Faültetés az Orczy úton
A 4-es vonal nemcsak színében lesz zöld. A metróberuházásról teljes joggal elmondható, hogy minőségében is „zöld” beruházás. A 4-es metró Rákóczi téri állomásépítése miatt kivágott minden egyes fa helyett legalább 7 újat ültet a kivitelező SwO Metró 4 Építő Kkt. a kerületben!
A Rákóczi téren a metróállomás és a mélygarázs építése miatt összesen 27 nem védett fát kellett eltávolítani az építkezési területről. Ezek a kivágások sajnos elkerülhetetlenek voltak. Ahol viszont némi esély mutatkozott arra, hogy a fákat ne kelljen kivágni, kihasználta a kivitelező. A Rákóczi téri állomás tervezése során az építkezés technológiáját úgy választották meg, hogy a három, védett és már nagyra nőtt platánfát ne kelljen kiemelni. Ezt úgy érték el, hogy az egyik fa esetében az állomás kontúrját szűkítették le, a másik kettőnél pedig az alájuk eső állomásrészt a felszín alatt, bányászati módszerrel építik majd meg. Ez az állomásépítés kivitelezésének költségeit ugyan növeli, de a környezetvédelem a metróberuházásnál minden esetben kiemelten fontos.
Tömeges faültetés
A kivitelező SwO Metró 4 „Rákóczi tér” Építő Kkt. december közepéig a VIII. kerület több pontján mintegy 127 facsemetét ültetett, hogy pótolja a metróépítés miatt kivágottakat. Az építkezés végéig majdnem kétszáz fát fognak ültetni a kerületben. A metróállomás területére a munkák végeztével legalább 23 fát ültetnek majd vissza, illetve az építkezés által érintett területeket felújítják, újraparkosítják, és a XXI. század elvárásainak megfelelően adják vissza a budapestieknek.
2007. decemberében a következő faültetések történtek:
- József krt. páros oldalán: 7 db nyugati ostorfa (8 cm átmérőjű, 2,2 m magas),
- József krt. páratlan oldala: 4 db nyugati ostorfa (8 cm átmérőjű, 2,2 m magas),
- Kerepesi út mentén: 1 db lepényfa (8 cm átmérőjű, 2,2 m magas),
- Múzeum krt. VIII. kerületi oldalán: 6 db magas kőris (8 cm átmérőjű, 220 cm magas),
- Orczy út mindkét oldalán: 109 db lepényfa (2,2 m magas, 6 cm átmérőjű).
Holt tart az állomás építése most?
A Rákóczi téri állomás szerkezetépítését előkészítő munkák, közmű-kiváltások elkészülte után lényegében 2007. augusztus végére elkészült az állomás résfala. Az állomás üzemi területeinek helyén a földkiemelés és az ideiglenes acélcső kitámasztások beépítése a végéhez közeledik. A peron fölötti, az utasforgalmi területen az első födém építése is elkészült. A szellőző műtárgy földkiemelése és az alaplemez megépült.
Az állomás adatai:
Állomás hossza: 104 m
Felszín alatti mélység: -19,5 m
Mozgólépcsők száma: 4+4
Liftek száma: 2
Kijáratok száma: 2
Építési rendszer: vegyes
Állomástípus: középperonos