Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

ZÖLD METRÓ: METRÓ4 - A metróépítők több milliárd forintot költenek környezetvédelemre


2007. június 14.


Örmező 2006. december
A 4-es vonal nemcsak színében lesz zöld. A metróberuházásról teljes joggal elmondható, hogy minőségében is „zöld” beruházás. Nemcsak azért, mert a megépülő vonal önmagában számos környezeti tényező (zaj, szmog, dugók) javulását hozza majd magával, hanem azért is mert már most az építkezés szakaszában is rendkívüli figyelmet kap a környezetvédelem.

Az elmúlt néhány napban több az őrmezői sportpályák kapcsán felmerülő hír jelent meg. A következő néhány hónapban az Őrmezői sporttelep területét valóban érinti a metróépítkezés: három teniszpályát kell a sporttelepen belül máshová telepíteni. Vagyis három új teniszpályát adnak át a metróépítők, mégpedig a sporttelep eddig meglehetősen elhanyagolt részén. A kivitelezők már árajánlatokat kértek a teniszpályák megvalósítására, jelenleg a tulajdonosi hozzájárulás véglegesítése folyik. A régi teniszpályákat csak akkor bontják el, ha előtte átadták az újakat. (A sporttelep pályáinak állapota a két évvel ezelőtti fotókon láthatóan igencsak elhanyagolt.)
Az állomásépítés jelenleg egyetlen focipályája területét sem érinti, ezért ezek emiatt nem szűnnek meg. A beruházás az öltöző épületet és gondnoki lakást érinti, amelyért cserébe az érintettek megfelelő pótlást kapnak. Tervekben szerepelnek olyan kapcsolódó beruházások (XI. századi zajvédelemmel épülő, süllyesztett buszpályaudvar; P+R parkoló) melyek érintik a sportpálya területét. Ezekről jelenleg is zajlik az egyeztetés.
A XI. kerületi önkormányzat hosszú távú rendezési tervében azonban sportpályák nem szerepelnek. A metróépítők ezt a rendezési tervet vették alapul akkor, amikor a kapcsolódó beruházásokat megtervezték. Egyik fő szempont az volt, hogy az őrmezői lakosok kényelmesen, gyorsan érhessék el a metrót. Ne kelljen autóba ülniük, hosszasan gyalogolniuk, ha gyorsan szeretnék elérni a 4-es metró szerelvényeit.
A sporttelepről, a kapcsolódó beruházásokról a mai napig még nem született végleges döntés. Ötletpályázat útján készítik el a legmegfelelőbb megoldást tartalmazó tervet. Erre várható 2009-ben kerül sor. Addig is van lehetőség arra, hogy olyan megoldás szülessen, amely mindenki számára kielégítő.



Vigyáznak a fákra a metróépítők

A metróépítés során kiemelt szempont, hogy ne kerülhessen sor védett fák kivágására és a nem védett fák tekintetében is minden lehetséges eszközt bevetnek a kivitelezők, hogy csak ott vágjanak ki fákat , ahol ez elkerülhetetlen. Ha kell, megváltoztatják az építés technológiáját, ez történt például a Rákóczi téri állomásnál, aminek egy része nem a felszínről, hanem bányászati módszerrel a „föld alól” épül, hogy a védett platán fákat ne kelljen kivágni. Ha pedig a technológia nem ad rá módot, de a fák állapota lehetővé teszi, akkor átültetik a fákat. Ilyen faátültetés volt például április 24-én a Köztársaság téren is. Minden építési helyszínen kertészeti szakemberek mérik fel a fákat és minden általuk értékesnek ítélt fát megmentenek, védenek az építkezési ideje alatt. Gondos felügyeletet kaptak a Gellért téri hőforrások is és még sorolhatnánk tovább.

Megújuló városrészek, élhetőbb, egészségesebb város

Az új metró nemcsak a felszín alatt hoz modernizációt, hanem számos felszíni beruházást is indukál. Minden állomás környéke megszépül átépül. Az építkezések által érintett területeket felújítják, átépítik és a XXI. század elvárásainak megfelelően adják vissza budapestieknek. Új városközpontok, esztétikus terek, P+R parkolók, új zöldfelületek jönnek majd létre az új metró nyomában. A metró a közösségi közlekedés legkörnyezetkímélőbb eszköze. Mindamellett, hogy hozzájárul a felszíni autó forgalom csökkenéséhez, minimális zajterheléssel és káros anyag kibocsátással üzemel. Gyorsítja, kényelmesebbé, egyszerűbbé teszi a városi közlekedést.