Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Boros és Bochkor megkeresztelte a metrópajzsokat


2007. május 17.

A nemrég lezárult szavazáson a népszerű rádiós műsorvezetők, Boros Lajos és Bochkor Gábor kapták a legtöbb szavazatot. A sztárok ünnepélyes keretek között Borosra és Bochkorra keresztelték az eredeti nevükön TBM S355 és TBM S354 fúrópajzsokat.

A szavazáson, a beérkezett 1,9 millió szavazat közül rendkívül sok, közel 740 ezer voks érkezett a két műsorvezetőre. Ez közel 240 ezerrel volt magasabb a második helyezett, Fúró Rudi támogatásánál. „A nagyszámú érdeklődés bizonyította, hogy a névadással – amint azt reméltem – a korábbinál bensőségesebb viszonyba kerültek a metróépítéssel a budapestiek” – mondta el a keresztelő alkalmából a névadás ötletgazdája, Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes.
Hogy melyik pajzs viselje az egyik vagy a másik keresztapa nevét, arról a győztesek maguk döntöttek. Boros Lajos és Bochkor Gábor a hagyományokhoz híven egy-egy üveg pezsgővel keresztelték meg a gépeket. Az Északi pajzs, amely április 3-án állt munkába, a Bockhor nevet kapta. A pajzs már 74 méter alagutat épített meg a Zsuzsa névre keresztelt alagútból, és várhatóan szeptember elején éri el az első, a Tétényi úti állomást. A Déli pajzs, mely a Boros nevet kapja május 9-én kezdte meg a munkát az Éva alagútban.
Az indító aknában tartott keretszelőn Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és a „keresztapák” mellett a nevek előválogatásában közreműködő zsűri tagjai, a népszerű Balázs Klári és Korda György, valamint Hajdú Péter műsorvezető is részt vettek.

A fúrópajzsok elnevezése két körben zajlott. Először névötleteket várt a Főváros: több mint hatezer feladótól mintegy kétezer ötlet érkezett a Budapest Portálra. A neves személyiségekből álló héttagú előzsűri választotta ki az általuk legalkalmasabbnak tartott húsz névpárt. Ezekre a nevekre lehetett szavazni a második körben, melyek közül a Boros-Bochkor páros kapta a legtöbb szavazatot. „Olyan aktivitással zajlott az internetes szavazás, hogy a Főpolgármesteri Hivatal budapesti szervere a folyamatos megterhelés miatt többször is összeomlott” – mondta Hagyó Miklós. Ezután Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes a két keresztszülőnek a Sláger Rádió Bumeráng című műsorában, élő egyenes adásban nyújtotta át a hivatalos keresztlevelet, amely feljogosította őket a 4-es metró fúrópajzsainak ünnepélyes megkeresztelésére.

Terv szerint zajlik a 4-es metró alagútépítése
Az Etele tértől a Keleti pályaudvarig tartó szakasz megépítésére 106 hét áll a vállalkozó (BAMCO) rendelkezésére, az első pajzs elindulásától számítva. Ebbe az időszakba bele van kalkulálva a próbaüzem ideje is. Jelenleg minden a terveknek megfelelően zajlik.
A pajzsos alagútépítés a világ jelenleg elérhető legmodernebb és számos országban kipróbált technológiája. Azonban minden metróhoz egyedi gyártású pajzsok készülnek, melyek bizonyos szempontból prototípusnak tekinthetőek. Ezért az első pajzs elindulását néhány hetes próbaüzem követte/követi, melynek során összehangolják, „le”próbálják a 116 méter hosszú géplánc minden műszerét, minden alkotórészét. Felkészítik és tesztelik a pajzsot minden lehetséges havária helyzetre (pl.: vízbetörés, tűz stb.). Az összehangolás során pedig sokszor meg kell állni, le kell állítani a munkát. Csak így kerülhető el, hogy egy-egy problémára adott esetben például ne a Duna alatti alagút szakaszban, vagy más rendkívül veszélyes munkafázisban derüljön fény. Lényegében ebben a kezdeti szakaszban szokik össze „ember, gép és kőzet”.


Néhány érdekes adat:
- Az alagutakba több mint 3800 db tübbinget építenek be, melyek egyenként 3 tonnát nyomnak.
- Egy alagút gyűrű 6 tübbingből áll.
- A két pajzs teljesítménye több mint 3200 lóerő.
- Az alagutak hossza megközelítőleg 7200 méter.