Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Óránként húszezer utas - Több mint harminc éve szerepel a tervekben a 4-es metró


2004. január 2.

Már csaknem biztos, hogy január végén tárgyalhatja a Fővárosi Közgyűlés azt a szándék-nyilatkozatot, amelyet a 4-es metró megépítésének pénzügyi feltételeiről írt alá a napokban Medgyessy Péter miniszterelnök és Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere.

Illetékesek szerint jó esély van rá, hogy áprilistól kiírják az alagutak és az állomások építésére, a járművek, valamint az irányítórendszer beszerzésére szóló, mintegy húsz, kétfordulós nemzetközi tendert.

Közlekedési szakértők már harminc évvel ezelőtt tudták, a főváros közlekedési gondjainak enyhítésére kell egy negyedik föld alatti vonal, a 4-es metró. Az új nyomvonalat a tervezők 1972-ben, Budapest és környéke közlekedésfejlesztési tervében Dél-Buda-Rákospalota néven jelölték meg, innen a köztudatba került DBR elnevezés. Igaz, döntéshozók az utóbbi időben már csak 4-es metróként emlegették az új vonalat, egyesek szerint azért, mert a metrót a pesti oldalon már csak a Keleti pályaudvarig, illetve jó esetben a Bosnyák térig vinnék, s nem vezetnék ki Rákospalotára. Ez utóbbiról még nem született döntés, az azonban már biztos, hogy az 1896 óta üzemelő Millenniumi Földalatti, az 1970-től közlekedő 2-es vonal, valamint a 1976-tól szakaszosan átadott 3-as metró mellett megépül a 4-es, mind közül a legkorszerűbb és leggyorsabb metró is. Bár az új vonalat összesen 7,4 kilométer hosszúra tervezték - a 2-es tíz, a 3-as pedig valamivel több mint tizenhét kilométer -, fontosságát összekötő szerepe jelenti. Az első ütemben épülő tíz állomást - Kelenföldi pályaudvar, Tétényi út, Bocskai út, Móricz Zsigmond körtér, Szent Gellért tér, Fővám tér, Kálvin tér, Rákóczi tér, Népszínház utca, Keleti pályaudvar - ugyanis olyan forgalmas pontokon jelölték ki, amelyeket a felszín alatt a mostanihoz képest töredéknyi idő alatt el lehet majd érni. A vonalon hatvannégy kocsi - a 2-esen százharmincöt, a 3-ason pedig kétszázötvenkét - közlekedik majd, a szerelvények egy perc harminc másodpercenként követik egymást. Ez lesz a legsűrűbb követési idő (a metrók között): a földalatti szerelvényeit másfél, a 2-es vonal vonatait ötpercenként, a 3-as kocsijait pedig két perc harminc másodpercenként indítják. Az új vonalon csúcsidőben óránként harminc vonatpár szállít, egy óra alatt irányonként húszezer utast.

Népszabadság, 2004. január 2.