Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Bírság az alagútépítő BAMCO konzorciumnak


2008. augusztus 27.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság a DBR Metró Projekt Igazgatóság álláspontjával értett egyet és mai határozatában a Szent Gellért téri átkötő alagút tekintetében megtiltotta a további munkavégzést, a jogszerűtlen továbbhaladás miatt elmarasztalta, illetve egymillió forintra bírságolta az alagútépítő BAMCO konzorciumot, kiemelve a mérnök Eurometro, továbbá az építtető DBR jogszerű és helyes eljárását. Az alagútépítés a határozat értelmében csak a kiviteli terv jóváhagyását követően folytatódhat, addig is köteles a kivitelező a megfelelő biztonsági körülményeket megtartani.

Amint az ismeretes, a BAMCO konzorciumnak a Szent Gellért téri vasúti átkötő alagutat meg kellett volna építenie az alagútépítő pajzsok érkezése előtt. A kivitelező késébe került, a késést pedig úgy kívánta behozni, hogy a pajzsokkal át akart haladni a majdani átkötő alagút helyén, illetve annak elemeit utólag felbővíteni. A DBR az elvégzett kockázatelemzések értelmében és a tervek hiányossága miatt ezt a megoldást nem tartotta elfogadhatónak.

Július elején a mérnök Eurometro utasítást küldött a BAMCO részére, miszerint a többletkockázatra tekintettel előbb meg kell építenie az átkötő alagutat az eredeti bányászásos technológiával az állomásszerkezetből, és csak ezt követően haladhat át rajta a már közelgő pajzsokkal (ez jelenthette a pajzsok lassítását, esetleges leállítását, az átkötő alagút építésnek felgyorsítását, de akár ezek párhuzamos alkalmazását is).

A kivitelező augusztus elején elérte a déli pajzzsal a majdani átkötő alagút építési határát és azon át kívánt haladni (később természetesen az északi pajzzsal is). Napokkal előtte benyújtott egy - a módosított (felbővítéses) tervhez nagyon hasonló, de előzetesen már a DBR számára is elfogadható - újabb technológiai megoldást. A BAMCO ezt sorrendi (azaz nem jóváhagyás köteles), a DBR viszont technológiai (azaz előzetes bányahatósági jóváhagyást igénylő) változásnak tekintette.

Augusztus 7-én az NKH helyszíni szemlét tartott az alagútban, ahol megállapította, hogy a Gellért téri átkötő alagút építése a módosított technológiával valóban bányahatósági jóváhagyást igényel. A BAMCO jogkövető magatartást tanúsított és leállította a pajzsot, az NKH felé pedig tudomásunk szerint még akkor benyújtotta az engedélykérelmet.

Augusztus 18-án este a BAMCO elindította a déli pajzsot és 17 méterrel behatolt a majdani átkötő alagút földalatti területére. Erről a tényről augusztus 19-én értesítette a DBR a hatóságot. Az NKH augusztus 21-én tartott egy újabb szemlét, ahol megállapította a fenti tényt, majd a hivatalos határozat meghozásáig közleményben előzetesen bírság kiszabását helyezte kilátásba, illetve esetlegesen rendőrség bevonását is a leállításhoz.

A hatóság második helyszíni szemléje óta nem történt további munkavégzés, a jóváhagyás nélkül megépített 17 méter alagút a Bartók Béla út alatt nem veszélyeztet közvetlenül épületeket, amelyek esetleges mozgását tizedmilliméteres pontossággal egyébként is napi 24 órában, folyamatosan mérjük a beruházás kezdete óta.

A kivitelező legújabb, jóváhagyásra váró javaslatát már előzetesen biztonságosnak tartotta a DBR, ám a jogszerű kereteket, mint építtető a továbbiakban is be kell tarttatnia, éppen ezért kérte a hatóság közbenjárását. Ha bármilyen biztosítási kár ennek ellenére felmerülne, azt természetesen megtéríttetné a DBR a kivitelezővel.

DBR Metró Projekt Igazgatóság