Peren kívüli megegyezést sürgetnek a civilek
Akár még e hónapban ítélet születhet abban a metróperben, melyben a tervezett négyes metró nyomvonalán fekvő társasházak érdekképviselét ellátó civil szervezetek megtámadták a fővárosi beruházás szakhatósági engedélyét.
A Fővárosi Bíróság elnöke ugyanis - az ügy kiemelkedő társadalmi érdekére tekintettel - a május végén október 15-re halasztott perben soron kívüli eljárást kezdeményezett, és a tárgyalás időpontját június 29-re hozta előre.
Az október 15-ére kitűzött tárgyalás időpontját a Fővárosi Bíróság soron kívüli eljárás keretében előrehozta június 29-ére - erősítette meg a Népszava értesülését Albert Viktor, a bíróság sajtótitkára. Így akár már e hónap végén ítélet születhet abban a március közepén indult perben, melyben több civil szervezet a bíróságon támadta meg az épülő négyes metró környezetvédelmi szakhatósági engedélyét, annak formai elégtelenségére, illetve tartalmi ellentmondásaira hivatkozva. Amennyiben a bíróság elutasítja a civilek kifogásait, megkezdődhet az építkezés - ennek húzódása ugyanis, becslések szerint, havi egymilliárd forintos kárt jelent.
Nemcsak a szakhatósági engedély felülvizsgálatát kéri a bíróságtól három másik civil szervezettel együtt az Erzsébetvárosi Társasházak Közösségeinek Érdekvédelmi Egyesülete (ETKE), hanem a beruházónál illetve a főváros vezetésénél azt is el kívánja érni, hogy az építkezés során állomásonként félmilliárd forintos garanciaalapot hozzanak létre, kérjék ki a társasházak tulajdonosi hozzájárulását, valamint a metróalagút mélységének felülvizsgálatát is sürgeti.
- A környezetvédelmi szakhatósági engedély jogszabálysértő eljárási technikák sorát tartalmazza, például a főváros jelenleg hatályos városépítési keretszabályzatában nem is szerepel olyan terület, ahol engedélyezhető lenne a metró építése - mondta el lapunknak Ignéczi Tibor, az ETKE elnöke. Hozzátette: a beruházásról készült hatástanulmány maga is valószínűsíti az épületkárosodásokat - a nyomvonal mentén álló épületek értéke összességében 350 milliárd. Ignéczi azt ajánlja a fővárosnak: kössenek kompromisszumot, és eggyezzenek meg peren kívül még a június 29-i tárgyalás előtt. Így "mindenki jól járna": a társasházakban élők megnyugodhatnának, a földalatti építése pedig nem szenvedne további késedelmet.
Ugyanakkor Vajda Pál városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes úgy látja: nem a fővárossal kellene a civileknek megegyezniük, hanem a beruházóval. Hozzátette: örül, hogy a bíróság előbbre hozta a tárgyalást, amelynek kimenetelét nem akarta megjósolni, de úgy vélte, hogy a tervek műszakilag jók, azt a kockázatot, melyet a civilek vélnek, az engedélyekbe épített garanciák kiküszöbölik. Mint mondta: biztos abban, hogy lehet olyan megoldást találni, mellyel az ETKE vélt aggodalmait kezelni lehet.
A szakhatóság álláspontja megalapozott, annak a bíróságon is érvényt lehet szerezni - mondta Gulyás László, a DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetője. Megemlítette, hogy az általuk, mint beruházó által választott műszaki megoldások szakmailag megalapozottak és biztonságosak, sőt az a környezetvédelmi szakhatósági engedély, - amelyet a civilek a bíróságon megtámadtak - is tartalmaz olyan garanciákat, melyek a nyomvonal mentén élők biztonságát szavatolják. Az igazgató kijelentette: ilyen jellegű földalatti építkezéseknél természetesen nem lehet teljes kockázatmentességről beszélni, de Európa tucatnyinál is több nagyvárosában jelenleg is folynak hasonló metróberuházások. Példaként említette a bécsi földalatti építkezését, ahol mindenféle sérülés nélkül vezették a metróalagutat a házak alapozása alatt alig 4,5 méterrel. Sőt, a londoni Buckingham Palota alatt is mindössze 1,5 méterrel húzódik egy metróalagút. A DBR Metró Projekt Igazgatóság vezetője elmondta: valamennyi, a tervezett négyes metró nyomvonalán fekvő ingatlan állapotát felmérték, és a tízezer épületegyég közül meghatározták azokat, melyek esetében különleges gondossággal kell eljárni az építkezésnél. Azzal kapcsolatban, hogy az ETKE esetleges pernyerése esetén az egész beruházás engedélyezési folyamata újra indul-e, az igazgató szerint még korai lenne válaszolni.
2004. június 4., Népszava