ÉPÍTÉSZFÓRUM: RÉGI ÚJ FORMÁBAN - SZENT GELLÉRT TÉR
A 4-es metró megépítését megelőző térrekonstrukciós munkálatok elsősorban a közlekedési hálózatokat kívánták racionalizálni, egyszerűsíteni úgy, hogy a tér építészeti arculata megmaradjon. A főváros Duna-parti látványának egyik jellegzetes, sokat fényképezett darabja a Szent Gellért tér, különleges elrendezését két természetes térfala, a Duna és a Gellért-hegy meredek ormai, illetve karakteres épületei adják. Az átépítés során nem kívántak belenyúlni a tér egységes évszázados képébe, egyetlen újonnan épített felszíni darabja a szálloda előterében kiképzett forrásház lett.
A metróvonal tervezése során felmerült és sokáig racionális szempontként szerepelt a Szabadság híd villamosforgalmának megszüntetése, hiszen a vonalak nagy szakaszon párhuzamosan közlekednek, illetve a híd szerkezete is jelentősen romlott. A híd 2007-ben megkezdett felújítáas során azonban már a megmaradó villamosforgalommal számoltak. Ezt megelőzően a téren már a középpontból a Bartók Béla út torkolatába helyezték át a villamosmegállót, közelítve a jövendőbeli metróállomáshoz – aminek vonalvezetése így a lehető legtávolabb került a hegy oldalától és a tér alatti hőforrásoktól. Megmaradt a Pestre és Budára tartó vonalak vágányainak szétválasztása, így az elágazásnál elkerülhető a jelentősebb szerelvénytorlódás. Ezzel együtt tevődött át a közúti forgalom hangsúlya is: a Dél-Budára tartó forgalmat igyekeznek minél inkább a Műegyetem rakpart felé terelni, tehermentesítve a Bartók Béla út irányát. Míg korábban a villamosmegállót körbejárva, egy szűk sávban hurkot leírva jutott le az autós Műegyetem elé, ma már a tér középpontjában 2x2 sáv biztosítja az egyenes továbbjutást. A buszmegállók helye változatlan maradt, így azok lényegében nem szerepelnek a tér struktúrájában.
Bán Dávid teljes cikke az Építészfórum honlapján olvasható:
Régi új formában - Szent Gellért tér
Fotók: Horváth Dániel