Hatásvizsgálat
Ma Magyarországon egyetlen jelentős infrastrukturális beruházás sem kezdődhet meg szakszerű környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése nélkül. Sem gyár vagy szennyvíztisztító-telep, sem bevásárlóközpont vagy autópálya. Az 1995-ben hatályba lépett jogszabálynak megfelelően a 4-es metró engedélyezési eljárásának is fontos eleme a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése. Az összefoglalót 1999 végére készítette el a tendergyőztes Mélyépterv Kultúrmérnöki Kft. A nagy szakmai alapossággal elkészített tanulmány valamennyi környezeti szempontból megvizsgálta a tervezett metróvonalat.
Az elemzés a jelenlegi helyzetből kiindulva három jövőbeni állapotot vizsgált. Egyrészt, hogy a metró kivitelezési munkálatai milyen környezeti hatással járnak. Másrészt azt, hogy mi várható a metró üzemeltetése során. Illetve azt, ha a metró nem épül meg, és az érintett térség közlekedési problémáit másképpen kívánják megoldani. Az elemzés végkövetkeztetése szerint a kedvező és a kedvezőtlen hatásokat összevetve a metró előnyei a hatékonyság, a környezetvédelem és a forgalom szempontjából messze túlszárnyalják annak esetleges hátrányait.
A hatásvizsgálat főbb eredményeinek bemutatása részletesen:
- Az érintett népesség jellemző vonásai
- A társadalmi szolgáltatások helyzete
- Gazdasági szolgáltatások helyzete
- Városképi és építészeti értékek
- Épületek, építmények
- Felszíni süllyedések, mozgások
- Művi elemek érzékenysége, terhelhetősége, veszélyeztetettsége
- Természetföldrajzi adottságok
- Vízrajzi adottságok
- Vízföldtani környezet
- Geotechnikai viszonyok
- Földrengés hatások
- Élővilágot érő hatások (ökológia és botanika)
- A kivitelezési munkákhoz kapcsolódó gépjárműforgalom hatásainak vizsgálata
- A 4. metró-vonal hatása a levegőminőségre az üzemelés időszakában
- Egészségi hatások
- Az építkezések zajhatása
- A működés közvetlen zajhatása
- Kommunális hulladék
- Termelési hulladékok az üzemelés idején
- Termelési hulladékok az építkezés során
- A felszín alatti vizek jelenlegi helyzetének (állapotának) megfigyelése
- A felszín alatti vizek építés alatti helyzetének (állapot) megfigyelése
- A felszín alatti vizek metróvonal üzembe helyezése utáni állapotának megfigyelés
- A minimálisan szükséges észlelések
- A monitoring rendszer elemei, észlelési eszközök, módok és gyakoriságok
Letölthető dokumentum:
BUDAPEST Dél-Buda-Rákospalota (4.) metróvonal, I. szakasz Előzetes környezeti hatástanulmány (hiánypótlással kiegészítve) (III. kötet, Összefoglalás, 2002. június (.pdf)
