A Budapesti 4.
metróvonal
megvalósíthatósági
tanulmánya

 

Tervezet, készült
1996. októberében.

 

C. rész - mérnöki kérdések

E részben csak a legfontosabb kérdések tárgyalására kerül sor, a részletes, például a vonal üzemeltetéséhez szükséges műszaki berendezésekre vonatkozó ismertetés itt nem szerepel.

A JÁRMŰÁLLOMÁNY KIALAKÍTÁSA

BEVEZETÉS

E fejezetben a pontosított utasforgalmi becslések (ld. a B. részben) alapján tervezett járműpark általános jellemzőit és teljesítményét ismertetjük. A második ütem célja az volt, hogy optimalizálja a gördülőállomány jellemzőit, valamint különösen az állomások méreteivel összefüggő jellemzőket, a megfelelő szolgáltatási színvonalat és az utasok számára nyújtott kényelmi jellemzőket.

ÁLTALÁNOS JELLEMZŐK

A járművek alaprajzi elrendezése

A szerelvényekben a költségek optimalizálása érdekében mindössze két kocsitípust terveztünk, , az alábbiak szerint:

  • Vezetőfülke nélküli kocsi
  • C-1. ábra - Vezetőfülke nélküli kocsi alaprajza

     

  • Vezetőfülkés kocsi
  • C-2. ábra - Vezetőfülkés kocsi alaprajza

     

Szerelvények

A pótkocsiban lévő vezetőfülke többek között lehetővé teszi, hogy a szerelvényben csak két kocsitípus legyen, ami gazdaságosabb, mint három, vagy még több kocsitípus alkalmazása.

A háromfázisú aszinkron motoros hajtás a tengelyen a leadott teljesítmény kismértékű növelését eredményezi. A tengelyenkénti 200 kW teljesítmény megfelel a szerelvények közötti csökkentett követési időköz követelményeinek.

E körülmények között kétféle szerelvénytípus tervezhető, az üzemeltetési követelmények kielégítésére, vagyis 4 kocsiból és öt kocsiból álló szerelvények.

A 4-kocsis vonat 2 motor- és 2 pótkocsiból áll, ez az ajánlott összetétel. Ez gazdaságilag hatékonyabb és jó szolgáltatási színvonalat nyújt.

C-3. ábra - 4 kocsis szerelvények

C-4. ábra - 5 kocsis szerelvények

Az 5 kocsis szerelvényben 2, vezetőfülkével felszerelt pótkocsi és 3 motorkocsi található.

  • A szerelvények befogadóképessége

A kétféle szerelvénytípus figyelembevételével a kapacitás a következő értékekre adódik:

4. táblázat: A szerelvények kapacitása

Ülohely Állóhely Teljes befogadóképesség
Kapacitás csúcsóra /(csúcson kívüli) 4/m2 5/m2 4/m2 5/m2
 
Vezetőfülke nélküli kocsi 32 / (56) 104 130 136 162
Vezetőfülkés kocsi 28 / (52) 103 129 131 157
4 kocsis szerelvény 120 / (216) 414 518 524 638
5 kocsis szerelvény 152 / (272) 518 648 670 800

Fő méretek

5. táblázat: A járművek méretei

Méretek
 
Vezetőfülke nélküli
Kocsiszekrény hossza 15.200 mm
Ütközők közötti hossz 15.500 mm
Szélesség 2.600 mm
Magasság 3.500 mm / 3.600 mm
Padlómagasság 1.040 / 1.050 mm
 
Vezetőfülkés
Kocsiszekrény hossza 15.800 mm
Ütközők közötti hossz 16.250 mm
Szélesség 2.600  mm
Magasság 3.500 mm / 3.600 mm
Padlómagasság 1.040 / 1.050 mm
 
4 kocsis szerelvény
Kocsiszekrény hossza 63.060 mm
Ütközők közötti hossz 63.500 mm
 
5 kocsis szerelvény
Kocsiszekrény hossza 78.560 mm
Ütközők közötti hossz 79.000 mm

Kiemelendő az 5-kocsis szerelvény 79 méteres teljes hosszúsága, mely megfelel az állomási terveknek. Az állomási peronok standard hossza 80 méter lesz.

A JÁRMŰVEK TELJESÍTMÉNYI JELLEMZŐI

Üzemi utasszállító kapacitás

  • Csúcsórában

2 perces követési időközt feltételezve a teljes kapacitás 20.100 és 24.00 utas/óra/irány (attól függően, hogy 4 vagy 5 fő/m2 fajlagos terhelést választanak, ami a legkényelmesebb utazási feltételek esetén 152 ülőhelyet jelent szerelvényenként; ezt kell összevetni a várható maximális utas-áramlattal (B. rész). Ha a továbbiakban szükségessé válik, 90 másodperces követéssel magasabb szolgáltatási szint biztosítható, ekkor a kapacitás 26.800 és 32.000 közötti lesz; a műszaki berendezéseket, különösen az áramellátást erre kell méretezni (ld. a C-3. fejezetet).

6. táblázat: A járművek befogadóképessége

Teljes befogadóképesség 2 min követéssel Teljes befogadóképesség 90 s követéssel
Kapacitás 4/m2 5/m2 5/m2 5/m2
 
5 kocsis szerelvény 20100 24000 26800 32000
 
  • Csúcsórán kívül

Csúcsidőszakon kívül minden szerelvény kapacitása 272 ülőhely, a rendelkezésre bocsátott kapacitás 2 perces követésnél pedig 8.160 ülő utasnak felel meg.

Állomási tartózkodási idő - vészhelyzeti kiürítéshez szükséges idő

A 3 oldalsó ajtó elméletileg minden ajtónál elegendő helyet jelent három utas egyszerre történő mozgásához. Általában azt veszik alapul, hogy a beszálláshoz vagy kiszálláshoz szükséges idő egy utasnál kb. 0,6 sec. E körülmények között minden kocsinál 5,4 utas/másodperc beszállási vagy kiszállási időszükséglet adódik.

  • Állomási tartózkodási idő

Az elméleti állomási tartózkodási időt általában abból kiindulva számítják ki, hogy a legjobban terhelt kocsiból (vezetőfülke nélküli kocsi) az utasok egyharmada száll ki, ugyanez vonatkozik a beszállásra is. Az elméleti számításokkal 4 utas/m2-nél mintegy 20 s adódik, 5 utas/m2-nél pedig 25 s, egy-egy szerelvényre.

A vonal utazási sebességének számításához a legkedvezőtlenebb időbeni feltételeket kell alapul venni.

  • A vészhelyzetben történő kiürítés időtartama

A vészhelyzetben történő kiürítéshez szükséges időt ugyanígy a legterheltebb kocsira vonatkoztatva számítják ki. Ebből mintegy 26 s adódik 4 utas/m2-nél és 30 s, 5 utas/m2-nél, szerelvényenként.

Üzemi és forgalmi utazási sebesség

A standard tervezési sebességnél és a vízszintes és függőleges vonalvezetés figyelembe vételével az üzemi sebesség elérheti a 80 km/h-t.

A nyomvonal állomáskiosztása és az üzemi tartalékok figyelembevételével az utazási sebesség 28 km/h értékre adódik.