Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

ÚJBUDA-KÖZPONT: A LEGSZELLŐSEBB


2014. július 14.

A nemrég átadott 4-es metróvonal egyelőre még csonka. Ahhoz, hogy teljes kapacitáson működhessen, mindkét irányban szükség van a továbbépítésre. Az Újbuda-központ vitatott elhelyezésű állomása is egy esetleges továbbfejlesztést, egy harmadik irányt jelölhet ki. Bán Dávid írása.

A Bikás parktól kiindulva majd másfél kilométernyi kanyarodás után jut el a vonal az Újbuda-központ állomásra. Az első elképzelések szerint még a Kosztolányi Dezső tér alatt állt volna meg a metró, azonban a Fehérvári út térségének fejlesztése miatt került erre a helyre. Ezt viszont már tervezésekor sok kritika érte, alternatív javaslat is született a Bocskai út–Fehérvári út kereszteződésének kihagyásáról. A megépült állomás ugyanis alig 400 méterre található a következő megállóhelytől, a Móricz Zsigmond körtértől, amely távolság még a villamosvonal megállóközében is rövid szakasznak számít. A két térség között jelentős a gyalogosforgalom, annál is inkább, mert több intézmény a két megálló között vagy azok közvetlen közelében helyezkedik el. A metró Móricz Zsigmond körtéri állomásának Fehérvári út felé vezető kijárata pedig még inkább megközelíti az Újbuda-központot, jóformán közvetlenül kiszolgálva az orvosi rendelőt, a postát és innen könnyen elérhető az Allée bevásárlóközpont, de akár a piac is.

A döntéshozók végül, a kereskedelmi központok (a tervezéskor még Budai Skála, majd ma Allée, illetve a Fehérvári úti piac), a számos iroda és a viszonylag sűrű lakónegyed elérhetősége mellett, a metró egy esetleges szárnyvonalának bekapcsolhatósága miatt döntöttek a most még feleslegesnek tűnő állomás kialakításáról. A hosszútávú és egyelőre nyitott fejlesztési tervek szerint a metróvonal ugyanis Budaörs és a Bosnyák tér mellett dél felé, Budafok irányába is bővíthető lehetne, az Újbuda-központból a Fehérvári út vonalát követő szárnyvonallal. Ennek kihasználtsága a ma is jól, nagy kapacitással működő és viszonylag gyors villamosvonalak megléte mellett jelenleg kérdéses. Így az építészek végül az utasforgalmi szempontokat nem feltétlenül szem előtt tartó, a közlekedésmérnökök által pontosan meghatározott helyszínen és paraméterekkel foghattak bele az állomás tervezésébe, igazodva a 2002-ben kialakított aluljáróhoz is (Nagy Tamás terve). A megépült állomás a Fehérvári út alatt húzódik, és hasonlóan az előző megállókhoz, szintén dobozszerkezetes kialakítással, középen végignyúló 80 méter hosszú – egy négykocsis szerelvény kiszolgálására alkalmas – peronnal.

A cikk folytatása az epiteszforum.hu weboldalon:
http://epiteszforum.hu/ujbuda-kozpont-a-legszellosebb1

Fotó: Bujnovszky Tamás