Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Fontos szakaszához érkezett a 4-es metró budai állomásainak építése


2006. augusztus 10.

Egyik legfontosabb szakaszához érkezett a 4-es metró építése, megindul a Bocskai úti és a Móricz Zsigmond körtéri állomás szerkezetépítése. A kivitelező vállalatok a jelenleg elérhető legfejlettebb technológiával dolgoznak majd az építkezés során, azonban így is elkerülhetetlen, hogy egy időre részlegesen lezárják a Fehérvári út és a Móricz Zsigmond körtér egy-egy szakaszát. (Részletes térképek letölthetőek a cikk folytatásában.)

A Bocskai úti állomás kapcsán az utóbbi hetekben közműkiváltási és más előkészítő jellegű munkálatok zajlottak többek között a Kanizsai utcában, a Fadrusz utcában, a Bocskai úton és az Ulászló utcában. Hasonló munkálatok zajlottak a Móricz Zsigmond körtér környékén is. A két állomás kapcsán ezen munkálatok nagy része szeptemberre befejeződik, így lehetővé vált, hogy augusztus 21-től a kivitelező vállalatok megkezdjék az új metróállomások szerkezetének kialakítását. Augusztus 10-én megindul a Tétényi úti állomás szerkezetépítése is, amely azonban nem jár együtt jelentős forgalmi változásokkal.


Bocskai úti állomás: augusztus 21-től megszűnik az átmenő forgalom a Fehérvári úton
Mivel a Bocskai úti állomás legnagyobb része a Fehérvári út alatt helyezkedik el, szükség van a Fehérvári út teljes lezárására a Kanizsai utca és Bocskai út közötti szakaszon. Ezen a területen megszűnik az átmenő forgalom. Ez a korlátozás augusztus 21-től várhatóan 2007 augusztusáig marad érvényben. A teljes közút lezárása miatt a 41-es és a 47-es jelzésű villamosok augusztus 21-től 27-ig a délbudai végállomásuktól csak Albertfalva kitérőig közlekednek, onnan villamospótló autóbuszok szállítják az utasokat. Augusztus 28-tól a 41-es és 47-es villamosok az ideiglenes kialakított Kanizsai utcai végállomásig járnak. A 18-as és 118-as villamosok helyett 18A jelzéssel közlekedik villamos a Fehérvári úton a Savoya Parktól a Kanizsai utcáig. (A 18-as és 118-as villamos észak-budai végállomásukról ideiglenesen a Bartók Béla úton tovább, a Csóka utcáig járnak.)

Móricz Zsigmond körtéri állomás: lezárásra kerül a körtér egy része
A Móricz Zsigmond körtéri állomás építése miatt szükség van a csomópont részleges lezárására is. Így az Október huszonharmadika útról a Fehérvári útra jobbra fordulva a körtér irányában zsákutca alakul ki. Az útlezárások miatt a 3-as és a gyors 3-as és a 973-as autóbuszok nem érintik a Fehérvári utat, így ideiglenes végállomásuk a Siroki utcához kerül. Nem lehet majd közvetlenül rákanyarodni a Bartók Béla útról a Fehérvári útra sem. A változás nem érinti a 6-os villamos, és a Bartók Béla úton haladó autóbuszok közlekedését.


Villamospótló-buszok is közlekednek
A Fehérvári úti villamosok módosított közlekedése miatt a BKV Zrt. két pótló autóbusz járatot is indít. A 41V jelzésű pótlóbusz a Szent Gellért tér, míg a 18-47V jelzésű pótlóbusz a Móricz Zsigmond körtér és a Hengermalom út (augusztus 21-27. között a kivételesen Albertfalva kitérő) között közlekednek., Ez az állapot a tervek szerint 2007. augusztusig marad fenn.
• Az 18-47V jelzésű pótló autóbusz a Fehérvári út-Sárbogárdi út-Bartók Béla út útvonalon közelíti meg a Móricz Zsigmond körteret, ahol visszafordulva a Bartók Béla út- Tétényi út – Bártfai utca – Fehérvári út útvonalon érkezik vissza a végállomásra.
• A 41V jelzésű pótló autóbusz a Fehérvári út – Hamzsabégi út – Szerémi út - Budafoki út útvonalon éri el a Szent Gellért teret ahol visszafordulva a Budafoki út – Prielle Kornélia utca – Fehérvári út útvonalon érkezik vissza a végállomásra.
Az átszállás megkönnyítése érdekében a villamos és a pótló autóbuszok mindkét irányban közös peronnál állnak meg a Fehérvári úton a Bártfai utcánál, valamint a Bartók Béla úton a Kosztolányi Dezső téri megállónál.

További módosuló buszjáratok
Az útlezárások miatti tömegközlekedés további segítése érdekében a meghirdetett menetrendhez képest sűrűbben közlekedik a 14-es, a 114-es, a 103-as és a Tétény-busz, valamint a 19-es és 49-es villamos
A munkaterületek folytán módosul a következő járatok útvonala is: 53-as, Újbuda-busz, Infopark-busz, a 40E és 140E autóbuszok, valamint az éjszakai 906-os, 908-as és 941-es járatok.

Lehetséges kerülő utak
A gépjárművel közlekedők számára a lezárt terület elkerülése Fehérvári út - Etele út - Hengermalom utca kereszteződésében javasolt:
• A Móricz Zsigmond körtér, a Szent Gellért tér és a Szabadság híd irányába a Fehérvári utat elhagyva az Etele út - Tétényi út – Bartók Béla út útvonalon közlekedhetnek az autósok.
• A Petőfi híd irányába a Fehérvári útról a Hengermalom út - Budafoki út - Bogdánfy utca útvonalon juthatnak el a gépjárművel közlekedők.

Gondos és emberközpontú munkavégzés
Az állomásépítési munkálatok hasonlóan nagy léptékű változásokat hoznak minden olyan világvárosban, ahol metróépítés zajlik. Ez Budapesten sem elkerülhető. A kivitelező vállalatok azonban a legszigorúbb szabályokat betartva, többszöri ellenőrzés mellett végzik majd a munkálatokat. Ennek ellenére valószínűleg a munkavégzés során számos kellemetlenséggel találkoznak majd a budapestiek, elsősorban az építés által érintett környék lakói, de a Főpolgármesteri Hivatal, a BKV Zrt. és a kivitelezést végző vállalatok szakemberei mindent megtesznek annak érdekében, hogy ezeket minimálisra csökkentsék.

• Az állomásépítések az ún. „milánói módszerrel” zajlanak, melynek lényege, hogy minimálisra lehet csökkenteni a felszíni munkavégzés idejét és az állomás födém-szerkezetének elkészültével a forgalmat visszaengedhetik a lezárt területre, miközben az építkezés a felszín alatt tovább folytatódik. (Az állomásépítést bemutató animáció megtalálható a következő linken http://www.metro4.hu/hogyanepul_allomas_anim.php )
• A kivitelező vállalatok minden esetben biztosítják majd a mentők, a rendőrség és a tűzoltók bejutását, valamint a szemétszállító autók közlekedését akár a lezárt munkaterületen keresztül is.
• Természetesen a munkaterület környékén lévő otthonokba és üzletekbe minden esetben biztosítva lesz a bejutás.
• Különleges alkalmak esetén (például költözés vagy más feltétlenül indokolt esetben) a kivitelezést végző vállalatok megpróbálják biztosítani az ott lakók számára a munkaterületre történő egyedi behajtást is. Azonban kérjük a környék lakóit, hogy ilyen esetekben már jó előre egyeztessenek a kivitelezést végző cégek helyi irodáival.
• A munkaterület környékén élők levelek, szórólapok útján folyamatos tájékoztatást kapnak majd a munkálatok menetéről és a várható változásokról.

A Móricz Zsigmond körtéri állomást a Strabag Zrt. építi, a Bocskai úti állomás munkálatait a Swietelsky és Obayashi vállaltok konzorciuma végzi, a Tétényi úti állomást a Bilfinger Berger, Porr és a Vegyépszer Zrt. vállalatokból álló konzorcium végzi.

Az építkezéssel együtt járó teherforgalom a Móricz Zsigmond körtéri állomás kapcsán a Karinthy Frigyes út, illetve az Október 23-a utca felé közlekedik majd. A Bocskai úti állomás kapcsán az építési forgalom a Fehérvári úton kifelé hagyja majd el munkaterületet.

A forgalmi változásokról a budapestiek és különösen a XI. kerület lakói szórólapokon keresztül kapnak részletes tájékoztatást a lezárást megelőző napokban.