Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

MEGNYÍLT A MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉR JELENTŐS RÉSZE A KÖZLEKEDŐK ELŐTT


2013. december 16.

Elbontotta a kivitelező a Móricz Zsigmond körtéri munkaterületet lehatároló kerítés jelentős részét, így a kerületi lakosok és az ott közlekedők mától újra használhatják a körteret a majdani lépcsőkijáratok, illetve a Gomba környezetének kivételével. Az M4-es metróberuházás keretében, az állomásépítéshez kapcsolódóan befejeződött a térburkolat cseréje, megépült a Fehérvári úti villamosok új, magas peronos kialakítású megállója, rendeződött a Szent Imre szoborcsoport környezete, jelentős sétálóövezet jött létre, illetve zöldfelületeket is kialakított a térrendező fákkal, valamint cserjékkel.

Tarlós István főpolgármester felkérésére a Budapesti Közlekedési Központ – a XI. kerületi önkormányzat bevonásával, illetve valamennyi érintett véleményét figyelembe véve – még 2011-ben felülvizsgálta a Móricz Zsigmond körtér felszíni rendezési tervét, majd egy javaslatcsomaggal élt, amit 2012 elején el is fogadott a Fővárosi Közgyűlés. A korábban megkezdett munkák ezt követően folytatódhattak. Az új koncepció értelmében a jelentős átmenő forgalom helyett a metróépítés befejezését követően egy forgalomcsillapított városrészi központ jön létre több ütemben a körtéren. A korábbi útpálya helyét kerékpáros- és gyalogosbarát felület veszi át, amelyre csak a közösségi közlekedés autóbuszai és a helyi üzleteket kiszolgáló járművek hajthatnak be. A városrész központi szerepe megkövetel bizonyos változtatásokat az autóbuszok és villamosok terén is, számos autóbusz útvonala módosulni fog, de a teljes átalakítás a metró használatbavételével fog kiteljesedni.

2013 tavaszán kezdődött meg a teljes körtér korábban csúszós, töredezett, a kerületiek által folyamatosan kifogásolt mészkő burkolatának cseréje jobb minőségű, csúszásmentes térkő burkolatra. Ezzel párhuzamosan megkezdődött a körtéri Gomba épületének felújítása is a XI. kerületi önkormányzat saját beruházásában. A munkálatokat a kivitelezők egymással egyeztetve, de külön ütemezés szerint végzik. A Gomba épületében működő, a Bartók Béla úti, a Fehérvári úti, és részben a Villányi úti villamos vonalak energiaellátását biztosító BKV-áramátalakító áttelepítése a metróállomásba, illetve a hibás BKV-földkábelek cseréje nyáron befejeződött. E két munkafázis érintette a metróberuházáshoz kapcsolódó felszínrendezési munkákat is, így a Gomba környékének teljes rendezése csak várhatóan 2014 márciusában fejeződhet be.

Mára befejeződött az említett térburkolat-csere. A Fehérvári út torkolatához kapcsolódva megépült az új villamosmegálló az új vonal többi felszíni építményéhez illeszkedő üvegdobozzal, a peron pedig az új beszerzésű szerelvényekhez igazodó magas kialakítású. A villamosmegállóban kapott helyet az állomás főszellőzője, illetve az a két lift is, ami a peron akadálymentes megközelítését teszi majd lehetővé a felszínről. Megerősített, mintázatában is eltérő térburkolattal megépült a 33-as buszok útvonala, ami a Fehérvári út irányából a Karinthy Frigyes út felé vezeti a téren át a forgalmat. Megújult a Fehérvári út, a Váli utca és a Karinthy Frigyes út torkolata, a 6-es villamos végállomása, valamint az íves házak előtti térrész - itt foglalta el végleges helyét Móricz Zsigmond szobra. A 7-es buszcsalád belváros irányú megállójának, illetve a Szent Imre szobornak a környezetében parkosítás is zajlott, itt fákat és cserjéket ültetett a kivitelező. A Bartók Béla út faltól-falig történő felújítása, a 61-es villamos átvezetése, illetve a nagy területű gyalogos aluljáró építése a téren már korábban, de szintén a metróberuházás keretében megtörtént.

Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala
BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság

Fotók: Pető Szabolcs, DBR