Földomlás történt a Tétényi úti állomás szellőző alagútjának építésekor
Földomlás az aknában
Fontos megjegyezni, hogy nem kirívó esetről van szó, ezekre, a lehetőségekre, mint a BKV, mint a DBR és a kivitelezők is előre készültek, ha előfordulnának. A rendkívül hatékony Vészhelyzeti Riasztási Tervnek köszönhetően, hogy személyi sérülés nélkül, és minden különösebb anyagi kár nélkül kezelhető volt az esemény. Sőt kijelenthetjük, hogy az „éles próba„ annyira jól sikerült, hogy sem a környéken lakók, sem a metró építők sem voltak veszélyeztetve egyetlen percig sem.
Tények
2007. szeptember 03-án 03 óra 30 perckor a Tétényi úti állomás szellőző alagút építési területén az éjszakai műszakban földomlás történt. A szellőző alagút északi csatlakozó szakaszának kivitelezése közben a főte leszakadt és az omlást következtében felszínig terjedő kb. 15 m átmérőjű kráter keletkezett. A főte tulajdonképpen a szellőző alagút tetejét jelenti.
Az omlás következtében közművezetékek (víz, gáz, csatorna) sérültek meg. A műszakban lévő dolgozók az észlelt omlást felismerve az eszközöket kimentve elhagyták a veszélyes területet. Személyi sérülés nem történt, jelentősebb anyagi kár sem keletkezett. A földomlás következtében megsérült gázvezetékből gázömlés, a vízvezetékből vízömlés keletkezett, amely a munkaterültre ömlött be. A munkavezető a vészhelyzeti riasztási tervnek megfelelően intézkedett. A rendőrség a munkaterületet biztosította, a Tűzoltóság az elhárítási munkát haladéktalanul megkezdte.
Jelen pillanatban a már a víz és a gázömlést is megszüntették, pár órával ezelőtt.
Kis bonyodalmat okozott, hogy a helyszínre érkező Gázművek nyilvántartásában még nem a friss adatok szerepeltek, így a helyszínre érkező szakemberek órákon keresztül nem tudták elzárni a gázömlést, okozó vezetéket. Amennyiben ez gyorsabban történt volna, akkor nem kellett volna 4 órán keresztül várakozni a további munkafázisok megkezdésével. Ezáltal talán a ma reggel történtek sem tűnhettek volna nagyobb vészhelyzetnek, mint ami volt.
Most már tudjuk, hogy a beomlást az eső+talajvíz áztatta föld, okozta. A föld beomlása közben sérültek meg az érintett vezetékek.
Azt is tudjuk, a korábbi tájékoztatásunknak megfelelően, hogy személyi sérülés nem történt, a környéket kilakoltatni nem kellett – közel sem volt akkora a veszély -, illetve tudjuk azt is, hogy a 4-es Metró ütemtervéhez képest a mai baleset, csúszást nem okoz. A környéken a víz, gáz ellátás nem szünetelt.
A 2-es pajzs (Boros), amely az ütemterv előzz 15 nappal, holnap délelőtt törte volna át a Tétényi úti állomás falát, most 15 méterre az omlás helyszínétől az alagútban pihen. Sérülést a gépvakond nem szenvedett.
Az 1 pajzs (Bochkor) jelenleg 200 méterre (az állomástól számítva) halad a Tétényi út felé. A munkaterület helyreállítási munkálatai kb. 4-6 napot vesznek igénybe, ezután folytatódik a furás és határidőn belüli, biztonságosan megtörténik a Tétényi úti állomásra érkezés.
Az omlás a DBR-nek többlet költséget nem jelent, a kivitelező alvállalkozót – BAMCO – terheli a helyreállítás költsége.