ELUTASÍTOTTA A KDB A DBR SZERZŐDÉSMÓDOSÍTÁSI KEZDEMÉNYEZÉSÉT - A METRÓÉPÍTŐ VIZSGÁLJA A JOGI LEHETŐSÉGEKET
Határozatában elutasította a Közbeszerzési Döntőbizottság a DBR Metró Projekt Igazgatóság beadványát az Eurometro Kft. FIDIC Mérnök szerződésének módosítása tárgyában, és az ajánlatkérőt 5 millió forint pénzbírság megfizetésére, továbbá nyílt közbeszerzési eljárás kiírására kötelezte. A DBR vizsgálja a fellebbezés lehetőségét a határozattal szemben.
A DBR 2009. végén azért kezdeményezte a testületnél az eljárást, mert egyrészt KEHI általi kötelezettsége a FIDIC mérnöki tevékenység függetlenségének és folyamatosságának biztosítása, másrészt szükségessé vált az Eurometro Kft. tanácsadói feladatainak megszüntetése, és szintén fontos indokként szerepelt a projekt megvalósításának késedelme. A FIDIC szerződéses rendszerből adódóan, de az uniós finanszírozás előírásai miatt is szükség van a kapcsolódó dokumentumokban pontosan meghatározott mérnöki feladatok ellátására.
A határozat ismételten rámutat arra a már többek által felvetett és más nagyberuházásokat is rendkívül hátrányosan érintő, mondhatni ellehetetlenítő joghézagra, ami a magyar közbeszerzési törvény és a 4-es metró esetében is alkalmazott nemzetközi FIDIC szerződéses rendszer feltételei között van. A DBR kizárólag a projekt megvalósítását tartja szem előtt, és mivel biztosítania kell a mérnöki folyamatos rendelkezésre állást, vizsgálja a fellebbezés jogi lehetőségeit.
A mérnök szerződése, a KDB 2010. február 8-án kelt, D.858/15/2009. számú határozata, és a DBR beadványa megtekinthető a www.metro4.hu weboldalon.
A mérnök szerepéről:
A 4-es metró beruházás keretében az első szakaszra 1998-ban, majd a második szakasszal kiegészítve 2006-ban létrejött szerződés értelmében már több mint tíz éve az Eurometro Kft. látja el az ún. FIDIC mérnöki feladatokat 16 kivitelezési szerződésnél összesen valamivel több, mint 7 milliárd forintért. Az első időszakban döntően projektvezetési tanácsadási teendőket látott el (előkészítés, tendereztetés, terveztetés, engedélyeztetés stb.), ma azonban szinte már kizárólag a FIDIC mérnöki tevékenységet végez. Feladatai közé tartozik többek között a vállalkozók által készített tervek, dokumentumok felülvizsgálata, véleményezése, javaslattétel a megbízó részére azok elfogadására/elutasítására vonatkozóan, a munkaterület átadás-átvételek lebonyolítása, a heti, rendszeres kooperációs értekezletek tartása, a helyszíni munkavégzés rendszeres, napi szintű ellenőrzése, a kivitelezésre vonatkozó szerződésekben rögzített feladatok, előírások vállalkozók általi teljesítésének ellenőrzése, részvétel a hatóságokkal, szakhatóságokkal, üzemeltetőkkel, közmű vállalatokkal folytatott egyeztetéseken, közreműködés az ún. interfészek kezelésében, a vállalkozók által készített ütemtervek ellenőrzése, az ütemterv-egyeztetések megszervezése, valamint a vállalkozók által elvégzett munkák teljesítés igazolása, a benyújtott számlák, illetve azok mellékleteinek ellenőrzése. Egyre inkább előtérbe kerülő feladata a vállalkozók által benyújtott változtatási kérelmek és követelések felülvizsgálata, döntés ezek jogosságáról. A mérnök a projekt vezetése során a kezdetektől megszerzett részletes ismereteivel, esetleírásokkal, döntései részletes indoklásával támogatja a megbízót a jogvitákban. A mérnök ugyanolyan fontos szereplő, mint a megbízó vagy a kivitelező.
(Kapcsolódó hivatalos dokumentumok letölthetőek lásd lent.)
Budapest, 2010. február 14.
DBR Metró Projekt Igazgatóság