|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A Budapesti 4.
Tervezet,
készült
|
C. rész - mérnöki kérdések |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E részben csak a legfontosabb kérdések tárgyalására kerül sor, a részletes, például a vonal üzemeltetéséhez szükséges műszaki berendezésekre vonatkozó ismertetés itt nem szerepel. A JÁRMŰÁLLOMÁNY KIALAKÍTÁSA BEVEZETÉSE fejezetben a pontosított utasforgalmi becslések (ld. a B. részben) alapján tervezett járműpark általános jellemzőit és teljesítményét ismertetjük. A második ütem célja az volt, hogy optimalizálja a gördülőállomány jellemzőit, valamint különösen az állomások méreteivel összefüggő jellemzőket, a megfelelő szolgáltatási színvonalat és az utasok számára nyújtott kényelmi jellemzőket. ÁLTALÁNOS JELLEMZŐKA járművek alaprajzi elrendezéseA szerelvényekben a költségek optimalizálása érdekében mindössze két kocsitípust terveztünk, , az alábbiak szerint:
C-1. ábra - Vezetőfülke nélküli kocsi alaprajza
C-2. ábra - Vezetőfülkés kocsi alaprajza
SzerelvényekA pótkocsiban lévő vezetőfülke többek között lehetővé teszi, hogy a szerelvényben csak két kocsitípus legyen, ami gazdaságosabb, mint három, vagy még több kocsitípus alkalmazása. A háromfázisú aszinkron motoros hajtás a tengelyen a leadott teljesítmény kismértékű növelését eredményezi. A tengelyenkénti 200 kW teljesítmény megfelel a szerelvények közötti csökkentett követési időköz követelményeinek. E körülmények között kétféle szerelvénytípus tervezhető, az üzemeltetési követelmények kielégítésére, vagyis 4 kocsiból és öt kocsiból álló szerelvények. A 4-kocsis vonat 2 motor- és 2 pótkocsiból áll, ez az ajánlott összetétel. Ez gazdaságilag hatékonyabb és jó szolgáltatási színvonalat nyújt. C-3. ábra - 4 kocsis szerelvények
C-4. ábra - 5 kocsis szerelvények
Az 5 kocsis szerelvényben 2, vezetőfülkével felszerelt pótkocsi és 3 motorkocsi található.
A kétféle szerelvénytípus figyelembevételével a kapacitás a következő értékekre adódik: 4. táblázat:
A szerelvények kapacitása
Fő méretek5. táblázat: A járművek méretei
Kiemelendő az 5-kocsis szerelvény 79 méteres teljes hosszúsága, mely megfelel az állomási terveknek. Az állomási peronok standard hossza 80 méter lesz. A JÁRMŰVEK TELJESÍTMÉNYI JELLEMZŐIÜzemi utasszállító kapacitás
2 perces követési időközt feltételezve a teljes kapacitás 20.100 és 24.00 utas/óra/irány (attól függően, hogy 4 vagy 5 fő/m2 fajlagos terhelést választanak, ami a legkényelmesebb utazási feltételek esetén 152 ülőhelyet jelent szerelvényenként; ezt kell összevetni a várható maximális utas-áramlattal (B. rész). Ha a továbbiakban szükségessé válik, 90 másodperces követéssel magasabb szolgáltatási szint biztosítható, ekkor a kapacitás 26.800 és 32.000 közötti lesz; a műszaki berendezéseket, különösen az áramellátást erre kell méretezni (ld. a C-3. fejezetet). 6. táblázat: A járművek befogadóképessége
Csúcsidőszakon kívül minden szerelvény kapacitása 272 ülőhely, a rendelkezésre bocsátott kapacitás 2 perces követésnél pedig 8.160 ülő utasnak felel meg. Állomási tartózkodási idő - vészhelyzeti kiürítéshez szükséges időA 3 oldalsó ajtó elméletileg minden ajtónál elegendő helyet jelent három utas egyszerre történő mozgásához. Általában azt veszik alapul, hogy a beszálláshoz vagy kiszálláshoz szükséges idő egy utasnál kb. 0,6 sec. E körülmények között minden kocsinál 5,4 utas/másodperc beszállási vagy kiszállási időszükséglet adódik.
Az elméleti állomási tartózkodási időt általában abból kiindulva számítják ki, hogy a legjobban terhelt kocsiból (vezetőfülke nélküli kocsi) az utasok egyharmada száll ki, ugyanez vonatkozik a beszállásra is. Az elméleti számításokkal 4 utas/m2-nél mintegy 20 s adódik, 5 utas/m2-nél pedig 25 s, egy-egy szerelvényre. A vonal utazási sebességének számításához a legkedvezőtlenebb időbeni feltételeket kell alapul venni.
A vészhelyzetben történő kiürítéshez szükséges időt ugyanígy a legterheltebb kocsira vonatkoztatva számítják ki. Ebből mintegy 26 s adódik 4 utas/m2-nél és 30 s, 5 utas/m2-nél, szerelvényenként. Üzemi és forgalmi utazási sebességA standard tervezési sebességnél és a vízszintes és függőleges vonalvezetés figyelembe vételével az üzemi sebesség elérheti a 80 km/h-t. A nyomvonal állomáskiosztása és az üzemi tartalékok figyelembevételével az utazási sebesség 28 km/h értékre adódik. |