Metróperek: az egyik követi a másikat?
Véglegessé vált tegnap a négyes metró környezetvédelmi engedélye. A Fővárosi Bíróság ugyanis elutasította a civil szervezetek kifogásait, s megállapította, hogy a környezetvédelmi felügyelőség szabályosan döntött, amikor hozzájárult a metróépítéshez.
A lakók egyesületei azon gondolkodnak, hogy megkeresik a Legfelsőbb Bíróságot. Az Alkotmánybírósághoz pedig már beadták panaszukat.Várhatóan az igazságszolgáltatás elé viszik az építési engedélyt is, amelyet a napokban ad ki a Közlekedési Főfelügyelet.
Véglegessé vált tegnap a négyes metró környezetvédelmi engedélye. A Fővárosi Bíróság ugyanis elutasította a civil szervezetek kifogásait, s megállapította, hogy a környezetvédelmi felügyelőség szabályosan döntött, amikor hozzájárult a metróépítéshez. A lakók egyesületei azon gondolkodnak, hogy megkeresik a Legfelsőbb Bíróságot. Az Alkotmánybírósághoz pedig már beadták panaszukat. Várhatóan az igazságszolgáltatás elé viszik az építési engedélyt is, amelyet a napokban ad ki a Közlekedési Főfelügyelet.
A VII. és a VIII. kerület több társasházának lakói elszántan követelik: a BKV - a négyes metró beruházója - teremtse meg a feltételeit, hogy a környék lakóházai biztonságban legyenek. Ne süllyedjenek meg az alagút fúrásakor, s ne legyen nagy a zaj és a rezgés okozta kellemetlenség. Az alagutakat ugyanis több helyütt az épületek alatt fogják fúrni, s ott zakatolnak majd a metrókocsik. A Népszínház utca 28. alatti társasház egyik lakója - civilben építőmérnök - a tárgyaláson elmondta: szerinte homoktalaj van a 17 szintes, százlakásos épület alatt, és a forgalom miatt megsüllyedhetne az épület. Gulyás László, a DBR Metró Projektigazgatóság vezetője viszont azt állította: mindenre gondoltak a tervek elkészítésekor. Felméréseket végeztek és még végeznek is az építkezés előtt.
A Fővárosi Bíróság (FB) végül úgy látta, a környezetvédelmi hatóság a jogszabály szerint adta hozzájárulását az építkezéshez. A bíró hangsúlyozta: figyelembe kell venni azt is, hogy a lakóknak és egyesületeiknek még lesz jogorvoslati lehetőségük. Kifogást emelhetnek az építési engedély ellen is. Az FB a kért 2,8 millió forint helyett tízezer forint perköltséget ítélt meg a BKV javára. Ennyit kell fizetniük az egyesületeknek.
A tegnapi tárgyalás után a lakóközösségek képviselői úgy nyilatkoztak, megfontolják, kérjék-e a környezetvédelmi ítélet felülvizsgálatát a Legfelsőbb Bíróságtól. Ignéczi Tibor azt mondta, fontos elvi kérdés, hogy az épített környezet miért nem része a környezetnek, miért nem terjed ki rá a környezetvédelem. Várhatóan bírósághoz fordulnak a lakók az építési engedély kiadása miatt is. Végső fokon ez a második per is az LB-n zárulhat.
Józsefváros és Erzsébetváros lakóközösségei bejelentették: tegnap délelőtt megkeresték az Alkotmánybíróságot. Szerintük nyolc ponton sérültek alapjogaik.
Az Emberi Jogok Európai Bíróságát csak akkor kereshetik meg, ha idehaza már minden fórumon jártak. Jogcímük a diszkrimináció tilalmának megsértése, a tisztességes eljárás sérelme lehet a strasbourgi fórum előtt. A lakók nem fogadják el, hogy őket mint tulajdonosokat eddig csak a sajtó útján tájékoztatták a hatóságok. Ráadásul azt mondták nekik, hogy nem öt, hanem 25 méter mélyen lesz házaik alatt az alagút.
Értesülésünk szerint a Közlekedési Főfelügyelet a napokban kiadja a jogerős engedélyt az építkezéshez. Úgy tudjuk, a vasúthatóság első fokú döntéséhez képest további feltételeket ír elő. Megköveteli például, hogy az építkezés idején állandóan figyelni kell a házak állapotát.
Bár Demszky Gábor főpolgármester szerint szeptemberben ki lehet írni az első tendereket, minden azon múlik, hogy megtámadja-e valaki bíróságon a vasúthatósági engedélyt. Ugyanis csak ennek birtokában lehet tendereztetni a beruházást. A fővárosi közgyűlésnek emellett jóvá kell hagynia az engedélyokiratot - a főpolgármester nyáron rendkívüli közgyűlést hív össze ebből a célból. Gulyás László, a DBR Metró Projektigazgatóság vezetője azt mondta, 2009-ben lehet leghamarabb átadni a metró első, Baross tér és Etele tér közé eső szakaszát. Az eredeti tervek szerint már 2008 decemberében járt volna a metró.
Demszky ettől függetlenül örült a tegnapi ítéletnek. Szerinte a Fővárosi Bíróság mintegy kétmillió budapesti és milliónyi bejáró és átutazó vidéki civil polgár érdekei mellett döntött, s ez azt bizonyítja, hogy normális viszonyok között a jogállamiság és a józan ész nem ellentétes egymással. De hátra van még a Levegő Munkacsoport, az ETKE és a LAKSZ egyesület által a vasúthatósági engedély elleni fellebbezés elbírálása. Demszky bízik benne, hogy a remélhető kedvező döntést követően végre jogilag is zöld utat kaphat a 4-es metró. Ha a vasúthatósági létesítési engedély is jogerőssé válik, a fővárosi közgyűlés napirendre tűzheti a beruházás első szakaszának engedélyokiratát. Az engedélyokirat kiadása után írhatják ki az első versenytárgyalásokat, várhatóan szeptemberben. A főpolgármester szerint ezzel véget ér a 4-es metró körüli sokéves "cirkusz". Az építkezés viszont így is legkorábban csak jövőre kezdődhet el.