Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

HELYZETKÉP M4, BAROSS TÉR


2010. szeptember 10.

Amint az köztudott, a 4-es metró Baross téri állomása az ún. milánói módszerrel épül, azaz - a környezetvédelmi hatósági engedélyének megfelelően, a por- és zajszennyezés minimalizálása érdekében - első lépésként a felszíni zárófödém épült meg, majd ezt követően alóla bányászati módszerrel történt a földkiemelés, továbbá azzal egyidejűleg megépült a végleges szerkezet (falazat, pillérek, vízszintes kitámasztások) is.

Az ún. milánói módszer azért is gyakran alkalmazott technológia, mert a felszínt ennek segítségével lehet a legkorábban visszaadni. Ez a Baross tér esetében nem így történt, hiszen az alagútépítő több, mint egy év késéssel érte csak el az első szakasz utolsó állomását. Az alagútépítés pedig mindig a metróépítés vezértechnológiája, amíg az alagutak nem készülnek el, nem lehet az állomások szerkezetét teljesen befejezni, nem kezdhet el dolgozni a belső beépítő és a vágányépítő sem. Az alagútépítés késedelme sajnos maga után vonta a felszínrendezés elhúzódását is.

Az állomás zárófödémen lévő bordák az ideiglenes megtámasztást szolgálták, melyekre ma már, a végleges szerkezet megépülésével nincs szükség, így ezek elbontását a napokban a kivitelező megkezdte. A Baross téren, illetve vonzáskörzetében állomás és kihúzó alagút is épül. A Thököly út alatti kihúzó alagút zárófödémje már szintén elkészült, ott jelenleg zajlanak az útépítési munkák annak érdekében, hogy ősszel a DBR - noha még elvezetve a pályaudvar előtt, de - átadhasson ezen a részen 2x1 forgalmi sávot, illetve egy buszsávot a belváros felé.

Az a zárófödém, amelyen jelenleg dolgozik a kivitelező, az állomáshoz tartozik, itt még szüksége lesz egyik leadónyílás megtartására a belső beépítő, illetve vágányépítő vállalkozó részére, így itt - a kihúzó alagúttal ellentétben - a végleges útpálya csak a felszínrendezés keretében épül meg jövő év végéig (ekkor „egyenesedik majd ki” újra a Thököly út). A Baross téri felszín rendezésére remélhetőleg még az ősszel ki tudja majd írni a DBR a nyílt közbeszerzési eljárást, amiből jövő év elején lehet szerződés.

A megújult Baross téren, a Keleti pályaudvar előtt egy díszburkolatos sétáló övezet fogja majd összekötni a Thököly utat a Kerepesivel. Az állomás fölötti háromszög alakú téren épül majd meg az új gyalogos aluljáró, egy nagyobb parkkal bővül a tér, jelentősen meg fogja növelni a majdani vállalkozó a zöldterületek nagyságát, illetve a Baross szobor is visszakerül majd az eredeti – méltó – helyére.