2006 a metróépítés éve lesz Budapesten
2006-ban gőzerővel folytatódik Budapest történetének egyik legjelentősebb beruházása, a négyes metró építése. Idén a város több pontján indul majd meg az állomásépítés és megkezdődik az alagútépítés.
Január 23-án írták alá a négyes metró beruházás egyik legjelentősebb szerződését, mely az alagútépítési munkálatokat is tartalmazza. A tender során a legkedvezőbb ajánlatot benyújtó vállalkozást a TAISEI Corporationt az eljárásból ki kellett zárni, mert ajánlatában megsértette a közbeszerzési törvényt. Így az eljárást a második legkedvezőbb ajánlatot benyújtó Bamco konzorcium nyerte. A TAISEI Corporation az eredményhirdetést követően jogorvoslati kérelmet nyújtott be a Közbeszerzési Döntő-bizottsághoz, amelyet a bizottság január 20-i határozatában utasított el.
Az alagútépítés mielőbbi megkezdése érdekében a BKV Rt. és a Bamco konzorcium képviselői január 23-án aláírták alagútépítésére vonatkozó szerződést. Ezzel minden akadály elhárult az alagútépítés megkezdése elől. A szerződés összege mintegy 207 millió euró (~ 53 milliárd forint). A teljesítés határideje az aláírástól számított 143 hét (két év, kilenc hónap és három hét).
A BAMCO konzorcium tagjai nagy múltú, a mélyépítésben jártas, többségükben világviszonylatban is meghatározó vállalatok: Vinci Construction Grands Projets (francia); Strabag AG (német); Strabag International GmbH (osztrák); Strabag Rt. (magyar); Hídépítő Rt. (magyar).
Mi lesz a Bamco konzorcium feladata?
A vállalat megépíti a négyes metró első szakaszának (Kelenföldi pályaudvar - Baross tér) mintegy 2x7,3 kilométer hosszú alagútját, a Szent Gellért téri metróállomás "doboz-szerkezetét" valamint a munka elvégzéséhez szükséges üzemi és kiszolgáló létesítményeket. A konzorcium legyártja és Magyarországra szállítja a két, egyenként több mint 6 méter átmérőjű alagútépítő berendezést, amelyek az Etele téren lévő Volán pályaudvar mögötti területről kezdik majd meg az alagútfúrást. A két fúrópajzs a Tétényi úti állomás és a Baross tér közötti alagutat 84 hét alatt építi meg. A munka során egy alkalommal szükség lesz a "fúrófejek" (marótárcsák) lecserélésére is. Ennek oka, hogy a budai és a pesti oldal talaj- és kőzetszerkezete eltérő, ezért a két oldalon más és más kialakítású "fúrófejre" lesz szükség. A cserét a Gellért térnél hajtják majd végre a Bamco szakemberei. Azért, hogy ebben a munkában ne legyen semmilyen fennakadás, a Gellért téri állomás szerkezetét is a Bamco építi majd meg.
Milyen munkálatok indulnak 2006-ban?
1. Márciusban a következő munkálatokkal kezdődik meg az alagútépítés előkészítése:
- Etele téri pajzsindító műtárgy (pajzsindító doboz) szerkezetépítése;
- előkészítő munkák a leendő járműtelep területén az Etele téren (épületek bontása, földmunka, kerítésépítés, közműkiválások);
- alagútfúró pajzs gyártása később helyszínre szállítása és beszerelése pajzsindító műtárgyba.
2. A következő állomások szerkezetépítése kezdődik meg idén tavasszal:
- Szent Gellért téri állomás;
- Tétényi úti állomás;
- Bocskai úti állomás;
- Móricz Zsigmond körtéri állomás.
3. Nyár végén megindul a Fővám téri állomás és a Kálvin téri állomás szerkezet-építése is.
4. Folytatódik a Baross téren a kettes metró második kijáratának és az új aluljárónak megépítése.
5. Tavasszal megkezdődik a talaj- és karsztvíz figyelő kutak, valamint az épület-mozgás, zaj és rezgés monitoring rendszer kiépítése.
A már 2006-ban elkezdődő állomásépítési munkálatokkal párhuzamosan 2007-ben a következő állomások építése kezdődik meg:
* A Rákóczi tér, Népszínház utca, és Baross téri állomások építéséről szóló közbe-szerzési tender részvételi szakasza zajlik jelenleg. Az állomások építésének várható időtartama: 2007. I. negyedévtől 2008. III. negyedévig.
* A Kelenföldi pályaudvarnál épülő állomás közvetlen kapcsolatot teremt a vasúti és a metróvonal valamint a tervezett elővárosi vasút között. Ennek a kapcsolatnak a kialakítása némiképp bonyolultabb feladatot jelent, ezért a kapcsolódó tender kiírása némileg elhúzódott. Az ajánlattételi felhívás 2006. januárban jelent meg, a részvételi jelentkezések beadási határideje: 2006. február 28. Az állomás építésének várható időtartama: 2007. I. negyedévtől 2009. II. negyedévig.
Milyen lesz a négyes metró?
A négyes metró egyik legnagyobb újdonsága, hogy a szerelvények automatikus irányítással, vonatvezető nélkül fognak közlekedni. Az automatikus rendszereknek köszönhetően növelhetik a menetsűrűséget, a szerelvények akár 90 másodpercenként menetrendszerűen, biztonságosan követhetik egymást. Minden állomást a mozgólépcsők mellett liftekkel is felszerelnek, akadálymenyesítenek, biztosítva ezzel a mozgáskorlátozottak közlekedését.
A szerelvények mérete és szélessége megegyezik majd a jelenleg üzemelő típusokkal, de ezekkel ellentétben az újak egyterűek lesznek. Az utasok hosszában is végig sétálhatnak a vonatokon. Az új vonal állomásai a jelenlegi állomásoknál sokkal nagyobbak és tágasabbak lesznek. Ez nemcsak a komfortérzetet növeli, hanem csökkenti a szerelvények érkezésekor keletkező "huzatot" is.
Biztos pénzügyi háttér
A négyes metró megépítése folyó áron összesen nettó 236 milliárd forintba kerül. A beruházás finanszírozását a Magyar Állam, Budapest Főváros Önkormányzata és az Európai Beruházási Bank biztosítja. Az erről szóló finanszírozási és együttműködési megállapodásokat 2005. július 18-án írták alá a Pénzügyminisztérium, Budapest Főváros Önkormányzata, a BKV Rt., a Magyar Államkincstár valamint az Európai Beruházási Bank képviselői. A teljes metróberuházás költségeink mintegy 80%-át a Magyar Állam finanszírozza. A megállapodásokkal lehetővé vált, hogy a 2009. december 31-ig megépülő Kelenföldi pályaudvar - Baross tér között első szakasz után, elkészülhessen a négyes metró második szakasza a Baross tér és a Bosnyák tér között. A plusz négy megáló 2010. december 31-ig épül meg.
Hogyan épülnek az állomások?
Az állomások építésénél a szakemberek ún. résfalas építési technológiát alkalmaznak. Ezzel a technológiával épül jelenleg is a Baross téren a kettes metró második kijárata. A technológia lényege, hogy az állomásépítésekor nem kell teljesen lezárni az érintett területet a forgalom elől. A munkálatok első fázisában egy résfalat készítenek, melyre ráépítik az állomás födém szerkezetét. Így lehetővé válik, hogy a munkálatok további szakaszát már a föld alatt, a felszíni forgalmat csak kis mértékben korlátozva fejezzék be. Az egyes állomások konkrét építési megoldásai és a részletes építési ütemtervek a közbeszerzési tenderek lezárultával és az építési szerződések aláírásával válnak teljesen véglegessé.
A sajtótájékoztató prezentációs anyaga innen letölthető.
A résfalas állomásépítési módszerről készült animáció itt megtekinthető.