Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Épül a 4-es metró: A Kálvin téri református templom biztosítása


2007. augusztus 28.

A 4-es metró Kálvin téri állomásának építése közben derült ki, hogy a tér szélén álló református templom műszaki állapota rosszabb mint ahogyan azt az előzetes vizsgálatok jelezték. Az állomást építő Swietelsky Építő Kft. gondoskodik arról, hogy az állomásépítés miatt ne érje károsodás a műemléket.

A szakértői felmérések (geotechnikai szakértői vélemény, geodéziai ellenőrző mérés, épületdiagnosztikai és anyagvizsgálatok, illetve szerkezeti vizsgálatok) szerint – beleértve a falazatából vett minták vizsgálatát is – alapján elmondható, hogy a református fehér templom lényegesen rosszabb állapotban van, mint az előzetesen rendelkezésre álló anyagokból sejthető volt.
A Swietelsky Építő Kft. és partnere a Mélyépterv Kultúrmérnöki Kft. speciális műszaki megoldásokkal erősítette meg az épületet. Így minimalizáltak annak az esélyét, hogy az építkezés miatt baja essen a műemléknek.

A biztonság érdekében elvégzett munkák:
- A templomhajó és a torony különböző alapokra épült, ezek az idős során elmozdultak, egymástól külön mozogtak. Most egyesítették a két alapot, és biztosították mozdulatlanságukat.
- A templom eredetileg két tornyú lett volna, ehelyett csak egy épült meg a két tervezett torony alapjai közé. Ez statikailag rossz döntés volt, hosszú távon szinte halálra ítélve az épültet. A tornyot most megerősítették egy vasbeton alapzattal, illetve az alapokba speciális erős kötőanyagot fecskendeztek (jettelés).
- A templomot és a tornyot egy közös gyűrűbe vonták (abroncsozás), hogy így is erősítsék egymást.
- Minden ajtó és ablak erős nehézdúcolást kapott.
- A toronyban, az óra alatt lévő cseh süveget megerősítették. A süveg a stabilitásért felel, minél nehezebb, annál stabilabb a boltozat.

A templom szerkezete: a templom É-D-i hossztengelyű, teremtemplom. A templom főhajója egyhajós, hosszfalas, donga ill. csegelyes kupolaboltozatos szerkezetű. A hosszfalak vegyes (kő, tégla) falazattal készültek, változó falvastagságokkal. Az alapok kőfalazatú sávalapok, vegyes kőfallal, mélysége ~4,10-4,40 m.

A templom története: A templomot majdnem kétszáz éve kezdték építeni (1816). Építése több ütemben történt, átalakítások, hozzáépítések történtek egészen a század végéig. A templom többször is jelentős károsodást szenvedett:
- az 1838 nagy Pesti árvízben;
- a II. Világháború során több belövést is kapott;
- 1956-ban is sérült;
- a 3-as metró építése közben jelentős többlet terhelés érte a felszíni süllyedések következtében.

Rövid műszaki összegzés:
- a portikusz (oszlopcsarnokos kapuzat) és a toronynál a vasbeton héj alá jettelése,
- a templom alsó abroncsozása,
- a belső vasbeton héj, és annak vakolása, festése,
- a kupola körül, illetve az alsó abroncsok között a vonórudak behelyezése,
- dúcolás,
- a cseh süveg megerősítése, illetve fölötte az acélszerkezet szerelése.

Ami még hátra van:
- befejező finom munkák,
- orgona visszaszerelése,
- palánkozások,
- egyéb olyan munkák, amik az egyház tevékenységét lehetővé teszik az építkezés ideje alatt.