FOLYTATÓDIK AZ ALAGÚTÉPÍTÉS - M4 helyzetkép január elején
Gellért téri állomás és alagutak
Az első, Etele tértől a Baross térig tartós szakasz mind a tíz állomásának építése jó ütemben halad, és ősszel megszületett, majd jogerőre emelkedett a második, a Baross teret a Bosnyák térrel összekötő szakasz vasúthatósági engedélye is.
Kelenföldön folyik a végállomási funkcióhoz kapcsolódó kihúzó műtárgy építése, a Tétényi és a Bocskai úton a bélésfal építése pedig rövidesen befejeződik. A Móricz Zsigmond körtéren az állomás szerkezetépítése, illetve a felszíni munkák keretében a 61-es villamos vágányának a Villányi útról a Fehérvári útra történő átvezetése zajlik.
A pajzsos munkálatokat a Szent Gellért téri állomáshoz közel függesztette fel a kivitelező tavaly augusztusban, majd decemberben megszületett a hatóság jóváhagyása az alagútépítés folytatásához. A BAMCO konzorcium e jóváhagyás birtokában tegnap elindult az északi pajzzsal, de csak a Szent Gellért téri állomásig tudja megépíteni az alagutat (a délivel ezt követően indul majd el). A pajzsok áthúzása csak az állomás és az érintett peronalagút részek belső falazatának megépítése után történhet meg, ugyanis a szerkezeteket - a Műegyetem CH épületének állagmegóvása érdekében - mielőbb vízzáróvá kell tennie.
Ennek megfelelően a kivitelező csak ezen munkálatok befejezését követően - ütemterve szerint - február végén húzhatja majd be a pajzsokat az állomásszerkezetbe, aztán az ilyenkor szokásos karbantartást követően március közepén kezdődhet meg a Duna alatti alagútépítés, ami előreláthatólag egy hónapig - azaz április közepéig - fog tartani. A pajzskiszolgálás ezt követően a Szent Gellért térre tevődik át.
Az északi pajzs hozzávetőleg 180, míg a déli 80 méterre van a peronalagutaktól. Az átkötő alagút (vágánykapcsolati műtárgy) a már említett felbővítéssel (szakmai nyelven rábontással) épül meg a pajzsok áthaladását követően, a szükséges biztonsági garanciákkal. Az átkötő alagút (vágánykapcsolati műtárgy) a már említett felbővítéssel (szakmai nyelven rábontással) épül meg a pajzsok áthaladását követően, a szükséges biztonsági garanciákkal.
A pajzskiszolgálás a Duna alatti alagútépítés idején még párhuzamosan és nagyrészt a Kelenföldről fog történni, amint átértek a pajzsok a Duna alatt, fokozatosan áttevődik a Gellért térre. A földszállítás a rakparton fog történni a Lágymányosi hídig, innen pedig a korábbi három lerakóhelyre.
Eredetileg az északi pajzsnak kell elől haladnia, de műszaki okokból a sorrend időközben felcserélődött. A Fővám téri állomás kialakítása, a munka ottani ütemezése miatt az északi peronalagút tudja majd korábban - előre láthatóan április közepén - fogadni a pajzsot, így a sorrend a Gellért téren majd visszaáll a szerződésben foglaltakra. A második - déli - pajzs április elején kezdi majd meg a tervek szerint az alagútépítést a Duna alatt, és előreláthatóan május elején fogja elérni a Fővám téri állomást.
A Fővám téren a szakemberek a Duna alá benyúló 40 méteres peronalagutakat közel 20 méterrel eltolják a Kálvin tér irányába annak érdekében, hogy az a folyó medrétől távolabb kerüljön. A munkálatok felgyorsítása érdekében még tavaly ősszel megkezdődött a peronalagutak változtatás által nem érintett részeinek az építése.
A Kálvin téren az alaplemez betonozása, illetve az ehhez szükséges földmunka folyik, a Rákóczi téren zajlik a peronalagút szigetelése, a zárófödém kivitelezése, illetve a belső héj építésének előkészítése. A Népszínház utcai állomáson is hamarosan befejeződik az állomás alsó szintjén a földkiemelés, illetve már megkezdődött az alaplemez építésének előkészítése. A Keleti pályaudvaron, mint az első szakasz ideiglenes végállomásán a zárófödém első szakasza elkészült, jelenleg a kihúzó műtárgy Thököly úti házak előtti réselése folyik. A téren áthaladó közösségi közlekedés zavartalansága továbbra is biztosított.
A Fővám tér – Vámház körút – Kálvin tér – Múzeum körút vonalán a kapcsolódó felszíni rendezési munkák előrehaladtával a kiskörúti villamosforgalom 2008. december közepén ideiglenes peronokkal helyreállt.