Keresés    IN ENGLISH  MAGYARUL        Vakok, gyengénlátók számára

Dél-Buda Rákospalota metróvonal

A budapesti 4-es metróvonal korszerű, az utazóközönség számára vonzó, biztonságos közlekedési eszköz lesz. Létesítményeinek kialakítása, berendezései által nyújtott szolgáltatásai révén alkalmas a számára kijelölt közlekedési feladatok ellátására.

A Kelenföldi pályaudvar - Keleti pályaudvar közötti első szakasz az alábbi alapvető feltételek mindegyikét kielégíti:

  • Megfelel az utasszállítási igényeknek.
  • Minőségi szolgáltatást nyújt. Csökkenti az utazások időtartamát, kényelmes, biztonságos, megbízható üzemű.
  • Korszerű berendezései révén biztosítja a gazdaságos üzemeltetés lehetőségét.

A Kelenföldi és a Keleti pályaudvart összekötő 7,3 km hosszú első szakasz végig mélyvezetésben épül. A vonalalagutak egymás mellett, többnyire párhuzamosan haladnak, egymástól függetlenek, kör keresztmetszetűek. A 4-es metró első szakaszán 10 állomás épül, többségükben réselt építési technológiával, dobozszerű kialakítással.

Az első szakasz állomásai:


A második szakasz állomásai

  • Dózsa György út
  • Hungária körút
  • Róna utca
  • Bosnyák tér

A harmadik szakasz állomásai

  • Madárhegy
  • Gazdagrét

A nyomvonal vízszintes vonalvezetése

A metró Kelenföldi pályaudvar állomásától induló egyenes pályaszakasz után a vonal bal irányú ívvel érkezik a Tétényi út állomásra. Azt elhagyva egyenesen halad tovább, majd ismét bal irányú ívvel fordul a Fehérvári út alá és éri el a Bocskai út állomást. Itt a legnagyobb a két állomás közötti távolság, 1470 méter. A Bocskai út állomást úgy tervezték, hogy később innen lehetőség legyen egy Budafok irányú szárnyvonal kiágaztatására. Az állomás után a vonal nagy sugarú ellenívekkel éri el a Móricz Zsigmond körteret, ahonnan ismét elleníves vonalvezetéssel halad a Szent Gellért tér irányába. A vonal egyenes vezetéssel halad a Duna alatt a Fővám tér állomásig. Ez a legrövidebb állomástávolság a vonalon, mindössze 378 méter. Az állomás Kálvin tér felé eső végén egyvágányú fordító létesül, mely a vonatfordításon kívül a már üzemelő vonalakkal történő kapcsolat kialakítására is alkalmas.

A Fővám teret elhagyva az alagút jobb irányú ívvel éri el a Kálvin teret. Ezen az állomáson a 3-as vonalra történő közvetlen átszállási lehetőséget biztosító műtárgy is épül. A vonal a 3-as metrót felülről keresztezve egyenesen halad tovább, majd egy jobb irányú ívvel éri el a Rákóczi tér állomást. Az ezt követő egyenes pályaszakasz után bal irányú ívvel érkezik a Népszínház utca állomáshoz. Innen jobb irányú ívekkel halad a vonal a 2-es metró alagútjai felett és éri el a Keleti pályaudvar állomást. Itt lesz a vonal északkeleti irányú ideiglenes végállomása. A Thököly út alatt fordítóvágányok épülnek, melyek fővágányként működnek majd a vonal Bosnyák tér irányába történő meghosszabbításakor.

A nyomvonal magassági vonalvezetése

Mint említettük, a vonal végig mélyvezetésben épül. Ezt több tényező is indokolja, így a Duna alatti átvezetés, a városi beépítettség, a kelenföldi MÁV-pályaudvar alatti keresztezés valamint a már üzemelő metróvonalak és a 4-es metró közötti közvetlen átszállási lehetőség kialakítása.

A mélyvezetésű alagutak függőleges vonalvezetése különböző lejtők és emelkedők sorozatából áll. Vízszintes pályarész sehol nincsen. A vonalon a legkisebb emelkedő 3,0 ‰, a legnagyobb 36,3 ‰. A vonal legmélyebb pontja a Szent Gellért térnél, legmagasabb pontja a kelenföldi pályaudvarnál található (tengerszint felett 73,75, illetve 96,27 méteren).

A szakasz a későbbiekben három irányban fejleszthető tovább:
  • a Kelenföldi pályaudvartól - Gazdagrét érintésével - Budaörs irányába,
  • a Keleti pályaudvartól a Bosnyák tér, majd onnan Rákospalota felé,
  • a Bocskai úti állomásból kiágazva - a Fehérvári úton át - Budafok városközpont felé.
Főoldal A 4-es metró nyomvonala Hírek Milyen lesz a 4-es metró? Hogyan épül? Hogyan működik? DBR Metró Projektigazgatóság Akadálymentes metró A budapesti metrók A világ metrói Home Route of Metro4 News What will Metro4 be like? How is it constructed? How does it work? DBR Metro Project Directorate Accessible metro Metros in Budapest Metros around the world A 4-es metró nyomvonala Állomások egyenként Elkészült felszíni rendezések bemutatása Megvalósíthatósági tanulmány Cikkek, tanulmányok Környezeti hatástanulmányok Kelenföld Tétényi út Bocskai út Móricz Zsigmond körtér Szt. Gellért tér Fővám tér Kálvin tér Rákóczi tér Népszínház utca Keleti pályaudvar Az elkészült felszíni rendezések bemutatása Bartók Béla út Fehérvári út Baross tér Fehérvári úti játszótér Kiskörút Fővám téri aluljáró Route of Metro4 Stations one by one Surface works already completed Feasibility study Studies and publications Environmental impact studies