Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

MEGKEZDŐDÖTT A BAROSS TÉR FELSZÍNRENDEZÉSE


2012. november 26.

A Baross tér felszínének rendezése az új városvezetés hivatalba lépésekor, illetve a BKK létrejöttekor még nem volt vállalkozásba adva a kivitelezőnek, tehát a tér gyors átadására tett korábbi ígéretek eleve tarthatatlannak bizonyultak. A Főváros felkérése nyomán 2011-ben a BKK felülvizsgálta a korábbi terveket, mivel azok egyes részletei koncepcionálisan hibásnak bizonyultak (például az eredeti tervben a felszíni tömegközlekedési járművek közötti átszállási gyaloglási távolságok nem hogy csökkentek volna, hanem néhány esetben még nőttek is). A tervek felülvizsgálatát követően a nyertes kivitelező cég megkezdte a munkát. A Baross tér átadása 2014-ben várható.

Az M4-es metró Keleti pályaudvari állomásának szerkezetépítése 2011 őszén véget ért, jelenleg az állomás belső kialakítása – az üzemi terek, a peron, valamint a liftek és a mozgólépcsők beépítése – zajlik. Ezzel párhuzamosan folytatódik a vágányépítés, valamint a rendszer- és áramellátó berendezések telepítése. Az állomás 2013-ban készül el, az utasok pedig a tesztüzemet követően, a vonal megnyitásakor vehetik majd birtokukba, amely a jelenlegi ütemterv szerint 2014 első félévében várható.

2008 tavaszán a Baross téren a szerkezetépítési munkák előrehaladása miatt jelentős forgalomkorlátozásokat kellett bevezetni. Szerződése keretében a szerkezetépítő vállalkozó az állomás és az ideiglenes végállomási funkció miatt szükséges kihúzó-fordító műtárgy építésével párhuzamosan a Thököly út belső szakaszán is elvégezte a szükséges közműkiváltási, járda-, illetve útépítési munkákat. A Baross térnek, illetve vonzáskörzetének teljes felszínrendezése azonban egy külön szerződés keretében valósul meg. Az erre vonatkozó nyílt közbeszerzési eljárás 2012 nyarán fejeződött be, a nyertes SC Baross 2012 konzorciummal (STRABAG MML Kft. és a COLAS-ALTERRA Zrt.) való nettó 4,31 milliárd forint keretösszegű szerződés megkötésére 2012 szeptemberében került sor.

Figyelembe véve a projekt adottságait, a BKK az érintett kerületekkel és hatóságokkal egyeztetve aktualizálta a korábbi elképzeléseket. Eszerint:

• A Thököly út 2×1 sávos kialakításához igazítva csökkentettük a közúti csomópont keresztmetszetét és sávkiosztását, ezáltal növeljük a zöldterületek és a gyalogosfelületek területét.
• A közúti csomópontban a kerékpársávok kialakításával biztosítottuk a kerékpáros átvezetéseket a főbb irányokban.
• Csökkentettük a metrókijáratok és a felszíni tömegközlekedési eszközök közötti átszállási távolságot, és a felszíni járatok között is javulnak az átszállási kapcsolatok.

A most elkezdődött Baross téri felszínrendezés főbb elemei a következők lesznek:

1. A Rottenbiller utca – Rákóczi út – Fiumei út – Kerepesi út – Thököly út csomópontjának átépítése, a Rákóczi úti aluljáró bontása

A Rákóczi útról a Thököly út irányába haladóknak nem kell majd elkanyarodniuk a Kerepesi út felé, illetve elhaladniuk a Keleti pályaudvar homlokzata előtt, hanem egyenesen haladhatnak tovább a tér északi részén. A tervek szerint a sávot zöld, cserjés terelősziget választja majd el a szembejövő forgalomtól. A Rákóczi út torkolatának két oldalát összekötő aluljáró megszűnik, helyette akadálymentes felszíni gyalogoskapcsolat épül.

2. A Keleti pályaudvar előtti térrendezés, valamint a meglévő aluljáró felújítása és a metróállomáshoz vezető aluljáró kapcsolat kiépítése

A felszínrendezési munkák egyik leglátványosabb elemeként a tér közepén az immár két metróvonalat is kiszolgáló aluljáró részleges, fákkal, bokrokkal és gyeppel beültetett teraszos jellegű födémet kap, és közvetlenül összekapcsolódik majd a Keleti pályaudvar homlokzata előtt kialakítandó térrel, amelynek egyik részén parkos pihenőterület, másik részén pedig tágas gyalogos-tengely helyezkedik el, kényelmes gyalogos közlekedést biztosítva a Bethlen Gábor utca és a Festetics utca között. A kétszintes teret minden oldalról meg lehet majd közelíteni jelzőlámpás gyalogátkelőhelyen át, illetve az aluljárón keresztül is. A kétszintes tér déli végénél kanyarodik majd el a Rákóczi út felől érkező buszsáv, illetve a Kerepesi útról érkező közúti forgalom.

Az átépítés eredményeként az eredeti helyére, a részben parkosított, részben gránit burkolatú térrészre kerül majd vissza Baross Gábor szobra. A térnek ez a része gyalogos átkelőhelyen, illetve a metrókijáratok felől az aluljárón keresztül lesz megközelíthető.

3. A Keleti pályaudvar Thököly úti oldalán a Verseny utcai torkolat térségének rendezése

A korábbi tervektől eltérően a BKK javaslatára a Thököly úti troli- és autóbusz végállomás a Keleti pályaudvar Kerepesi úti oldalára kerül majd, kapcsolódva a jelenlegi végállomás kialakításához, így könnyebben megközelíthetővé válnak a troli- és autóbuszok, és az átszállási kapcsolatok is kevesebb gyaloglással érhetők majd el. A Kerepesi úti oldalon megszűnő parkolóhelyek és taxi drosztok a fatelepítésekkel összhangban a pályaudvar Thököly úti oldalán kapnak helyet. A Thököly út és a Verseny utca torkolatának térségében rövid idejű megállást lehetővé tevő K+F megállóhelyeket alakítanak ki, valamint itt lesz a BuBi kerékpárkölcsönző állomás is.

A 20E jelzésű, valamint a 30-as autóbuszok és a 73-as, 76-os és 79-es trolibuszok végállomásai átkerülnek a központi térrészre, így a jelenleginél közelebb lesznek mind az 5-ös, a 7-es és a 173-as buszok megállójához, mind pedig a pályaudvarhoz.

4. A Thököly út Verseny utca és Hernád utca közötti szakaszának felújítása

Az M4 projekt keretében felújítják a Thököly út burkolatát a Hernád utcáig. A gépjárművek egy-egy forgalmi sávon haladhatnak majd, valamint külön buszsávot és kerékpáros nyomot is kialakítanak. A Thököly út és az északi térrész arculatában a legfőbb változás az lesz, hogy a járdák szélesebbé válnak, ezáltal nagyobb lesz a gyalogosok számára használható felület, valamint fatelepítések teszik hangulatosabbá és élhetőbbé az útszakaszt.

A tervek szerint a metró felszínrendezési munkáihoz mind időben, mind műszaki kialakításában csatlakozva, a Fővárosi Önkormányzat által biztosított forrásokból, a Budapesti Közlekedési Központ beruházásaként valósul meg a Thököly út Hernád utcától a Dózsa György útig tartó szakaszának felújítása, amellyel a már felújított útszakaszhoz illeszkedve a Thököly út teljes szakaszán egységes keresztmetszet kerül kialakításra.

2014 elejére a Baross tér új, végleges formája egyszerre biztosítja majd a Keleti pályaudvar, mint műemlék látványának érvényesülését és az eredeti térforma visszaállítását, ugyanakkor egy városközponti tér jön létre, biztosítva a közösségi közlekedés járművei közötti jobb kapcsolatrendszert és a gyalogosok könnyű, akadálymentes közlekedését, illetve a tér közösségi funkcióit is pihenőterületekkel és a pályaudvar előtti gyalogos tengellyel.

Budapest, 2012. november 26.

Budapesti Közlekedési Központ
DBR Metró Projekt Igazgatóság