Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

ELKEZDŐDÖTT AZ M4-ES METRÓ SÖTÉTÜZEMI TESZTIDŐSZAKÁNAK HATÓSÁGI SZAKASZA


2014. január 23.

A mai napon kezdetét vette az M4-es metró sötétüzemi, azaz még utasok nélkül zajló tesztidőszakának NKH által ellenőrzött szakasza, melynek keretében a teljes automata rendszernek és a szerelvényeknek is valamennyi, a magyar a hatóság által előírt és a nemzetközi gyakorlatban is alkalmazott biztonsági kritériumnak meg kell felelniük annak érdekében, hogy a március végére tervezett utasforgalmi próbaüzem megkezdődhessen. Ez alatt a hozzávetőleg kéthónapos időszak alatt is lehetnek még kisebb fennakadások, finomhangolások, de már semmi olyan rendellenesség nem történhet, ami a leendő utasok biztonságát veszélyeztethetné, csak ebben az esetben kaphat ugyanis a teljes vonal használatbavételi engedélyt.

Budapest új metróvonalának vonatvezérlő, áramellátó, biztonsági és kommunikációs rendszerét a SIEMENS és egyes vizsgálatok tekintetében az ALSTOM szakemberei már október óta, a megbízó pedig – a vállalkozókkal párhuzamosan – december eleje óta folyamatosan teszteli. Ebbe a folyamatba kapcsolódott most be a Nemzeti Közlekedési Hatóság az utolsó, kéthónapos időszakra. Szakembereivel mostantól folyamatosan felügyeli a teszteket és értékeli a tesztek során keletkező adatokat.

A vonatvezérlő rendszer felügyelete a járműtelepen található forgalomirányító központból zajlik. Az ellenőrzött tesztek során megfelelően kell működniük többek között a biztosítóberendezéseknek, az ajtóknak, a fékeknek, a menetrendi vezérlő- és vonatfelügyeleti berendezéseknek, nem lehet rendszeres, a megengedettnél nagyobb túlfutás, az egész rendszer működésére ható kommunikációs hiba, ahogy a menetrend tarthatóságának, a járműkísérői beavatkozások és a menetkimaradások számának is a hatóság és a megbízó által közösen előírt határértékeken belül kell maradnia.

A sötétüzemi tesztek utolsó szakaszában már valamennyi biztonsági előírásnak maradéktalanul meg kell felelni, azaz kisebb fennakadások, finomhangolások még lehetnek, de olyan esemény már nem következhet be, ami a hatóság által előírt és a nemzetközi gyakorlatban is alkalmazott biztonsági szabványoknak megfelelő határértékeket meghaladja, azaz biztonságkritikus és a leendő utasok közlekedését veszélyeztetheti. Leegyszerűsítve: az utasforgalmi próbaüzem kezdetére a vonalnak meg kell felelnie az üzembiztonság és az üzemszerű működés feltételeinek, majd ezt követően vehetik igénybe az utasok az új metróvonalat.

Tarlós István
főpolgármester

dr. Pesti Imre
kormánymegbízott

Győri Gyula
NKH elnöke

Fotó: Nyitrai Dávid, BKK