Jól vizsgázott az „elektromos vakond”
Az alagútépítő gépet néhány nappal ezelőtt, Németországban próbálták ki és vették át hivatalosan a magyar szakemberek. Mivel a szerkezet hossza 116 méter, a gépet darabokban szállítják Magyarországra és az alagút bejáratánál, az Etele téren szerelik újra össze. A gépsor elején található marótárcsa már májusban megérkezett.
25-30 méter új alagút naponta
Az új metró alagútjait 2 pajzs építi, melyek akár 30 métert is képesek megtenni naponta. A tervek szerint az első pajzs a hónap végén érkezik, a második gépet novemberben szállítják. Az alagútépítés legkésőbb januárban indul. A két pajzs az Etele térről indulva előreláthatóan 84 hét alatt építi meg a kétszer 7,4 kilométer hosszú alagutat. Érdekesség, hogy az alagútépítő-gép belsejéből csilléken hozzák majd felszínre a földet. A kitermelt föld helyére azonnal beépülnek az alagút elemek így a talaj azonnali megtámasztást kap, minimálisra csökkentve ezzel a felszíni süllyedések lehetőségét. (Nézze meg hogyan működik az elektromos vakond: http://www.metro4.hu/hogyanepul_alagut_anim.php)
A felszínen nem lesz érezhető a „vakond”
A pajzs működéséből a felszínen semmit sem lehet érzékelni. Mivel a „fúrófej” percenként csak egyet fordul. ezért sem rezgés, sem bármiféle dübörgés, morajlás nem lesz. Az alagútépítés éjjel-nappal folyamatosan zajlik majd.
Biztonságban a föld alatt is
Az alagútépítő gép szinte teljesen automatizált, minden munkaszakasz többszörös biztosítás alatt számítógépek irányításával, de folyamatos emberi felügyelet mellett zajlik. A modern gépezet minden váratlan helyzetre (pl.: vízbetörés, kőzet viszonyok megváltozása stb.) azonnal képes reagálni. A pajzs belsejében még egy tűzbiztos, oxigén palackokkal felszerelt „pánikszoba” is található. Különleges vészhelyzet esetén ez nyújt védelmet a föld alatt dolgozó szakembereknek.
A Gellért terén behozható a lemaradás, a beruházás egésze terv szerint zajlik
A metró beruházás egésze a tervezett ütemezés szerint zajlik. Folyamatosan épül a pajzsindító akna az Etele téren. Az előzetes tervek szerint rendben épülnek a Tétényi úti, a Bocskai úti és Móricz Zsigmond körtéri állomások is. Legkésőbb jövő év elején megindulhat az alagútépítés is. A háttérben gőzerővel folyik a tervező munka. Készülnek az állomások kivitelezési, építészeti tervei és zajlik a II. szakasz előkészítése valamint a metrókocsik tervezése. Csupán a Gellért téren van némi csúszás.
Egy zsúfolt nagyvárosban a metróépítés során mindig jöhetnek előre nem várt események, melyek átírják az előzetes forgatókönyveket. Lesznek, vannak olyan munkálatok, melyek kicsit lassabban és vannak, melyek gyorsabban fejeződnek majd be, mint tervezték. Így van ez a világ minden országában és így van ez nálunk is.
A Gellért téren például az építkezés közben „találtak rá” a Gellért fürdő „túlfolyó aknájára”, mely egyetlen tervrajzon sem szerepelt előtte. Ezért szükség volt a tervek módosítására és az építési engedélyek beszerzésékor is számolni kellett némi csúszással. Így a Műegyetem rakparton, az előzetesen tervezett késő őszi időpont helyett, csak tavasszal indulhat meg újra a forgalom. Azonban ez semmiképpen nem veszélyezteti a metró 2009-re tervezett átadását.
Az alagútépítő gép adatai
Hossz: 116 méter. Átmérő: 6,05 méter. Tervezett sebesség átlaga: 12-15 méter/nap. Energia igény: a működtetéséhez 4,1 megawatt, a kiszolgáláshoz további 1,7 megawatt teljesítményre van szükség. Ára: megközelítőleg 22 millió euró.
(Töltse le a képeket nagy felbontásban is)