A Budapesti 4.
metróvonal
megvalósíthatósági
tanulmánya

 

Tervezet, készült
1996. októberében.

 

Beruházási költségbecslés

A költségbecslést forintban végezték el (HUF), melyet ECU-re számítottak át, 185,3 HUF/ECU árfolyamon, mely 1996. első felére jellemző.

ÁLTALÁNOS FELTÉTELEZÉSEK

A mélyépítési munkák költségei tartalmazzák a vonalszakaszok és állomások minden építési költségét, a kijárati műtárgyak, az átszállókapcsolatok és gyalogos aluljárók költségét, valamint a járulékos munkák, építészeti és belső befejező munkálatok, a szolgálati épületek és a metróvonal üzemeltetéséhez szükséges létesítmények költségeit.

A járműtelep költségei a járműtároló és szín befedésére is tartalmaznak előirányzatot. A költségben itt szerepel az összes épület és műszaki berendezés, valamint a diszpécserközpont beruházási költsége is.

A rendszerek költsége az áramellátás, jelző és biztosítóberendezések, távközlési berendezések, klímaberendezések és a diszpécserközpontban telepítendő vasútbiztosító berendezések költségeit foglalják magukban.

A beruházási költségbecslést többféle ütemezési változatban dolgoztuk ki, az alábbiak szerint:

  1. Kelenföld - Keleti vonalszakasz egy ütemben, egy szakaszként építve;
  2. Kelenföld - Keleti vonalszakasz két ütemben
  3. Első ütem a Kelenföld - Kálvin tér szakasz
    Második ütem a Kálvin tér - Keleti pu. szakasz.

  4. további ütem a Kelenföldtől Budaörsi út irányába történő meghosszabbítás.

A járművek beszerzési költsége a megnyitás évére (2005) és a 2020. évre vonatkozó adatokat egyaránt tartalmazza. Az 5 kocsis szerelvény becsült költsége adó, vám és szállítási költség nélkül 1.019 MHUF (5.5 M ECU), a kb. 100 darabos megrendelés esetén, vagyis 203,830 M HUF vagy 1,09 M ECU, kocsinként.

A KELENFÖLD ÁLLOMÁS - KELETI ÁLLOMÁS SZAKASZ EGY ÜTEMBEN TÖRTÉNŐ MEGVALÓSÍTÁSA

A 12. táblázat tartalmazza a Kelenföld - Keleti állomás közötti szakasz költségeit. A becslés az optimálisabb változat alapján készült, vagyis az olcsóbb állomásépítési technológiák feltételezésével.

12. táblázat:  A Kelenföld-Keleti pu. vonal beruházási költségei

Összes költség M HUF Összes költség M ECU
 
Mélyépítés 58 184 314
Berendezések 16 306 88
Járműpark - 2005 év (1) 17 048 92*
Járműpark - 2020 év (2) 19 271 104**
 
Összesen (1) 91 538 494
Összesen (2) 93 761 506

* A járművek méretezése 4 kocsis szerelvényre, 5 fő/m2 fajlagos terheléssel történt. A 4 kocsis egységeknél 4 fő/m2-rel az ár 109 M ECU, a 4 kocsis, 4 fő/m2 terhelésnél 87 M ECU, az 5 kocsis. 5 fő/m2 terhelésű változatnál pedig 104 M ECU.

** A járművek méretezése 5 kocsis szerelvények alapul vételével történt, 5 fő/m2 feltételezésével. Az 5 kocsis szerelvényeknél 4 fő/m2-rel 126 M ECU adódik.

A fenti táblázatból látható, hogy a járművek beszerzése a beruházási költség mintegy 20%-át teszi ki, a többi magára a létesítményre fordítódik. Az építési költségek megoszlása a következő:

  • 50% mélyépítés (vonalszakaszok és állomások)
  • 22% rendszerek és a vonal üzemeltetéséhez szükséges berendezések;
  • 7% a mozgólépcsők és létesítendő liftek;
  • 7% a járműtelep és tároló
  • a többi költség a területvásárlásra, a közművekre és útépítési munkákra fordítódik.

A KELENFÖLD ÁLLOMÁS - KELETI ÁLLOMÁS KÉT ÜTEMBEN TÖRTÉNŐ ÉPÍTÉSE

Kelenföld - Kálvin tér első szakasz

A 13. táblázatban található az első, Kelenföld - Kálvin tér közötti szakasz beruházási költségbecslése, beszámítva a Kálvin téri ideiglenes végállomás többletköltségét.

13. táblázat: Kelenföld-Kálvin tér szakasz beruházási költségei

Összes költség M HUF Összes költség M ECU
 
Mélyépítés 42 990 232
Berendezések 11 490 62
Járműpark - 2005 év (1) 8 153 44*
 
Összesen (1) 62 633 338

* A járművek méretezése 4 kocsis szerelvényre, 5 fő/m2 fajlagos terheléssel történt. A 4 kocsis egységeknél 4 fő/m2-rel az ár 52 M ECU, a 4 kocsis, 4 fő/m2 terhelésnél 44 M ECU, az 5 kocsis. 5 fő/m2 terhelésű változatnál pedig 55 M ECU.

Kálvin tér - Keleti pu., második szakasz

A 14. táblázatban a Kálvin tér és Keleti pu. közötti második szakasz költsége szerepel, azzal a többletköltséggel, mely a munkaerő ismételt felvonulásával és az ehhez szükséges berendezésekkel, új munkahelyek kialakításával függ össze.

14. táblázat: Kálvin tér - Keleti pu. szakasz beruházási költségei

Összes költség M HUF Összes költség M ECU
 
Mélyépítés 18 159 98
Berendezések 4 818 26
Járművek - 2020 év(2) 10 191 55*
 
Összesen (2) 33 168 179

* A járművek méretezése 5 kocsis szerelvényekre, 5 fő/m2 terheléssel történt. A becsült költség 66 M ECU, 5 kocsis egységeknél és 4 fő/m2 utasterhelésnél.

A BUDAÖRSI ÚT-KELENFÖLD VONALHOSSZABBÍTÁS

A Kelenföld és Budaörsi út állomás közötti továbbépítés költségei a 15.táblázatban szerepelnek.

15. táblázat:  Budaörsi út-Kelenföld továbbépítés beruházási költségei

Összes költség M HUF Összes költség M ECU
 
Mélyépítés 6 486 35
Berendezések 3 706 20
Járművek - 2020 év(2) 5 003 27*
 
Összesen (2) 15 195 82

* A járművek méretezése 5 kocsis szerelvényekre, 5 fo/m2 terheléssel történt.