Végrehajtó a metrót perlőknél?
Fejenként félmillió forintot követel a Közlekedési Főfelügyelet attól a három civil szervezettől, amely megfellebbezte a 4-es metró vasúthatósági engedélyét. Köztük van az az erzsébetvárosi társasházakat képviselő szervezet is, amely tegnap veszítette el a metró környezetvédelmi engedélye ellen indított pert.
A civilek jogellenesnek tartják a követelést, ezért a miniszterelnökhöz és a legfőbb ügyészhez fordulnak. Végső esetben akár végrehajtót is küld a metró engedélyei ellen pereskedő civil szervezetekhez a Közlekedési Főfelügyelet, hogy utólag behajtsa a fellebbezési eljárás díját. Erről a főfelügyelet főosztályvezetője, Érsek László beszélt lapunknak.
A civilek hónapokkal ezelőtt fellebbezést nyújtottak be a 4-es metró vasúthatósági engedélye ellen, amelyet a hatóság elbírált, elutasított, így az Erzsébetvárosi Társasházak Egyesülete (ETKE), a Lakóközösségi Szervezetek Szövetsége (Laksz) és a Levegő Munkacsoport fejenként 564 ezer forinttal tartozik a főfelügyeletnek. A szervezetek ezt vitatják, s a legfőbb ügyészhez, illetve Medgyessy Péter miniszterelnökhöz fordulnak, ha a hatóság - szerintük jogtalanul - be akarná tőlük hajtani az összeget.
"Elmegyek a legfőbb ügyészhez, mert a Közlekedési Főfelügyelet illetékesei hatásköri visszaélést követnek el, Medgyessy Péter miniszterelnöknél pedig személyesen fogom kérni a közlekedési miniszter lemondását" - reagált a hírre Ignéczy Tibor, aki két érintett szervezetnek, az ETKE-nek és a Laksz-nak is az elnöke.
A Közlekedési Főfelügyelet főosztályvezetője, Érsek László lapunkkal tegnap közölte, hogy aláírta a vasúthatósági engedélyt, pontosabban az elsőfokú határozat jóváhagyását, a főfelügyelet pedig elutasította a civilek kifogásait. A dokumentumot tegnap átküldték a Fővárosi Közlekedési Felügyelethez, vagyis az első fokú hatósághoz, amely még a héten kiadja a 4-es metró vasúthatósági engedélyét. Mivel a főfelügyelőség elbírálta a civilek fellebbezését, meg kell fizetniük az 1,7 millió forintos elbírálási díjat. A hatóság "méltányosságból" nem fejenként, hanem hármójuktól egy összegben kéri az összeget.
Ignéczy Tibor, valamint a Levegő Munkacsoport elnöke, Lukács András szerint az eljárás jogszerűtlen. A vasúthatósági engedélyt érvényes környezetvédelmi engedély után lehet kiadni. Ám az elmúlt hónapokban bíróság tárgyalta, hogy érvényes-e a közlekedési hatóság által kiadott környezetvédelmi engedély. Az ügyben tegnap született bírósági ítélet, amely kimondta, hogy az engedély rendben van. Ám a bírói ítélet előtt nem volt jogerős, azaz nem is volt környezetvédelmi engedélye a metrónak, így a közlekedési felügyelet nem adhatta volna ki a vasúthatósági engedélyt - véli az ETKE, a Laksz és a Levegő Munkacsoport.
A civilek szerint csak a tegnaptól jogerős környezetvédelmi engedély birtokában kérvényezheti a vasúthatósági engedélyt a 4-es metró beruházója. Ebből kifolyólag a civilek korábbi fellebbezése sem volt érvényes, tehát nem volt mit elbírálni, így most nincs mit behajtani rajtuk. Lukács András és Ignéczy Tibor azt ígéri, bírósághoz és az Alkotmánybírósághoz fordul. A civil szervezetek egyébként nem tervezik, hogy újra megfellebbezik a vasúthatósági engedélyt, mert sokallják - és alkotmányellenesnek tartják - az 1,7 millió forintos eljárási díjat.
Érsek László szerint a civilek ezután csak bíróságon támadhatják meg az engedélyt. Ha megteszik, a bíróság felfüggesztheti a most egyébként azonnal végrehajtható engedélyt, s ekkor a jogi eljárás végéig leállítható a beruházás.
A főfelügyelőség egyébként több új intézkedésre kötelezte a beruházó DBR Metró Projektigazgatóságot. Mindenekelőtt előírta egy huszonnégy órás telefonos ügyelet létrehozását, ahol bármikor lehet majd bejelentést tenni a 4-es metró építése nyomán keletkező problémákról. Az ügyeletnek alkalmasnak kell lennie arra, hogy azonnal intézkedjen az esetleges veszély elhárítása érdekében. A beruházóknak ezen túl újra fel kell mérnie a metróvonal mentén lévő teljes közműhálózatot.
Magyar Hírlap, 2004. július 1.