Hírarchívum
ÁTADTÁK A FŐVÁM TÉRI ALULJÁRÓT ÉS VILLAMOSMEGÁLLÓT, SZOMBAT HAJNALTÓL ÚJRA TELJES VONALON KÖZLEKEDHET A 2-ES VILLAMOS
Birtokba vehették a fővárosiak a Fővám téri gyalogos aluljárót, ami másfél év alatt épült meg a 4-es metróhoz kapcsolódó felszíni beruházások keretében. A 2-es villamos új megállóját is magában foglaló tágas és modern aluljárót Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere és Klados Gusztáv, a DBR projektigazgatója péntek délután adta át az utazóközönségnek. A hét elejére fejeződött be a Vámház körút felújítása, megnyílhatott egy újabb forgalmi sáv a Kálvin téren, és újra közlekedhetnek az autósok, illetve kerékpárosok a Múzeum körúton is. A metróberuházás fontos mérföldkőhöz érkezett, a munkaterületek szűkülésétől és a felszíni munkálatok előrehaladásától az építkezés környezetében élők, illetve közlekedők mindennapjainak könnyebbé válását remélik a metróépítők.
FONTOS MÉRFÖLDKÖVEK A FELSZÍNEN IS: KÉSZ A VÁMHÁZ KÖRÚT, AZ ÚJABB SÁV A KÁLVIN TÉREN ÉS RÉSZBEN A MÚZEUM KÖRÚT IS
A metróberuházás felszínt érintő munkálatai kapcsán eddig többnyire csak lezárásokról és forgalomkorlátozásokról lehetett hallani. Mostantól azonban egyre több kapcsolódó felszíni beruházás készül el, illetve ahol lehet - az alagútépítés elhúzódása ellenére, az állomásépítések előrehaladásával párhuzamosan - megkezdődhet a munkaterületek szűkítése. A 4-es metró kapcsolódó felszíni beruházásainak keretében tavaly decemberben zárult le a kiskörúti villamos pálya rekonstrukciója, mára pedig befejeződött a Vámház körút felújítása, megnyílhatott egy újabb forgalmi sáv a Kálvin téren, és újra közlekedhetnek az autósok, illetve kerékpárosok a részben megújult Múzeum körút mindkét oldalán.
MEGÉRKEZETT A DÉLI ALAGÚTÉPÍTŐ PAJZS A KÁLVIN TÉRRE
Egy hónap alatt elérte a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa a Kálvin teret, északi párja október végén érkezik majd az állomásra. Az alagútépítés ütemezéséről folytatott több hónapos tárgyalássorozat keretében benyújtotta az immár STRABAG vezette BAMCO konzorcium a pesti oldali alagútszakasz befejezésének munkaütemtervét. A szakmai anyag értelmében a konzorcium az eredetileg vállalt 22 hét helyett mintegy 50 hét, azaz több, mint kétszer annyi idő alatt tudja majd csak megépíteni a Fővám tér és Baross tér közötti alagútszakaszt. A DBR kénytelen a bejelentést tudomásul venni, de elfogadni nem tudja azt, így minden, az alagútépítés elhúzódása miatti késedelemből származó többletköltséget a BAMCO konzorciumra fog hárítani. Az elmúlt napokban a DBR ütemező csapata beépítette az új munkaütemtervet a teljes projekt ütemtervébe, és figyelembe véve a vállalkozó budai oldalon felhalmozódott késedelmeit is: az eredetileg 2011 utolsó negyedévére tervezett próbaüzem reálisan már csak 10 hónappal később, 2012 őszén lehet esedékes. A tárgyalások természetesen folynak tovább.
ARTSTATION: A HANGOLÁS ELKEZDŐDÖTT
EGÉSZ NAPOS UNDERGROUND FESZTIVÁL A NÉPSZÍNHÁZ UTCAI MEGÁLLÓBAN
Utolsó állomásához érkezett a DBR idei kulturális rendezvénysorozata: ArtStation címmel egész napos street art fesztivált szervez a Suppré/Neopaint.hu e hét szombatra a 4-es metró Bilfinger, Porr és Vegyépszer alkotta konzorcium által épített Népszínház utcai megállójába.
ITT AZ ELSŐ FŐVÁROSIAKNAK VISSZAADOTT MUNKATERÜLET
Átadták a metróépítők ma délelőtt a XI. kerületi gyerekeknek azt a modern játszóteret, amely a 4-es metró építéséhez kapcsolódó felszíni beruházások keretében öltözött új köntösbe. Az eseményen Lakos Imre, Budapest Főváros Városüzemeltetési és Környezetgazdálkodási Bizottságának elnöke, és Molnár Gyula Újbuda polgármestere mellett részt vett Klados Gusztáv, a DBR projektigazgatója is. Ha a fény még nem is látszik az alagút végén, a lezárások után lassan elkezdődhet a terület visszaadások ideje.
KLADOS GUSZTÁV SZEREPÉRŐL
Klados Gusztáv dolgozott a budapesti 2-es és a 3-as metró építésén, majd Kalkuttában az ottani metróépítésen, főépítésvezetőként a Franciaországot Angliával összekötő La Manche Csatorna alatti ún. „Csalagút” építésén. Ezt követően építésvezető volt a dél-afrikai Lesothoban, ahol az északi vízszállító alagút egy szakaszát építette, majd az athéni metró 2-es és 3-as vonalának főépítésvezetőjeként tevékenykedett. Innen Szingapúrba került, ahol az ottani mélyalagutas főgyűjtőcsatorna rendszer építési munkálatait irányította. Öt éven át volt a maláj főváros, Kuala Lumpur gigantikus SMART projektjének vezetője, majd egy rövid új-delhii kitérőt, egy ottani repülőtéri expressz metrót követően 2008. júniusában jön haza Magyarországra.
ELINDULT A KÁLVIN TÉR FELÉ A 4-ES METRÓ DÉLI PAJZSA
Elhagyta ma délelőtt a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa a Fővám téri állomást, a tervek szerint október közepére érheti majd el a Kálvin teret, északi párja két hét múlva követi. A többhetes karbantartással párhuzamosan az alagútépítő átköltöztette pajzskiszolgáló berendezésit a Szent Gellért térre, a pesti oldali alagutak építésének logisztikai központja itt lesz tehát mostantól egészen addig, amíg a pajzsok elérik jövőre a Baross teret.
MEGÓVTÁK A METRÓÉPÍTŐK A GELLÉRT TÉRI KARSZTVIZEKET - NEM CSAK SZÍNÉBEN LESZ ZÖLD AZ ÚJ METRÓ
A metróépítés a környezetvédelem terén is európai színvonalú beruházás. Kiemelt szempont többek között a Gellért téri karsztvizek védelme és az is, hogy ne kerülhessen sor védett fák kivágására a beruházás miatt. Nemzetközi viszonylatban is ritka, hogy egy metróépítés során annyi pénzt és energiát fordítsanak a környezetvédelemre az építők, mint a 4-es metró esetében.
MINDKÉT METRÓALAGÚT ELKÉSZÜLT A DUNA ALATT
Elérte a Fővám téri állomást az északi pajzs is ma délben, ezzel mindkét alagút építése befejeződött a 4-es metró vonalának Duna alatti, háromszáz méteres szakaszán. Néhány évtizede még közel egy évig tartott, amíg átértek a szakemberek a folyó alatt. Ma ez alig több mint egy hónap alatt sikerült, ráadásul nehézségek nélkül, ami komoly szakmai teljesítmény. Miközben az északi pajzs az utolsó centimétereket rótta, a déli alagút grandiózus gyűrűi között a szakmai vezetők, a beruházás által érintett szervezetek és önkormányzatok, valamint a sajtó képviselői elsőként sétálhattak át Budáról Pestre, több mint harminc méteres mélységben a folyómeder alatt.
LETETTÉK A 4-ES METRÓ KELENFÖLDI JÁRMŰTELEPÉNEK ALAPKÖVÉT
KÉT ÉVEN ÁT ÉPÜL MAJD A KÖZEL 20.000 M2 ALAPTERÜLETŰ ÉPÜLETEGYÜTTES