AZ UTOLSÓ M4-ES METROPOLIS METRÓSZERELVÉNY IS MEGÉRKEZETT BUDAPESTRE
Ahogy arról korábban már beszámoltunk, az M4-es vonal szerelvényeit is gyártó ALSTOM 2012. november végén mutatta be Valenciennes-ben a magyar hatóságnak a prototípus járművet, majd december elején leszállította azt Budapestre és megkezdte a tesztelést. A számos vizsgálatot – rövidzárlat-próba, vonatszakadást, szétkapcsolást és gyors feszültségugrást ellenőrző próba, zajmérés, akadályérzékelés, kisiklás-érzékelés – és a tartampróbát követőn az ALSTOM 2013 februárjában, a vállalt határidőre megszerezte a jármű végleges típusengedélyét, a szériaszerelvényeket pedig katowicei gyárában maradéktalanul legyártotta. A járművek tesztelése és vizsgáztatása február óta folyamatosan zajlik.
Mindezek tarthatóságában jelentős szerepe volt a Főváros és az ALSTOM által 2011 júliusában kötött megállapodásnak, melynek értelmében a gyártó vállalta, hogy 2013 februárjáig megszerzi a M4-es metróvonalra szállítandó szerelvények típusengedélyét, és az M4-es metróvonal összes szerelvényét leszállítja Budapestre legkésőbb 2013 szeptemberében. E megállapodás nélkül nem lett volna esély az új metróvonal utasforgalmi próbaüzemének elindulására a 2014. március végére tervezett időpontban.
Amint azt közismert, az ALSTOM összesen 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, automata üzemmódra is képes METROPOLIS járművet gyártott az M4-es metróvonalra 76,5 millió euró értékben. A vonatok – az M2-es vonal járműveihez hasonlóan – egyterűek, azaz az utasok által teljes hosszukban végigjárhatók, ami egyenletes utaseloszlást, kényelmes és tágas utasteret, gyors ki- és beszállási lehetőséget biztosít az utasok részére.
Az új metrószerelvények közlekedésének kezdeti, egy-másfél éves időszakában még lesz a szerelvényeken járműkísérő, de a vonatot nem ő, hanem már az automatika fogja irányítani. A járművek belső felügyeletét kamerákkal, az utastájékoztatást pedig egy központi felügyeleti helyről biztosítják a szakemberek. A járművek korszerű hajtásrendszere fékezéskor áramot táplál vissza a hálózatba, ami energiatakarékos üzemeltetést tesz majd lehetővé.
Budapest Főváros Önkormányzata
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság
ALSTOM Transport
Fotó: Nyitrai Dávid, BKK