Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

FOLYTATÓDIK A 4-ES METRÓ ALAGÚTÉPÍTÉSE - A SZERZŐDÉSES JOGI KERETEK KÖZÖTT RENDEZIK A VITÁT A FELEK


2009. április 29.

Folytatja a munkát a BAMCO konzorcium, miután a Főváros és a BKV vezetőinek részvételével zajló utolsó tárgyalási napon is kitartott korábbi álláspontja mellett a DBR Metró Projekt Igazgatóság. Ahogy arról a Főváros vezetőiből álló Projekt Felügyelő Bizottságot ma délelőtt a DBR tájékoztatta, a felek megállapodtak, hogy a vitás kérdéseket a szerződés által biztosított jogi keretek között rendezik, az alagútépítő pedig haladéktalanul megteszi azokat a lépéseket, amelyek a munkálatok mielőbbi folytatásához szükségesek.

A francia tulajdonú Vinci Construction által vezetett, az osztrák Strabagot, illetve a magyar Hídépítőt magában foglaló BAMCO konzorcium április 14-én függesztette fel az alagútépítést és az egyéb, általa végzett munkákat, miután mintegy 35 milliárd forintos többletkövetelését a DBR Metró Projekt Igazgatóság a levélben meghatározott 30 napos határidőn belül nem teljesítette. A megbízó nem tartotta ugyanis jogosnak a követelést, és felszólította a konzorciumot a munka azonnali folytatására, ellenben kilátásba helyezte a 62 milliárdos szerződés felmondását.

A DBR a kialakult helyzet súlyosságára tekintettel szervezeti, személyi intézkedésekkel erősítette meg tárgyalási pozícióját, melynek keretében sor került hazai, illetve nemzetközi jogi, műszaki és közgazdasági ismeretekkel rendelkező szakértők bevonására is. A megbízó tárgyalási szándékának bizonyítására három munkacsoportban kezdte meg párhuzamosan a tárgyalásokat a kivitelezővel a projekt ütemterve, az eddigi határidőcsúszások és a vállalkozó követelései tárgyában.

A felek végül megállapodtak, hogy a BAMCO visszatér a szerződéses keretek közé, és a kialakult vitás kérdéseket a szerződésben biztosított jogi úton rendezi. A többletköveteléseket egy háromtagú, független döntőbizottság fogja megvizsgálni. A konzorcium vállalta, hogy haladéktalanul megteszi azokat a lépéseket, amelyek a munkák mielőbbi folytatáshoz és így a további késedelmek elkerüléséhez szükségesek.

HÁTTÉRINFORMÁCIÓK

A többletkövetelésekről
A BAMCO eddig összesen több mint 200 többletkövetelést nyújtott be, azaz jóval többet, mint az összes többi nagy kivitelező együtt. A bevont nemzetközi szakértők véleménye is az volt, hogy ennek csupán egy része jogos igény. A jogosulatlan követeléseket a megbízó nem mérlegelheti, a jogosakat viszont, ahogy eddig is, úgy természetesen a jövőben is ki fogja fizetni a szerződésnek megfelelően.

A szerződésről
A szerződések a nemzetközileg elfogadott és így számos más országban is alkalmazott ún. FIDIC nemzetközi mérnöki normarendszer szerint köttettek. Az ilyen típusú szerződések esetében a megrendelőnek két lényegi kötelezettsége van: a pénzügyi fedezet és a munkaterületek biztosítása. Érthető - és ez a hasonló nemzetközi projektek esetében is így van -, hogy felmerülhetnek a kivitelezői oldalon olyan többletköltségek, amelyek a kivitelezőn kívül álló okokból keletkeznek. Éppen ezeket elismerve fizette ki a jogos igényeket a szerződésnek megfelelően korábban is a DBR.

A szerződés jogi kereteiről
A szerződés nem teszi lehetővé, hogy a kivitelező a szerződéses keretekből kilépve irreális igényeket támasszon, önkényesen felfüggessze a munkát, vagy - amire sajnos szintén volt példa - éppen továbbépítse az alagutakat a hatósági előírásokat, végső soron a magyar törvényeket figyelmen kívül hagyva. A FIDIC típusú szerződések szerint amennyiben a megbízó és a vállalkozó között valamely igény tekintetében elszámolási vita áll fenn, a felek egy háromtagú, független döntőbizottsághoz fordulhatnak. Amennyiben a döntőbizottság határozatában foglaltakkal valamelyik fél nem ért egyet, végső jogorvoslati lehetőségként választott bíróság elé viheti az ügyet.