Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

MEGKEZDŐDÖTT A VEZETŐFÜLKÉK ELBONTÁSA AZ M4-ES SZERELVÉNYEKBEN

 

2016. május 30.

 

Az üzemeltető BKV Zrt. munkatársai megkezdték az M4-es metróvonalon közlekedő járművek ideiglenes vezetőfülkéinek elbontását, melynek köszönhetően hamarosan egyedülálló utazási élményben lehet részünk a fővárosban közlekedőknek: a vonatok szélvédőjén keresztül különleges és közvetlen rálátásuk lesz a metróalagútra. A bontást követően a vezetőfülkét az utastértől elválasztó válaszfal és a vezetőülés is eltűnik, így a vonat befogadóképessége is nőni fog valamelyest. A vezetőpult és az azon található kezelőszervek – a jelenlegi állapotnak megfelelően – megmaradnak, azonban egy zárható fedéllel lesznek leburkolva.

Már az új vonal sötétüzemi, azaz még utasok nélküli tesztjei is vezető nélkül zajlottak, ahogy azt követően – 2014 márciusa és 2015 decembere között – az utasforgalmi próbaüzem során is automata üzemmódban közlekedtek a járművek. Az ideiglenes vezetőfülkében tartózkodó járműkísérők feladata csak annyi volt, hogy a tesztüzem idején felügyeljék a járművek mozgását és probléma esetén beavatkozzanak, a szerelvények mozgatását, irányítását a legszigorúbb, neves hazai és nemzetközi cégek bevonásával zajlott tanúsítási eljáráson átesett és a legmagasabb biztonsági szintnek megfelelő központi automata vonatvezérlő rendszer látta és látja el.

A nemzetközi adatok alapján a világ nagyvárosaiban mára a teljesen automata vezérlésű vonalak száma elérte a 70-et és további 30 vonal esetében terveznek automata vonatvezérlést a legkülönbözőbb országokban. Az automata metróvonalak számában az elmúlt évtizedben jelentős növekedés figyelhető meg, ami annak is köszönhető, hogy a nemzetközi tapasztalatok alapján az automata üzemmód – többek között az emberi mulasztás lehetőségének kizárásával – sokkal biztonságosabb a hagyományos vonatvezérlésnél. Az ideiglenes vezetőfülkék elbontása tehát nem jelent a vonal tekintetében műszaki értelemben újdonságot, jelentősége inkább az „érzetben” lesz az utasok szempontjából, hiszen bár eddig is az automata rendszer „vezette” a járműveket, az ideiglenes vezetőfülke akadályozta, hogy az utas kiláthasson a szerelvények első ablakain át az alagútba. A külföldi tapasztalatok alapján azonban – bár nyilvánvalóan a budapesti utazóközönségnek kezdetben szokatlan dolog lesz – ezt is gyorsan megszokják majd az utasok.

Fotók: Bene Tamás (BKV)