|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A Budapesti 4.
Tervezet
|
Közlekedéstervezési feladatok |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E fejezetben az utasforgalmi igények jellemzőivel foglalkozunk. A fejezet tartalmazza az állomások funkcionális jellemzőit, a felszíni tömegközlekedési hálózat átszervezésének összefoglaló leírását, végül az utasforgalmi előrejelzések adatait. AZ ÁLLOMÁSOK FUNKCIONÁLIS JELLEMZŐIE bekezdésben az állomások nyújtotta szolgáltatások rövid ismertetése található - helyi jellegű, ráhordó állomás, átszálló állomás - a Kelenföldi pu. - Keleti pu. közötti fő nyomvonalra vonatkozóan, valamint a Kelenföldön túl tervezett meghosszabbításra. Három állomás különösen figyelemre méltó - A Kelenföld és Keleti pályaudvari végállomás, valamint a Kálvin tér, mely kiemelten fontos tömegközlekedési csomópont. A két végállomás a MÁV nagyvasúti funkciókon kívül csatlakozást nyújt a városi és elővárosi ráhordó autóbuszjáratokhoz is. A Kálvin tér nagyforgalmú metró csomópont lesz, a 2. és 3. vonal közötti átszállás lehetővé tételével. Az állomások funkcionális jellemzőinek összefoglalása a C. részben, a 9. és 10. táblázatban található. A FELSZÍNI TÖMEGKÖZLEKEDÉSI HÁLÓZAT ÁTALAKÍTÁSAAz utasforgalmi előrejelzések céljaira a felszíni tömegközlekedési hálózat átalakítását olyan nagyobb változások formájában vették figyelembe, melyek a metróvonal üzembehelyezése után feltehetően megtörténnek. A modellben input adatként megadott változásoknál ezen kívül az volt a megítélés, hogy azok jelentősen befolyásolják majd a metróvonal utasforgalmát. E változások a következők:
A megvalósíthatóság vizsgálatának e szakaszában a fenti átalakításokról nem adható pontos értékelés, a helyi léptékben bekövetkező forgalmi igény-minták átalakulásáról és azok nagyságáról, vagy arról, hogy a mai viszonylatok milyen mértékben módosulnak a későbbiekben, a vonal átadása előtt. A kevésbé kihasznált buszjáratokra vonatkozóan a metróvonal tervezésének további időszakában várhatóan részletes átalakítási terv készül. Annak feltételezésével azonban, hogy a metró rendszer átadásának időpontjában továbbra is műödik minden, jelenleg meglévő viszonylat, kialakítottuk a javaslatot a szolgáltatások átszervezésére. Az elemzés a vizsgált korridor általános utasforgalmi előrejelzéseit vette alapul. Az átalakítás fő kérdései a következők:
UTASFORGALMI ELŐREJELZÉSEKAz utasforgalmi előrejelzések alapján Budapest tömegközlekedési modellje képezte, melyet a tanulmány készítésének 1. ütemében alakították ki. A modellt a 2. ütemben tovább pontosították, a hálózat részletesebb leírásával, különös tekintettel a metrónyomvonal pontosítására és az állomások kialakításának részleteire. Az utasforgalmi előrejelzések eredményeiHárom fő ütemezési alternatívát vettek figyelembe, az alábbiak szerint:
A kapott utasforgalmi adatok a 2. (kétirányú, egész napi forgalom) és a 3. táblázatban (csúcsórai, irányonkénti forgalmak) szerepelnek. A fő, Kelenföld-Keleti pu. nyomvonalon 2020-ban a becslés szerint a felszálló utasok száma 474.000 (33.000 csúcsórában és az erősebb irányban /csó/ir). A Budaörs - Kelenföld meghosszabbítás kisebb növekedéssel jár a felszálló utasok számában, napi 487.000-re növelve azt (34.000/csó/ir), míg a részleges, Kelenföld - Kálvin tér nyomvonal összesen 306.000 utas/nap forgalmat jelent (21.400 csó/ir). 2020-ban a maximális terhelésű pont minden alternatívánál a Duna alatti keresztmetszet, melynél a becslés szerint mintegy 298.0001 utas halad át naponta mindkét irányban (20.800 csó/ir), a fő nyomvonalnál és napi 300.000 (21.000 csó/ir) a meghosszabbított változatnál, továbbá napi 210.000 (14.700/csó/ir) a részleges, Kelenföld - Kálvin tér nyomvonalnál. Mind a fő, Kelenföld - Keleti nyomvonal, mind a meghosszabbított nyomvonal jelentős mértékben tehermentesíti a dunai átkelőhelyeket. Az Erzsébet-híd várhatóan mai forgalmának 61%-ától mentesül (napi 77.000 és csúcsórában, irányonként 5.400 utas), valamint mintegy 33%-al (napi 35.000, 2.500 csó/ir) kevesebben veszik igénybe a Petőfi-hidat, mind a "fő", mind a "meghosszabbított" nyomvonalnál. A részleges, Kálvin térig terjedő vonalszakasz az Erzsébet-hidat kisebb mértékben, 26%-kal (napi 33.000 utas, 2.300 csó/ir) a Petőfi-hidat pedig 16%-kal (16.600 napi utas, 1.200 csó/ir) tehermentesíti. A csökkentett szakasz által nyújtott kisebb tehermentesítés abból adódik, hogy a fő, Keleti pályaudvarig terjedő vonal a 7-es autóbusz-család fő terhelési pontjait éri el és rövidebb, gyorsabb útvonalat kínál jelentos számú olyan utas részére, akik ma a 4-es és 6-os villamost veszik igénybe. 2. táblázat: Utasforgalom 2020-ban a hálózat legfontosabb szakaszain - kétirányú, egész napi forgalom
3. táblázat: Utasforgalom 2020-ban a hálózat legfontosabb szakaszain - csúcsórában, irányonként
|