Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

„Zöld metró”: figyelnek a védett fákra a metróépítők - 4-es Metró megérkezett a Rákóczi térre –


2007. március 19.

A metróépítés a környezetvédelem terén is európai színvonalú beruházás. Kiemelt szempont többek között az is, hogy ne kerülhessen sor védett fák kivágására a beruházás miatt. A Rákóczi téri állomás tervezése során például az egész építkezés technológiáját úgy választották meg, hogy a három, védett platán fát ne kelljen kivágni.

Fa kivágásra a fővárosban csak meghatározott jogi eljárás, felmérés és külön kerületi engedélyeztetés után kerülhet sor. Ez mindnyájunk érdeke. A metróépítés eddig is és a jövőben a legszigorúbb környezetvédelmi jogszabályok betartásával, sőt esetenként azok túl teljesítésével zajlik.

Egyetlen védett fát sem vágnak ki a Rákóczi téren
A Rákóczi téren már a tervezésnél figyelembe vették a fák elhelyezkedését. Az állomásépítés során nem lesz szükség védett fák kivágására. A beruházó és kivitelező vállalatok a fákkal kapcsolatos teendők során együttműködnek a terület kertészeti fenntartójával, a FŐKERT Zrt.-vel. A védett fák miatt az állomás egy része a „föld alól” bányászati módszerekkel épül meg, így ott nincs szükség felszíni felbontásra. Ez az állomás megépítésének költségeit ugyan növeli, de a környezetvédelem a metróberuházásnál minden esetben kiemelt és fontos kérdés. Így volt ez az előkészítő beruházások során is, például a Bartók Béla út felújításakor is. Mint ismert a védett fákat ott, szó szerint „megkerülte” a beruházás. Egyetlen védett fának sem esett baja.

1 fa helyett 7 újat ültetnek a tervek szerint
A Rákóczi téren most 56 darab fa található. A metróépítés miatt csak olyan fák kivágására kerülhet sor, amelyek nem védettek. A tervek szerint az állomásépítés során 22 fát vágnak ki. Ebből az Igazságügyi szakértő legfrissebb tájékoztatása szerint 17 beteg fát a Metró építése nélkül is – balesetmegelőzés céljából – mindenképpen kivágnának a szakemberek. A metróépítéssel együtt járó mélygarázs építésekor előreláthatóan maximum 7 darab fát kell még kivágni. Ez az egész beruházás során összesen 29 fát jelent a beteg fákkal együtt, melyek helyére a jelenlegi tervek szerint hétszer annyi (!) megközelítőleg 213 új fát ültetnek majd a beruházók. Szakértők szerint az elültetett új fák biológiai értéke már az első évtizedben is jóval meghaladja a kivágott fák hasonló értékét, és ez a különbség a további évtizedekben értelemszerűen nő. De nemcsak új fákat ültetnek, hanem az építkezés által érintett területeket felújítják, újra és szebbé parkosítják, így a XXI. század elvárásainak megfelelően adják vissza a budapestieknek.

Állomásépítés a Rákóczi téren – Forgalmi változások
Március végétől fokozatosan indul a 4-es metró Rákóczi téri állomásának építése. Március 22-től először közműkiváltásra (csatorna, víz, távközlési és elektromos vezetékek áthelyezésével) kerül sor. Ebben az időszakban nagyobb lezárásra nincs szükség. A közlekedésben kisebb helyi forgalomtereléssel és időszakos lezárásokkal kell számolni. Az előkészítő munkák után májusban megindul az állomás szerkezetének építése, ekkor lezárják a Rákóczi teret és megszűnik a parkolási lehetőség tér körül.

A metró megépültével várhatóan csökken a belváros forgalma, illetve a légszennyezettség. Az építkezés végén egy európai színvonalú, gyors és modern közlekedési eszközzel lesz gazdagabb a környék. A Rákóczi téri állomásépítése 2007. márciusától várhatóan 2009 tavaszáig tart. Az érintett lakosságot és üzleteket a DBR projektigazgatóság - az eddigi szokásainak megfelelően, több ezer példányban - szórólap útján közvetlenül és előre tájékoztatta a várható változásokról.

Fokozatosan érvénybe lépő forgalmi változások március 22-től:
 a parkolási lehetőség a Rákóczi téren fokozatosan megszűnik (március/április-tól)
 a tér két oldalán egy-egy forgalmi sáv áll majd az autósok rendelkezésére egy-egy irányban (március/április-tól)
 a Déri Miksa utca a vásárcsarnok felé egyirányú lesz (március/április-tól)
 a körút páros oldalán közműépítési munkák miatt időszakos forgalomterelésre kell majd számítani (áprilisban)
 a Vásár utca és annak Rákóczi téri folytatása a József körút felé egyirányú lesz (májustól)
 az egyirányúsítás miatt a Kölcsey utcából a körúton keresztül nem lehet majd behajtani a Rákóczi térre (májustól)