A Budapesti 4.
metróvonal
megvalósíthatósági
tanulmánya

 

Tervezet, készült
1996. októberében.

 

Az üzemeltetés elvei

A jelentés tartalmazza az üzemeltetési elvek rövid ismertetését is. Ezek mindenekelőtt a forgalmi járműállomány nagyságának meghatározásához, az utasforgalom kiszolgálásához szükséges járműszám megállapításához szükségesek, mely utasforgalom nagyságával a B. rész foglalkozik. Ezt követően a megbízhatósági és fenntartási igények kérdéseivel foglalkozik a jelentés.

ÁLTALÁNOS ÜZEMVITELI FELTÉTELEZÉSEK

Ide tartoznak a következők:

  1. Kényelem
  2. Utasbiztonság
  3. Üzemviteli rugalmasság
  4. Sebesség és utazási idő
  5. Gyorsulási és lassulási jellemzők
  6. Követési időköz
  7. Állomástávolság és tartózkodási idő
  8. Kezelő-gép kapcsolatok
  9. Rendszeresség

JÁRMŰÁLLOMÁNY IRÁNTI KÖVETELMÉNYEK

Utazási idő becslése

A becsült utazási sebesség egyaránt függ a járművektől és a vonal jellemzőitől (maximális sebesség, gyorsulás és lassulás), valamint a létesítménytől (ívsugár, állomástávolság, állomási tartózkodási idő). Figyelemmel a létesítmény jellemzőire, az utazási idő meghatározásához használt utazási sebességet 28 km/h-ban tételeztük fel, az 1. ütem során is ugyanezt az adatot alkalmaztuk.

Az egyik végállomásról a másikra és vissza számított utazási idő, húsz másodperces tartózkodással a közbenső állomásokon és 5 sec/km menetközbeni eltéréssel, 2.095 másodpercre adódik.

Járműpark iránti követelmények

A fenti 1.fejezetben a járművekre meghatározott férőhely-adatok szerint, valamint az utazási idő és a kerekített maximális utasáramlatok figyelembevételével csúcsórában és az erősebb irányban , a szükséges járműszám a 11. táblázatban felsoroltak szerint állapítható meg.

11. táblázat: A járműpark iránti követelmények összefoglalása
Ütemezési alternatíva Maximális utasáramlat Szükséges járműszám


Összes jármű (4 kocsis szerelvény) Összes jármű (5 kocsis szerelvény


4 fő/m2 5 fő/m2 4 fő/m2 5 fő/m2
 
Kelenföld-Keleti 18 000/21 000 * 100/- 84/- 95/115 80/95
Kelenföld-Kálvin 12 500/ 15 000 * 48/64 40/52 50/60 40/55
Budaörsi út- Kelenföld 21 0000 - - 140 120

* 2005 / 2020 évben

A becslés azon alapult, hogy a vonal beindításakor elegendő 4 kocsis szerelvények közlekedtetése, a 2005-re vonatkozó feltételezések szerint, és a kényelmi elvárásoktól függően 4 vagy 5 fő/m2 figyelembevétele. A 2020-ra vonatkozó adatok szintén szerepelnek. A gyakorlatban alkalmazandó követési időköz 2 percben határozható meg.

MEGBÍZHATÓSÁG ÉS FENNTARTÁSI IGÉNY

Feldolgozták a legfontosabb kérdéseket, az alábbiak szerint:

  1. Kipróbált szervíztechnológia
  2. Szabványosítás
  3. Oktatás
  4. Üzemeltetési mód és rendszer koncepció
  5. Az üzem segítése a forgalomirányító központból