Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

MEGOLDÁST TALÁLT A DBR: MÉGSEM ÁLLNA LE ÁPRILISTÓL A METRÓÉPÍTÉS - A MEGBÍZÓ VONNÁ MAGÁHOZ A MÉRNÖKI FELADATOKAT


2010. március 11.

Átmenetileg a DBR Metró Projekt Igazgatóság venné át a 4-es metró FIDIC - lebonyolító - mérnöki feladatait az Eurometro-tól addig, amíg a hosszú távú megoldásról szóló döntés meg nem születik. A javaslat szerint a DBR saját munkavállalóként alkalmazná az eddigi mérnökszervezet azon dolgozóit, akik az építkezés különböző helyszínein a főbb feladatokat eddig is ellátták, illetve a még hiányzó létszámra pályázatot írna ki. Ez a tervezett szerződésmódosításnál költséghatékonyabb megoldás, folyamatos tudna maradni a munkák minőségének és biztonságának ellenőrzése, illetve a vállalkozók teljesítésének igazolása is. Az eddigi mérnökszervezet ugyanakkor független mérnöki szerepet is ellátott, hiszen az általa tett nyilatkozat alapján kerültek lehívásra az európai uniós kifizetések. Ezt a független mérnöki szerepet ideiglenesen az a gazdasági társaság venné át, amely a BKV Felügyelő Bizottsága részére jelenleg is hasonló feladatokat lát el. A megoldási javaslatból következő létszámbővítés elvi lehetőségét, illetve ennek költségvetési fedezetét a Fővárosi Közgyűlés a mai napon megszavazta, a konstrukciót azonban az európai uniós támogatási kérelem szempontjából még a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek is jóvá kell hagynia.

Mint ismeretes az ún. FIDIC - lebonyolító - mérnöki teendőket ellátó Eurometro Kft. 2012-ig szóló szerződésének első szakaszra vonatkozó pénzügyi kerete a projekt elhúzódása és a velejáró többletmunkák következtében március végén kimerül. A DBR hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás keretében tett szerződésmódosítási kezdeményezését a Közbeszerzési Döntőbizottság február elején elutasította, noha 2006-ban ugyanezt a jogalapot egyszer már tudomásul vette. A DBR többek között arra hivatkozott, hogy bár jogilag lehetséges, műszaki szempontból életszerűtlen és szinte elképzelhetetlen, hogy a projekt jelenlegi készültsége mellett jön valahonnan egy új mérnök csapat, melynek szakemberei a több ezer munkafolyamatot egyik napról a másikra átveszik, és a munkák folyamatosságát biztosítani tudják. A KDB új, nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatását írta elő, amelynek időigénye akár 9-12 hónap is lehet. FIDIC mérnök, mint a vállalkozók munkáját ellenőrző szervezet hiányában ugyanakkor a munkákat valamennyi helyszínen le kellene állítani. A DBR ismer olyan nemzetközi példát, ahol a megbízó látta el a FIDIC mérnök szerepét is, illetve a hazai gyakorlatban is előfordult már. A kidolgozott konstrukcióval elhárulna a veszélye annak, hogy mérnökszervezet híján áprilistól leálljanak a metróépítés munkálatai.

A KONSTRUKCIÓRÓL RÉSZLETESEN:

A DBR szakemberei által kidolgozott javaslat mind műszaki, mind jogi szempontból elfogadható - és nem utolsó sorban költséghatékony - megoldás. Leegyszerűsítve, az eddigi mérnökszervezet számos egyéb feladata mellett három fő tevékenységet végzett: ellenőrizte az elvégzett munkák minőségét és biztonságát, igazolta a DBR felé a vállalkozók teljesítését, valamint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség közreműködő szervezete, a KIKSZ felé megtette az európai uniós kifizetések lehívásához szükséges független mérnöki nyilatkozatot (a munkák előrehaladásáról, meghatározva a munkák készültségi fokát is). A DBR által most kidolgozott, a funkciókat szétválasztó konstrukció átmenetileg biztosíthatná a folyamatosságot. Hosszú távon végleges megoldás lehet az új, nyílt közbeszerzési eljárás lefolytatása a FIDIC mérnöki teendőkre mindhárom tevékenységet magában foglalva. A DBR szerint ugyanakkor megfontolandó alternatíva lenne, ha a munkák minőségének és biztonságának ellenőrzése, illetve a vállalkozók teljesítésének igazolása egészen a projekt végéig a megbízónál maradna, és egy új, nyílt közbeszerzési eljárást úgy írna ki később a BKV a független ellenőrző mérnöki feladatokra, hogy annak nyertese az európai uniós finanszírozáshoz szükséges független mérnöki teendőket is ellátná.

* A FIDIC – lebonyolító – mérnök által végzett független mérnöki és a BKV FB felé végzett független ellenőrző mérnöki tevékenység nem azonos, jelenleg nem is ugyanaz a szervezet látja el.


DBR Metró Projekt Igazgatóság