Keresés    Magyar  Magyar

Megújuló Baross tér

2006. március 31.-én, a szerződés szerinti határidőben befejeződtek a 2004. decemberében megkezdett felszíni munkálatok a Baross téren. A budapestiek használatba vehették a Festetics utcához csatlakozó új aluljárót, a megújult parkolót és a korszerű troli- és buszvégállomás. Az új aluljáró és a felszíni csomópont minden szempontból megfelel a XXI. század követelményeinek.

Baross tér a felújítás előtt
Baross tér a felújítás előtt

A Baross tér Közép-Pest természetes és hagyományos közlekedési csomópontja. A Keleti pályaudvar megépülésekor a város kapuja volt. Azóta a város már túlnőtte itt húzódó határait, de a tér még ma is Budapest egyik legfontosabb közlekedési csomópontja. Ebben a forgalmas központba lesz a négyes metró ideiglenes végállomása és itt kapcsolódik majd az új vonal a kettes metróhoz.

Az elmúlt hónapokban a Baross téren zajló munkálatok, már közvetlenül a négyes metró építését készítik elő. A munka során új kijárat épül a kettes metró megállójához. Az új kijáratra egyrészt azért van szükség, mert a négyes metró elkészültével a jócskán megnövekedő utas forgalmat egyetlen metrófeljáró már képtelen lenne kényelmesen kiszolgálni. (A 2-es metró jelenlegi forgalma mellett ugyanis naponta 400 ezer utas fogja majd használni az új metrót, és ebből néhány tízezren ezen a kijáraton fognak közlekedni.) Másodsorban pedig azért épül az új feljáró, mert a 4-es metró új állomásának építésekor a most üzemelő kijáratot le kell majd zárni.

Baross tér a felújítás után
Baross tér a felújítás után
Baross tér a felújítás után

A munka a felszín alatt folytatódik

Az építkezés felszíni szakasza 2006. március 31-én lezárult: elkészült az új aluljáró, megépült az új buszpályaudvar, megújult a Kerepesi úti parkoló és a felújításra kerültek az építkezés által érintett útszakaszok. Az új kijárat megépítése a tervek szerint az év végére fejeződik be teljesen, de a munka mostantól teljes mértékben a felszín alatt zajlik majd. Azért, hogy a további munkálatok semmilyen kellemetlenséget ne jelentsenek az erre közlekedők számára az átadott új aluljáró egy kis része az építkezés teljes befejezéséig le lesz zárva. Ebből a lezárt részből építik majd meg a szakemberek többek között a mozgólépcsőket is.

2007 második felében kezdődik meg a 4-es metró Keleti pályaudvari állomásának kialakítása. Az új metróállomás a Thököly út alatt lesz megépítve. A négyes metró alagútjai a kettes metró felett húzódnak majd és a tervek szerint az első metró kocsi 2009-ben érkezhet meg Kelenföldről a Keletihez.

Baross tér: biztonságosabb, kényelmesebb, modernebb

Az eddigi munka során az építkezések által érintett útpályák teljesen új aszfaltborítást kaptak, a sávok szélesebbek lettek, felújították a közművezetékeket és új kerékpárutat is építettek. A gyalogos átkelőhelyeknél a járdaszegélyek süllyesztve épültek meg, így ezek után a kerekesszékkel, babakocsival vagy kerékpárral erre haladók is sokkal kényelmesebben közlekedhetnek majd a Baross téren. A Kerepesi úton keresztül haladó gyalogosok számára, az út közepén pihenőhelyet alakítottak ki a biztonságosabb és komfortosabb közlekedés érdekében. Az új aluljáró a XXI. század elvárásainak megfelelő burkolatot és kivilágítást kapott.

A beruházás számokban

Az elmúlt közel másfél évben a szakemberek egy 7 emelet mély gödröt ásták, melynek során 37 ezer köbméter földet emeltek ki. Ennyi föld körülbelül 5 méter magasan borítana be egy focipályát. Ebbe a gödörbe épült meg az új metrókijárat szerkezet és az ehhez kapcsolódó aluljáró. Az új aluljáró-részhez és kijáratához 36 ezer tonna vasbetont használtak fel, ez körülbelül tíz 50 méteres medencét töltene meg betonnal. A beruházás teljes költségvetése 3.000.000.000 forint.