Elkészültek az új metrókocsik formatervei
Bár bizonyos paraméterekben különbözik egymástól a régi és az újonnan épülő metróvonal, az alagút átmérője, az energiabetáplálási rendszer megegyezik, így lehetőség volt a beszerzést olcsóbbá tevő közös tenderre.
Az új szerelvények a legkorszerűbb technológiával rendelkeznek majd. A vonal biztonsági rendszere révén akár személyzet nélkül is közlekedhetnének, de minden metrón lesz felügyelő személyzet. A jelenleg futó szerelvényektől eltérően az új metrók egyterűek, teljes hosszukban átjárhatók lesznek. Egyenletesebb lesz így az utasmegoszlás, elkerülhetővé válik, hogy a mozgólépcsőhöz legközelebbi kocsiban torlódjanak az emberek. A 4-es metrón a jelenleginél valamivel rövidebb, 80 méter hosszú, egyszerre megközelítőleg 800 utast befogadni képes szerelvények közlekednek. Az ülőhelyeket a mostanihoz hasonló elrendezésben alakítják ki. Mindez áttekinthetővé teszi a szerelvényeket, többen, kényelmesebben utazhatnak egyszerre. Fontos változást jelent, hogy a metróállomások és a kocsik tervezésekor is gondoltak a mozgássérültekre, illetve a babakocsival közlekedőkre. Ők lifttel juthatnak le az állomásra, melynek peronja azonos szinten lesz a metrókocsik padlózatával. A szerelvényeken külön helyet alakítanak ki számukra.
Nagy előnyük az is az Alstom járműveknek, hogy a most közlekedőknél jóval kevesebb energiát használnak, a fékezési energiát visszatáplálják a rendszerbe. A szerelvények klimatizáltak lesznek, zajszintjük jóval kisebb lesz a jelenleg közlekedőknél, így dübörgő háttérzaj nélkül beszélgethetnek majd az utasok.
A szerelvények végső formájának kialakításába a tervezők szeretnék bevonni a lakosságot is. Az új kocsik végleges kialakításáról július 24-én hétfőtől a www.budapest.hu web-oldalon szavazhatnak az érdeklődők. 3 különböző típusú és típusonként két színdesign szerint készülő vonatok közül lehet választani.
Hol tart a metróépítés?
A Tétényi úton távközlési-, elektromos vezeték és csatorna átépítési munkákkal kezdődött meg a munka. Jelenleg, már az állomás résfalazásának közvetlen előkészítése folyik, mely földkitermeléssel jár együtt.
A Bocskai úti állomás előkészítési munkái kiterjednek a Fadrusz-, Kanizsai utcákra, valamint a Bocskai útra és Fehérvári útra. A kivitelezők a Kanizsai utcánál kezdték el a vízcső kiváltási munkákat, majd a Fehérvári úton folytatták a távközlési-, csatorna-, és további vízcső-kiváltásokkal. Jelenleg is folynak közmű kiváltási munkák a Fehérvári úton és a Bocskai úton valamint a Fadrusz utcában. Már megkezdődött az állomásszerkezet építése is a Kanizsai utca Fehérvári úti torkolatánál már folynak a résfal építési munkák.
A Móricz Zsigmond körtéren –alkalmazkodva a nagykörúti villamos felújításhoz– átépült a 6-os villamos végállomása a Karinthy Frigyes utcában. Ehhez kapcsolódva, víz-, gáz-, csatorna kiváltási munkák folytak és zajlanak jelenleg is. A következő nagyobb ütem 2006. augusztus végén kezdődik, amikor a Móricz Zsigmond körtér és a Bocskai út állomásainak nagyszabású résfalépítési munkáihoz tartozó közvetlen előkészítő munka megindul. Ezek a munkálatok újabb forgalomkorlátozásokkal járnak majd a Móricz Zsigmond körtéren és a Fehérvári úton egyaránt. A tömegközlekedés biztosítása érdekében a BKV Zrt. természetesen gondoskodik a pótlóbuszok közlekedtetéséről.
A Szent Gellért téri metróállomásnál a közműkiváltások befejeződtek, a réselési munkák megkezdéséhez az első szintű munkagödör biztosítással együtt elkészült. Az állomás kiviteli tervezése és a réselési géplánc összeszerelése folyamatban van. Az alagútépítő pajzsok gyártása Németországban, a Schwainau-i gyárban zajlik. Az Etele téren a pajzsindító műtárgy kiviteli tervei elkészültek, és a réselési munkák 1/3-a elkészült. A Szent Gellért téren az állomás nagy mélysége miatt speciális marófejes réselőgéppel fognak dolgozni.