Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Indul a 4-es metró Gellért téri állomásának építése


2006. május 10.

Az állomásépítési munkálatok miatt május 15-én hétfőn lezárják a Műegyetem rakpartot.

A lezárás ideje alatt nem lehet majd keresztülhajtani a felső rakparton a Műszaki Egyetem előtt, és lezárásra kerül az egyetem előtt található parkoló egy része is. A gyalogos forgalom az építkezés ideje alatt is folyamatosan biztosítva lesz a Műegyetem rakparton.

A beruházás közműkiváltási munkálatokkal kezdődik és ezt követően indul az állomás szerkezetépítése. Azért, hogy a felszíni forgalmat csak a lehető legrövidebb ideig kelljen korlátozni az állomást ún. résfalas technológiával építik. Ennek lényege, hogy először megépítik az állomás vasbeton szerkezetét, majd a kész födémre visszaterelik a forgalmat. Így a munkálatok további része, az állomás belső beépítése, csak minimális felszíni korlátozásokkal jár majd. A Gellért téri munkálatok a jelenlegi tervek szerint 2009. októberében fejeződnek be, de várhatóan ez év novemberétől irányonként egy-egy sávban már megindulhat a forgalom a Műegyetem rakparton. A kivitelező vállalatok mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy az építkezés a Műszaki Egyetem működését és környék lakosságának életét csak a lehető legkisebb mértékben zavarja.

A BAMCO konzorcium építi az állomást

A Gellért téri állomás kivitelezési munkálatait a közbeszerzési eljárás nyertese, a BAMCO konzorcium végzi. A BAMCO konzorcium építi a 4-es metró alagútjait is. Az alagútépítés során egy alkalommal szükség lesz a "fúrófejek" (marótárcsák) lecserélésére is. Ennek oka, hogy a budai és a pesti oldal talaj- és kőzetszerkezete eltérő, ezért a két oldalon más és más rendszerű földfejtésre van szükség. Az átalakítást a Gellért térnél hajtják majd végre. Ezért, hogy ebben a munkában ne legyen semmilyen fennakadás, a Gellért téri állomás szerkezetét is a BAMCO építi majd meg. Az alagútépítés első ütemében (Etele tért és Gellért tér közötti szakasz) a kitermelt földet az Etele téren kialakított ideiglenes depóniában helyezik el. A második ütemben (Gellért tér és Baross tér közötti szakasz) kitermelt földet a Gellért téren hozzák a felszínre, ahol hajóra rakják, és a Dunán szállítják el biztonságos lerakókba.

Biztonságban vannak a hőforrások

A Gellért téri állomás megépítésekor a szakemberek kiemelt figyelmet fordítanak a hőforrások védelmére. Ezért a Gellért téren egy közel 250 méter mély kutat fúrnak és a beruházás során folyamatosan ellenőrzik a hévizek állapotát. A munkálatok során alkalmazott technológiák minimálisra csökkentik bármilyen környezeti károsodás valószínűségét.

Teljesen akadálymentes megállók

A négyes metró minden állomása, így a Gellért térit is, 100 %-ig akadálymentesen épül meg. A mozgólépcsők mellett liftek is segítik a kerekes székkel, babakocsival, nagy csomaggal utazók közlekedését. A látássérültek közlekedését különleges, "tapintható és hangos" tájékoztató rendszerek segítik majd.

A beruházás számokban

A Gellért téri állomás peronszintje a felszíntől 29,5. méter mélyre kerül. Az állomáson 4+4. mozgólépcső és 2 lift fogadja az erre közlekedőket. A munka során a kivitelező vállalatok

60.000 köbméter földet termelnek ki, ennyi föld több mint 11 méter magasan borítana be egy teljes foci pályát;
7.300 köbméter betont építenek be, amely elegendő lenne majd 4 db 50 méteres úszómedence megtöltéséhez.

Budapest, 2006. május 10.