Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

A 4-es metró sikerei építészeti pályázatokon

2018. Május 23.

Összeállításunkban sorra vettük azokat a hazai és nemzetközi építészeti nívódíjakat, amelyekben a 4-es metró – 2014-es átadása óta – részesült.

 

  • Építőipari nívódíj - Közlekedési létesítmény kategória: 4-es metró járműtelep

2013. december 12.

Az Építőipari Nívódíj pályázati felhívását 2013. évben az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ), az Építéstudományi Egyesület (ÉTE) és az Építőipari Mesterdíj Alapítvány Kuratóriuma (ÉMA), valamint a Magyar Építőművészek Szövetsége (MÉSZ), a Magyar Mérnöki Kamara Építési Tagozata (MMKÉT), a Magyar Építész Kamara (MÉK), a Magyar Épületgépészeti Koordinációs Szövetség (MÉgKSZ, a Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) és az MTF Közműtechnológiákért Egyesület (HSTT) hirdette meg 10 kategóriában. Időközben csatlakozott a Magyar Művészeti Akadémia Építőművészeti Tagozata is. A felhívás 2013 tavaszán jelent meg 2013. szeptember 20. beadási határidővel.

A megadott határidőre rekord számú, összesen 28 pályázat érkezett. A formai és tartalmi szempontoknak – két kivétellel - mindegyik megfelelt.

A benyújtott pályázatokban szereplő létesítmények tervezési és kivitelezési szempontból egyaránt magas színvonalat képviseltek. A pályázatot kiírók delegáltjaiból álló 18 tagú Bíráló Bizottság az ügyrend szerint eljárva a benyújtott dokumentáció, illetve a helyszíni bejárások alapján bírálta és értékelte a pályázatokat. A bírálat fő szempontjai a következők voltak: a kivitelezés minősége, a funkciónak megfelelő megoldások, a kedvező üzemeltethetőség, a környezetbe illeszkedés, valamint a létesítményt létrehozók közötti – különösen a tervezők és kivitelezők közötti – együttműködés.

A beruházás ezen különálló objektuma mind építészetileg, mind az alkalmazott anyagok célszerű felhasználása tekintetében, mind funkcionálisan zökkenőmentes üzemeltetést biztosít az új metróvonalnak. Itt a szerelvények fedett tárolása mellett a javítási, karbantartási, mosás, tisztítás munkáját végzik el és az itt megépült irodaházban található a teljes vonal diszpécserközpontja, innen biztosítják a zavartalan közlekedést. Az épületek körül hatalmas szabadtéri terület is kiépült, mely számos fontos tevékenységnek biztosít teret.

 

  • Architizer.com építészeti portál versenye

2014. április 2.

A Szent Gellért téri és a Fővám téri metróállomások nyerték az Architizer.com építészeti portál versenyét. A szakmai zsűri és a közönség is az új budapesti állomásokat találta a legjobbnak busz- és vasútállomás kategóriában.

Az Architizer amerikai építészeti portál díjaira a világ minden tájáról pályáztak épületek. A budapesti metróállomások három amerikai és egy svájci állomással versenyeztek, végül a zsűri díját és a közönségdíjat is hazavihették. A Fővám téri és a Szent Gellért téri megálló (képünkön) egy fiatal magyar építésziroda, a Spora Architects munkája.

A szakmai elismerést építészekből, designerekből, kulturális szakemberekből és beruházókból álló nemzetközi zsűri ítéli oda. Ők választják ki kategóriánként azt az öt épületet is, amely bekerül a döntőbe, és amelyekre online szavazhattak az Architizer portál látogatói.

 

  • Építőipari nívódíj - Közlekedési létesítmény kategória: 4-es metró 10 állomása

2015. december 9.

Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetségének 2015. december 9-én, szerdán tartott évzáró ünnepi közgyűlésén a Pallay Tibor, az Építőipari Mesterdíj Alapítvány Kuratóriumának elnöke által átadott szakmai díjat a Swietelsky Magyarország Kft. képviseletében Stipich Béla ágazati igazgató vette át. A Bíráló Bizottság a pályázati anyag által érintett munkákat összességében értékelte, a döntésben pedig fontos szerepet játszott, hogy az új metróvonal állomásai nagy belső terekkel épültek, a természetes megvilágítás előtérbe helyeződött, valamennyi állomás egyedi belső arculatot kapott, minőségi és sajátos anyagok jellemzik a teljes vonalat (döntően mozaik, üveg, corten és látszóbeton), illetve gépészetileg is abszolút a jelenkor elvárásainak megfelelő megoldások születtek.

A Swietelsky Magyarország Kft. belső beépítőként szinte a projekt teljes ideje alatt jelen volt, hiszen már 2008 elején is voltak munkái és egészen az új vonal utasforgalmi próbaüzemének kezdetéig folyamatosan végezte azokat, hogy csak a legfontosabbakat említsük: a belsőépítészeti munkákat, a falfelületek és a füstmentes lépcsőházak kialakítását, a világító és díszmegvilágítást biztosító berendezések, a mozgólépcsők, a felvonók, az állomásbútorok telepítését, a padlóburkolatok, az állomási vízködoltó, vízellátó és főszellőző berendezések, illetve az utastájékoztató rendszer egyes elemeinek beépítését, melyekkel nagymértékben hozzájárult a közösségi közlekedés vonzóbbá tételéhez.

 

  • Nemzetközi Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázat – Közcélú létesítmények kategória: 4-es metró 10 állomása

2017. május 26.

A Nemzetközi Ingatlanszövetség, a párizsi székhelyű FIABCI minden évben megrendezi a Nemzetközi Ingatlanfejlesztési Nívódíj Pályázatot (FIABCI World Prix d’Excellence), amelynek célja a legsikeresebb ingatlanfejlesztések kiválasztása és elismerése.

A bírálat főbb szempontjai között szerepel az ingatlanfejlesztés koncepciója és eredménye, építészeti- és városépítészeti színvonala, a kivitelezés minősége, valamint a megvalósítás időtartama. Emellett értékelik az értékesítés és bérbeadás eredményességét, továbbá a környezetvédelmi szempontokat és az ingatlanfejlesztés társadalmi hasznosságát.

A díjakat 2017. május 26-án, a FIABCI 68. Kongresszusán, Andorra la Vella városában, az Andorra Park Hotel dísztermében tartott gálavacsorán adták át a nyerteseknek, ahol többszáz résztvevő ünnepelte őket. A magyarországi fejlesztők a pályázat eddigi történetének legnagyobb sikerét érték el.

A Swietelsky Magyarország Kft. a 4-es metró 10 állomásával is indult, és első díjat nyert közcélú létesítmények kategóriában. A Swietelsky Magyarország Kft. idei sikere szintén rekord: még nem fordult elő, hogy egy cég két első díjat nyert volna ugyanabban az évben.

 

  • Építőipari Nívódíj Pályázat – Komplex infrastrukturális létesítmény kategória: Kelenföldi pályaudvar térsége, Nyugati kijárat, M1-M7 autópálya bevezetés módosított csomópontjának megvalósítása

2017. december 8.

Az Építőipari Nívódíj pályázatot 2017-ben tizennyolcadik alkalommal hirdette meg az Építőipari Mesterdíj Alapítvány Kuratóriuma, amelyre idén 16 pályázat érkezett. 11 építmény érdemelte ki az Építőipari Nívódíjat, 3 létesítmény pedig Elismerő Oklevelet kapott.

A benyújtott pályázatokban szereplő létesítmények tervezési és kivitelezési szempontból egyaránt magas színvonalat képviseltek, különösen sok pályázat érkezett a középület és a műemlék kategóriákban. A bírálat fő szempontjai a következők voltak: az adott építmény általános építészeti-műszaki értékelése, a kivitelezés műszaki–technikai színvonala, szakszerűsége, a beruházás gazdaságosságaüzemeltethetősége valamint a létesítményt létrehozók – különösen a beruházók, a tervezők és kivitelezők közötti – együttműködés.

Az M1-M7 autópálya bevezető szakaszának összekötése a Kelenföldi pályaudvarral és a 4 számú metró végállomással valódi mérnöki bravúr. Magyarország legterheltebb útszakaszának - melyen több mint 100.000 egységjármű halad át naponta - átépítése a forgalom 2x3 sávon történő fenntartása mellett másfél év alatt több mint 50 ideiglenes forgalomterelési fázisban volt megvalósítható. A területen található nagyszámú közművek átépítése (távhő, víz, csatorna, gáz, elektromos és hírközlési hálózatok) és a nem szokványos közlekedés fenntartási és műszaki problémáink megoldása az idő szorításában rendkívüli szervezettséggel, kreativitással és újszerű mérnöki megoldásokkal volt lehetséges. A végeredmény, a közúti, a vasúti és a tömegközlekedési hálózatok összekapcsolása egy intermodális csomópontba világvárosi színvonalon született meg. 

KÜLÖNDÍJ

Magyar Mérnöki Kamara Építési Tagozata a mélyépítési szakágban ÉPÍTÉSI ALKOTÓI DÍJBAN részesítette Horváth Ferenc építőmérnököt, a Swietelsky Magyarország Kft. projektvezetőjét, „Az M1-M7 autópálya bevezetés módosított csomópontjának megvalósítása" projekt felelős műszaki vezetőjét.

 

  • Royal Institute of British Architects (RIBA)

2018. május 10.

Számos különböző díjjal, immár 180 éve ünnepli az építész szakma kimagasló teljesítményeit a Royal Institute of British Architects (RIBA). Idén a kétévenként megrendezett nemzetközi kíválósági díjra 16 országból 20 pályamunkát válogattak elő. A jelöltek között idén két magyar projekt is van: a CEU budapesti épülete és a 4-es metró. 

A RIBA közleménye szerint alapos vizsgálat után, az intézmény kijelölt tagjai látogatásával és a helyi építészekkel közös bejárást követően választották ki azokat a pályamunkákat, melyek közül szeptemberben négy kerül a szűkített listára. A győztest novemberben hirdetik ki. 

A  Palatium Stúdió által tervezett struktúrájának különlegessége, hogy a pályázatot megnyerő csapat megosztotta munkáját a többi versenyzővel, így a projekt sajátosságává vált a részvételi tervezés. Minden állomás egyedi, a napfényhez való viszonyt is megjeleníti, és azt, ahogyan a projektben egységes betongerendákkal heterogén formákat teremtenek - olvashatjuk a RIBA bírálatában. A Bikás Park megálló minimális tervezésétől egészen a Duna két oldalán található kavargó mozaikokkal szegélyezett állomások lelkes belteréig minden helyszín különböző, anélkül, hogy elveszítené konzisztenciáját, amelyet többek közt a dizájn-elemek, képzőművészeti alkotások és a grafikai tervezés is ad. A zsűri szerint a struktúra kreatív alkalmazása és a projekt inklúzív jellege érdemli ki leginkább a figyelmet.