Hírarchívum
KINYÍLTAK A METRÓKAPUK: A SISAKOT MI ADJUK, A KARDIGÁNT ÖN HOZZA
Idén is csatlakozott a 4-es metró az Urbitális Majális rendezvénysorozathoz: a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatósága, a Strabag és a Hídépítő kitárta a Szent Gellért téri és a Fővám téri építkezés kapuit, ahol szakmai kíséret mellett több mint 30 méter mélyről, a Duna medre alól tekinthették meg a fővárosiak a pajzsokat és az új metróvonal két legmélyebb és egyben leggrandiózusabb állomását.
M4 HELYZETKÉP
A finanszírozásról
A jelenleg épülő, Kelenföldet a Baross térrel, azaz a dél-budai szegmenst az észak-pestivel összekötő, a belvárost tehermentesítő 10 állomásból áll első szakasz összköltségvetése 353 milliárd forint, amely már tartalmazza az elmúlt évek inflációját, benne vannak a kapcsolódó felszíni beruházások, a járműtelep és a szerelvények, illetve ez már tartalmazza az európai uniós tartalékkereteket is.
ELINDULTAK A 4-ES METRÓ FÚRÓPAJZSAI A DUNA ALÁ
Megkezdte a Duna alatti alagútszakasz építését ma reggel a 4-es metró déli alagútfúró pajzsa. Várhatóan négy-hat hetet dolgozik majd a folyó alatt, és amint átért a pesti oldalra, északi párja is elindul. A pajzskiszolgáló berendezés az elkövetkezendő hetekben fokozatosan áttelepül majd az Etele térről a Szent Gellért térre, ahol mindezekkel párhuzamosan az állomás építése is folytatódni fog, és a kijárat építése is megkezdődik.
JÓTÉKONYSÁGI KONCERTNEK ADOTT HELYSZÍNT A RÁKÓCZI TÉRI ÁLLOMÁS
Egyedülálló jótékonysági koncertet adott a Keep Floyding zenekar péntek este a 4-es metró épülő Rákóczi téri állomásán, több mint húsz méter mélyen a föld alatt. A kezdeményezést felkaroló, illetve támogató SWIETELKSY, a DBR és a brit példakép zenéjét hazánkba elhozó együttes a koncert jegybevételének teljes összegét felajánlotta a fogyatékkal élő fiatalokból álló dombóvári Reménysugár zenekarnak. 200 ezer forint gyűlt össze.
HAMAROSAN DÖNTÉS SZÜLETHET A 4-ES METRÓ TÁMOGATÁSI KÉRELMÉRŐL - A SZERZŐDÉSEK A KÖZBESZERZÉSI TÖRVÉNY ELŐÍRÁSAINAK MEGFELELŐEN KÖTTETTEK
Hamarosan pozitív döntés születhet a 4-es metró Kohéziós Alap támogatási kérelmének ügyében. Még folynak az egyeztetések, nincsenek egyelőre hivatalos számok, a hírek alapján azonban megalapozatlannak bizonyultak azok a korábbi felvetések, amelyek szerint a projekt esetleg nem kap támogatást, vagy csak az igényelt összeg töredékét kapja meg. A támogatási kérelem döntési folyamatában az EU illetékes bizottsága a beruházás európai uniós projektté válása előtt köttetett szerződések kapcsán is kért bővebb tájékoztatást, hogy eldönthesse, megfelelnek-e azok is az európai uniós versenyjogi kívánalmaknak. Amennyiben nem, úgy összegük valamelyest csökkentheti a teljes támogatási összeget. Tény azonban, hogy ezek a szerződések is a hatályos közbeszerzési törvény előírásainak megfelelően, valamennyi hatályos hazai jogszabály maximális betartása mellett köttettek.
FÉLÚTON A METRÓ CÍMMEL RENDEZTEK MA KONFERENCIÁT A MŰEGYETEMEN
Az IAESTE - Magyar Mérnökhallgatók Egyesülete a DBR Metró Projekt Igazgatóság és a Fővárosi Önkormányzat közreműködésével, a Magyar Mérnöki Kamara, valamint a Kereskedelmi és Iparkamara szakmai támogatásával egész napos konferenciát szervezett 2009. május 13-án, Félúton a metró címmel a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen. Az idei M4 Szakmai Nap keretében megtartott rendezvény apropója az volt, hogy a 4-es metró építése - és benne az alagútépítés is - féltávhoz érkezett, célja pedig a tervezés és kivitelezés szakmai kérdéseinek, kihívásainak, felmerült problémáinak és az ezekre adott válaszoknak, megoldásoknak, nem utolsó sorban a metróépítés jövőjének a bemutatása.
EXKLUZÍV TÁRLAT NYÍLT A 4-ES METRÓ BOCSKAI ÚTI MEGÁLLÓJÁBAN
Különleges kiállítás nyílt Újbuda Önkormányzatának kezdeményezésére és szervezésében a 4-es metró Bocskai úti épülő állomásán. A DBR Metró Projekt Igazgatóság és az állomást kivitelező SWIETELSKY Magyarország Kft. támogatásával megvalósult kezdeményezés keretében öt alkotó festményein, illetve fotóin keresztül szeretné a beruházás által jócskán érintett kerület bemutatni a metróépítés legérdekesebb pillanatait. A BKV - csatlakozva a kiállításhoz - a metrós közlekedés múltját és jövőjét eleveníti meg: a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeum archív képein túl a kivitelező cég szakmai kísérete mellett a látogatók bepillantást nyerhetnek az állomásépítés kulisszái mögé.
FOLYTATÓDIK A 4-ES METRÓ ALAGÚTÉPÍTÉSE - A SZERZŐDÉSES JOGI KERETEK KÖZÖTT RENDEZIK A VITÁT A FELEK
Folytatja a munkát a BAMCO konzorcium, miután a Főváros és a BKV vezetőinek részvételével zajló utolsó tárgyalási napon is kitartott korábbi álláspontja mellett a DBR Metró Projekt Igazgatóság. Ahogy arról a Főváros vezetőiből álló Projekt Felügyelő Bizottságot ma délelőtt a DBR tájékoztatta, a felek megállapodtak, hogy a vitás kérdéseket a szerződés által biztosított jogi keretek között rendezik, az alagútépítő pedig haladéktalanul megteszi azokat a lépéseket, amelyek a munkálatok mielőbbi folytatásához szükségesek.
NEM VÁLTOZTAT KORÁBBI ÁLLÁSPONTJÁN SEM A FŐVÁROS, SEM A DBR - ÉS NEM IS KÉR TÖBBET, MINT AMIT A BAMCO A SZERZŐDÉSÉBEN VÁLLALT
A főpolgármester kérésére a DBR Projekt Igazgatóság vezetői a főváros költségvetéséről szóló ma délelőtti ötpárti egyeztetésen beszámoltak a frakciók vezetőinek a BAMCO konzorciummal folytatott tárgyalások állásáról. A Főváros, a BKV és a DBR véleménye továbbra is egyértelmű: a francia Vinci vezette BAMCO konzorciumnak - felhagyva jogsértő magatartásával - haladéktalanul fel kell vennie a munkát. A DBR ismételten felszólítja az alagútépítőt az általa végzett munkálatok folytatására, a fenyegetés és szerződésszegés helyett a rendelkezésre álló jogi lehetőségek igénybevételére, valamint annak igazolására, hogy megfelel-e még szerződéskötéskor vállalt pénzügyi és műszaki követelményeknek. Az építtető érdeke továbbra is az, hogy mielőbb folytatódjon az alagútépítés, de nem mindenáron, és ha az utasításnak a Bamco nem tesz eleget, a DBR kész felmondani a szerződést. Ezzel egyébként még mindig nem kér többet, mint a szerződésben vállaltak teljesítését irreális követelések helyett. A bevont nemzetközi szakértők szerint, ha minden vitás kérdést rendeznének a felek, a végén még elképzelhető, hogy a BAMCO tartozna az építtetőnek.
FELSZÓLÍTJA A DBR AZ ALAGÚTÉPÍTŐT A MUNKÁK FOLYTÁTÁSÁRA - JOGSZERŰTLEN A FRANCIA VINCI VEZETTE BAMCO KONZORCIUM ÚJABB LEÁLLÁSA
A francia tulajdonú Vinci Construction által vezetett, az osztrák Strabagot, illetve a magyar Hídépítőt magában foglaló Bamco a mai napon ismét felfüggesztette az alagútépítést és az egyéb, általa végzett munkákat. Az ügy előzménye, hogy a konzorcium irreálisan magas, közel 35 milliárd forintos többletkövetelést nyújtott be a DBR-nek, miközben a teljes munkát a szerződés szerint hozzávetőleg 62 milliárd forintért kellene elvégeznie. A DBR álláspontja egyértelmű: nem tartja jogosnak a követelést, ezért felszólítja a konzorciumot a munka folytatására. Ha mindennek 14 napon belül nem tesz eleget a konzorcium, a DBR kénytelen lesz felbontani a szerződést. A francia cég által vezetett konzorcium felelőtlen magatartása több száz magyar munkavállaló állását, ezáltal több száz magyar család megélhetését veszélyezteti.