Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Az európai uniós támogatásról

Az M4-es metró projekt költségvetésének teljes körű felülvizsgálatára került sor 2016-ban, amely során elsősorban a lezárult perek kapcsán keletkezett megtakarítások (26 milliárd forint) és – a KÖZOP-ból áthúzódó projektelemek tekintetében – az IKOP-ba átkerülő projektelemek (7 milliárd forint) kivezetésre kerültek. A költségvetés – amelynek döntő hányada állami társfinanszírozással megvalósuló projektrész – csökkent mintegy 33 milliárd forinttal, a 2012. augusztus 1. után felmerülő állami támogatási igény pedig 77 milliárd forintról 56 milliárd forintra csökkent a Kormány 1444/2016. (VIII.17.) számú Korm.határozata szerint. A projekt uniós finanszírozású részére rendelkezésre álló KÖZOP és IKOP támogatás összege változatlan maradt (KÖZOP - 210 milliárd forint és IKOP - 3,3 milliárd forint).

A teljes metróberuházás aktuális összköltségvetése így – a korábbi 452,5 milliárd forint helyett – 419,9 milliárd forint, amely az alagutak, a járművek, az állomások és a járműtelep költségein túl tartalmazza számos korábbi kapcsolódó beruházás költségeit, az elmúlt évek inflációját, a tartalékkereteket és a jelenleg ismert összes kockázat maximális becsült összegét is.

A Támogatási Szerződés 4. számú módosítását a Kormány az 1053/2017 .(II.3.) számú Korm.határozatában hagyta jóvá.

A metróprojekt első támogatási kérelmében – amit az Európai Unió részére 2008-ban nyújtott be a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség – a remélt maximális KÖZOP-támogatás összege 261 milliárd forint volt (melyből 224,3 milliárd forint volt a tisztán európai uniós támogatásrész). Mint ismeretes, a kérelem elbírálását követően az Európai Bizottság 2009 szeptemberében csökkentette a támogatási összeget (kikerült a támogatási körből több állomásszerkezet-építési szerződés), így a projekt Támogatási Szerződésében egészen 2015 decemberéig 210,7 milliárd KÖZOP-támogatás szerepelt (melyből a hazai önrésszel csökkentett, azaz tisztán európai uniós támogatás összege 180,8 milliárd forint volt).

Tekintettel arra, hogy a metróprojekthez kapcsolódó Budaörsi úti új, kétszintű közúti csomópont építése, illetve a metróvonalhoz kapcsolódó parkoló-építések (ez utóbbiakat egy projektként kezelve) áthúzódó, úgynevezett szakaszolt beruházások – azaz nem zárult le valamennyi munkafázisuk a KÖZOP pénzügyi ciklus zárásáig, 2015. december 31-éig –, Budapest Főváros Önkormányzata úgy döntött, hogy ezen projektelemek vonatkozásában pályázatot nyújt be kizárólag a KÖZOP helyett KÖZOP és (a 2015. december 31-ét követően kifizetett számlák esetében) IKOP közös finanszírozás elnyerésére.

A Fővárosi Közgyűlés, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Kormány, valamint az Európai Bizottság vonatkozó döntéseit követően ezen beruházáselemek tehát – a támogatás szempontjából – önálló kisprojektekként valósulnak meg mind az első (KÖZOP), mind pedig a második szakasz (IKOP) vonatkozásában két-két támogatási szerződés keretében. A nagy metróprojekt KÖZOP-támogatásának összege a 2015. decemberi szerződésmódosítással csökkent a két kisprojektet érintő támogatásrésszel – 11,3 milliárd forinttal 199,4 milliárd forintra (melyből a tisztán európai uniós támogatásrész 170,8 milliárd forint). A két új KÖZOP Támogatási Szerződés azonban tartalmazza ezt a 11,3 milliárd forint támogatási összeget, azaz a KÖZOP-támogatás mértéke összességében nem változott, ráadásul a két kisprojektre rendelkezésre álló 3,33 milliárd forint IKOP támogatás figyelembevételével az európai támogatás összességében még ezzel a 3,33 milliárd forinttal nőtt is.

Kedvezményezett: Fővárosi Önkormányzat

www.budapest.hu

Megvalósító: BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság

DBR Metró