Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

A Bamco konzorcium építheti a négyes metró alagútját


2005. december 12.

A francia, német, osztrák és magyar tagokból álló Bamco konzorcium nyerte a négyes metró alagútépítési munkálatait is tartalmazó közbeszerzési tendert. A vállalkozás összesen nettó 207.415.841 euró összegért, azaz közel 53 milliárd forintért vállalta a négyes metró 2x7,3 km hosszú alagútjainak, a pajzsindító aknának és a Szent Gellért téri metróállomás szerkezetének megépítését.

A BKV ZRt. DBR Metró Projekt Igazgatósága 2004. decemberében indította meg a négyes metró alagútépítési munkálatait is tartalmazó "Vonalalagutak és kapcsolódó műtárgyak" elnevezésű tenderét. A tenderdokumentációt 28 cég vásárolta meg és a részvételi határidőig hét vállalkozás jelentkezett. A BKVZ ZRt. az előminősítési eljárás és a hiánypótlás után a következő öt vállalkozást kérte fel ajánlattételre:

- Taisei Corporation (japán társaság);
- Bamco Konzorcium; konzorciumvezető: Vinci Construction Grands Projets; tagok: Strabag AG, Strabag International GmbH, Strabag Rt., Hídépítő Rt. (francia, német, osztrák, magyar konzorcium).
- ZOSw Metro-4 Konzorcium; konzorcium vezető: Ed. Züblin AG; tagok: Obayashi Corporation, Swietelsky GmbH (német, japán, osztrák konzorcium).
- BPV-Metro 4 Konzorcium; konzorcium vezető: Bilfinger Berger AG; tagok: PORR AG, Vegyépszer Rt (német, osztrák, magyar konzorcium).
- Metro4 konzorcium; konzorcium vezető: Hochtief Construction AG; tag: Bouygues Travaux Publics (német, francia konzorcium).

Az öt jelentkező a megadott határidőig (2005. szeptember 27-éig) nyújtotta be ajánlatát. Ezek után a felkért vállalkozások képviselői és a DBR Metró Projekt Igazgatóság, tanácsadóinak részvételével több fordulóban tárgyalásokat folytattak, a tenderkiírásnak megfelelően. A végső ajánlattételre november 11-én került sor, utána az ártárgyalások következtek, még ugyanazon a napon. A végső ajánlatok és az ártárgyalásokon elért árak értékelésekor az értékelő bizottság két fő szempontot vett figyelembe: a kivitelezés elvégzésének árát (nettó jelenértéken összehasonlítva) és a megvalósítás különböző határidőit, ami lényegében fúrópajzs helyszínre szállítását és a munka megvalósításának idejét tartalmazza. (Az ár 90%-os súllyal, a határidők 10%-os súllyal szerepeltek az értékelésben).
Az ajánlatok kiértékelése után két vállalkozás, a Taisei Corporation mindkét (alap- és alternatív) ajánlatát, és a BPV-Metro 4 Konzorcium ajánlatát érvénytelennek kellett, hogy nyilvánítsák, mert azok nem feleltek meg a közbeszerzési törvény előírásainak, illetve az ajánlati dokumentációban előírt megkötéseknek. Így az értékelő bizottság a három versenyben maradt jelentkező ajánlatát hasonlította össze. A legkedvezőbb ajánlatot a Bamco Konzorcium tette. Az eredményhirdetésre 2005. december 12-én 10 órakor került sor. Az első két helyezett a következő ajánlatot tette:























 


Bamco Konzorcium


ZOSw Metro-4 Konzorcium


Nettó ajánlati ár


207.415.841 euró


(~52,9 milliárd forint)


216.545.000 euró


(~55,2 milliárd forint)


Pajzsok elõállításának és Magyarországra szállításának ideje


18 hét


18 hét


A teljes kivitelezés ideje


143 hét


150 hét


Helyezés


I.


II.



A táblázat az ajánlattevők által megadott nettó ajánlati árat (mely több mint 28 millió euró feltételes, azaz tartalék keretet tartalmaz) és a vállalt határidőket mutatja

Mi lesz a nyertes konzorcium feladata?

A Bamco konzorcium feladata többek között az lesz, hogy megépítse a négyes metró első szakaszának (Kelenföldi Pályaudvar - Baross tér) mintegy 2x7,3 kilométer hosszú alagútját, a Szent Gellért téri metróállomás "doboz-szerkezetét" valamint a munka elvégzéséhez szükséges üzemi és kiszolgáló létesítményeket. Ennek során a konzorcium legyártja és Magyarországra szállítja a két, egyenként több mint 6 méter átmérőjű alagútépítő berendezést, amelyek az Etele téren lévő Volán pályaudvar mögötti területről kezdik majd meg az alagútfúrást. A két fúrópajzs a Tétényi úti állomás és a Baross tér közötti alagutat 84 hét alatt építi meg.

A munka során egy alkalommal szükség lesz a "fúrófejek" (marótárcsák) lecserélésére is. Ennek oka, hogy a budai és a pesti oldal talaj- és kőzetszerkezete eltérő, ezért a két oldalon más és más kialakítású "fúrófejre" lesz szükség. A cserét a Gellért térnél hajtják majd végre a Bamco szakemberei. Azért, hogy ebben a munkában ne legyen semmilyen fennakadás, a Gellért téri állomás szerkezetét is a Bamco építi majd meg. Ez az oka annak, hogy a tender az alagútépítésen kívül a Szent Gellért téri állomás szerkezetének megépítésére is vonatkozott.

A "pajzsos alagútépítés" kipróbált, a városi földalatti vasutak építésénél jelenleg alkalmazott legmodernebb technológia. A BAMCO konzorcium tagjai nagy múltú, a mélyépítésben jártas, többségükben világviszonylatban is meghatározó vállalatok, melyek sok hasonló nagyságrendű munkát végeztek már el sikeresen a világ számos országában:

- athéni metró 2-es vonal: 9,2 kilométer hosszú alagút 12 állomással;
- athéni metró 3-as vonal: 8,4 km hosszú alagút 9 állomással;
- londoni Heathrow repülőtér T5-ös termináljához vezető metróalagút megépítése: 2,5 kilométer hosszú 9,16 méter átmérőjű alagút;
- kairói metró 2-es számú vonal: 3,54 kilométer hosszú és 9,4 méter átmérőjű alagút;
- Rennes-i metróvonal 3,5 kilométer hosszú és 7,68 méter átmérőjű alagút;
- ezen kívül a Bécsben, Dortmundban, Párizsban, Marseilleben, Hong-Kong-ban is építettek metróalagutakat.

Budapest, 2005. december 12.