Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

A 4-ES METRÓ ÉPÍTÉSÉNEK ELŐREHALADÁSA :: 2012 OKTÓBER


2012. október 17.

A projekt rendszeresen frissülő pénzügyi-műszaki státuszjelentése alapján – az átláthatóság jegyében – ismételten rövid szakmai beszámolóban foglaljuk össze honlapunkon a 2012 tavasza óta eltelt időszak legfontosabb eseményeit, a főbb változásokat, illetve grafikonnal is szeretnénk szemléltetni, hogy hol tart most a metró építése.

A jelenleg zajló munkálatok: a belső beépítés, a vonatvezérlési, távközlési és áramellátó rendszerek telepítése, a vágányépítés, illetve az állomások fölötti felszínrészek rendezése, illetve hamarosan megérkezik a prototípus-szerelvény és megindulhatnak a tartampróbák a vonal üzemkész szakaszán – a járműnek több ezer kilométert kell hibamentesen lefutnia, hogy megkaphassa a sorozatgyártáshoz szükséges végleges típusengedélyt.

Az egész beruházás pénzügyi-műszaki készültsége 2012 szeptemberének végére az előző beszámolónk szerinti 70%-hoz képest 72%-ra nőtt, és változatlan ütemtervünk szerint 2014 I. félévében megindulhat az utasforgalmi próbaüzem.

AZ ELMÚLT IDŐSZAK FŐBB ESEMÉNYEI TEVÉKENYSÉGEK SZERINT:

Belső beépítés

A belső beépítés főbb munkálatai: a végleges építészeti kialakítás (burkolások, felületképzés), épületgépészeti berendezések (szellőzők, vízködoltók, mozgólépcsők és liftek) telepítése, villanyszerelés, utastájékoztatási eszközök kiépítése és egyes állomások felszíni helyreállítása.

Mind a tíz állomáson megépültek a másodlagos szerkezetek, falazatok, felületképzésük, burkolásuk megtörtént; elkészült az elektromos és gépészeti alapszerelés és az üzemi terek hidegburkolása. A Tétényi út és a Bocskai út állomáson a gépészeti berendezések beszabályozása, üzempróbája befejeződött, ugyanitt a felszínrendezési munkák szintén teljes egészükben elkészültek. A 91 mozgólépcső és a 34 lift beépítése megkezdődött, több helyen üzempróbájuk is megtörtént. Jelenleg a legtöbb állomásban szakipari munkák, gépészeti finombeállítások és üzemi próbák zajlanak. Az állomások belső beépítésének készültsége között elég nagy különbség mutatkozik, amíg a Tétényi út és a Bocskai út állomás munkálatai szinte 100%-osan befejeződtek, addig a pesti állomások kb. 55%-nál tartanak.

Vágányépítés

A vágányépítő feladatai közé tartozik a vágány aljzatának betonozása, a sínek lefektetése és az alagúti kábeltartók kiépítése. A vállalkozó elkezdte az utolsó, a Keleti pályaudvar előtti pályaszakasz építését, a vágányok betonozását és a sínek fektetését.

Rendszerek és áramellátó berendezések

A rendszerek telepítése az egész metróberuházás talán legösszetettebb feladata, három fő területre oszlik: a vonatvezérlő-rendszer és biztosítóberendezés, a távközlési hálózat, illetve a vasúti áramellátás, illetve ezek központi távfelügyeletének a kiépítése.

A biztosítóberendezés telepítése a járműtelep és a Szent Gellért tér állomás körzetében megtörtént, tesztelése és beüzemelése zajlik. A távközlés, a biztosítóberendezés, a vonatvezérlés és a segédtechnológiák (szellőzés, tűzjelzés stb.) optikai gerinchálózatai a budai oldalon teljesen, a pesti oldalon részben kiépültek. A felügyeleti berendezések telepítése az állomásokon és a járműtelepen folyamatosan zajlik. A segédüzemi áramellátó kábelek fektetése a budai oldalon elkészült, a vontatási áramellátó kábeleké folyamatos. A 10/0,4 kV-os áramátalakítók és kapcsoló berendezések próbaüzeme a Kelenföldi pályaudvar, a Tétényi út, a Bocskai út és Móricz Zsigmond körtér állomásokon befejeződött, a berendezéseket már a BKV Zrt. üzemelteti. A Szent Gellért téren és a Fővám téren a próbaüzem megkezdődött. A Kálvin téren a próbaüzem várhatóan 2012 novemberében kezdődik meg.

Járműbeszerzés

A metrószerelvények gyártása az Alstommal való tavalyi megállapodást követően az új ütemtervnek megfelelően halad. A jármű 2012 februárjában megkapta az előzetes típusengedélyt. Amennyiben a jármű prototípusa 2012 novemberétől kezdődően sikeresen zárja a tartampróbát, akkor megkaphatja majd a végleges típusengedélyt, és megkezdődhet a sorozatgyártás.

Felszínrendezés

Számos - a 4-es metró projekthez kapcsolódó - felszíni beruházás indult annak érdekében, hogy az állomások környezete a közműátépítéseket követően megújuljon, mélygarázsok épüljenek, a tereket díszburkolattal lássák el és parkosítsák a kivitelezők, illetve, hogy a közlekedési infrastruktúrát is átalakítsák. A Fővám tér, a Vámház körút és a Kálvin tér átépítése 2013 júniusára előreláthatólag végleg elkészül. A Rákóczi téren megépült a mélygarázs, és rövidesen megkapja a használatbavételi engedélyét. A Baross tér rendezése a sikeres közbeszerzési eljárás és szerződéskötés után immár megkezdődött. A Kelenföldi pályaudvar állomáshoz csatlakozó intermodális (BKK-, VOLÁN-, BKV-, MÁV- és autópálya-) csomópont építések előkészítése folyamatos.

DBR Metró Projekt Igazgatóság