Befejeződött a résfal építés a 4-es metró Tétényi úti állomásán
Készül a résfal a Bocskay úti állomáson: betont töltenek a „résbe”, háttérben a házakat védő fólia
Véget ért a legnagyobb zajjal járó munka a Tétnyi úton
Az állomásépítés legtöbb kellemetlenséggel járó része, a résfal építés, október végére befejeződött a Tétényi úti állomáson. November elején indult az állomás födém szerkezetének megépítése. Ezt követi majd a föld kitermelése, mely minimális felszíni forgalomkorlátozások mellett zajlik majd. Az állomás vasbeton szerkezete várhatóan jövő nyárra készülhet el.
Az Etele tér környékén 3 különálló munkaterületen zajlik a metróépítés. A Volán pályaudvar mögötti területen készül a pajzsindító akna, zajlik a földmunka a leendő járműtelep területén és megindult az ún. „elágazó műtárgy”, azaz a járműtelepre vezető alagutak megépítése is. Az építkezéseket csatorna kiváltási munkálatok kísérik az Etele úton. A pajzsindító akna várhatóan jövő év elejére készül el.
Jól áll a Bocskai és Móricz állomások építése is. A kivitelezők a Bocskai úton a résfal-építés 50 %-val készültek el, várhatóan december közepére befejezik a munkát. A Móricz Zsigmond körtéren a résfal építés várhatóan 2007 február végére fejeződik be.
A Gellért téren a jövő hét elején indul a réselés. Ez ugyan csúszást jelent az eredeti ütemtervhez képest, de a munka során mindent elkövetnek, hogy behozzák a lemaradást. A csúszás legfőbb oka, hogy csak az építkezés közben „találtak rá” a szakemberek Gellért fürdő „túlfolyó aknájára”, mely egyetlen tervrajzon sem szerepelt előtte. Ezért szükség volt az előzetes tervek módosítására, mely időbe került és a tervek engedélyeztetés is elhúzódott.
Letakarják a házakat
A résfalakat építő gép munkája elkerülhetetlenül sárral jár együtt, melyből juthat a környező házakra is. Azért, hogy a közelben lévő ingatlanokat megóvják a szétspriccelő sártól, mobil falat, mobil sártakarókat építenek a kivitelezők a házak elé. Ezeket mindig oda helyezik el, ahol a gép éppen dolgozik, így biztosítható hogy az épületek falaira és ablakaira csak minimális szennyeződés kerüljön.
Nézze meg hogyan épülnek az állomások:
http://www.metro4.hu/hogyanepul_allomas_anim.php
A résfalas építési technológiáról
A 4-es metró legtöbb állomása résfalas módszerrel épül meg. A technológia, oly módon teszi lehetővé az állomásszerkezet biztonságos megépítését, hogy közben csak a lehető legrövidebb ideig van szükség a felszíni forgalom korlátozására.
A résfal lényegében egy függőlegesen a földbe épített vasbeton falat jelent. A résfalak az állomás külső falai is egyben. A résfal építésének első lépése a „rés” kiásása. Ezt egy különlegesen kialakított munkagép végzi. A gép egy függőleges rést ás a földbe, melyet vasbetonnal töltenek fel. A vasbeton beépítéséig a rést az úgynevezett bentonit zaggyal támasztják meg. A fal megépülte után készítik el az állomások belső szerkezetét. A felső födémszerkezet elkészültével a munkák a felszín alatt folytatódhatnak. A további munkaszakaszok, a földkitermelés és végül az állomás belső kialakítása, minimális felszíni korlátozások mellett zajlik. Így az építkezéssel együtt járó zaj is minimálisra csökken.