Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

MÉRFÖLDKŐHÖZ ÉRKEZTEK AZ M4-ES METRÓ FELSZÍNRENDZÉSI MUNKÁI IS


2013. október 10.


Kelenföldi pályaudvar őrmezői kijárat - A kijárati műtárgy területének egy részén még földmunkák zajlanak
Az M4-es metró építéséhez kapcsolódóan az állomások környezetében is jelentős felszíni beruházások zajlanak: megújulnak a környező utcák, járdák, közművek, illetve új parkok, pihenőövezetek és közösségi terek jönnek létre jelentős zöldfelületekkel. Mára befejeződött a Bikás park metróberuházáshoz kapcsolódó területének rendezése, megépült a Kanizsai úti játszótér, véget ért a Fővám tér felújítása, a Kiskörút teljes, faltól falig tartó rekonstrukciója a Szabadság hídtól egészen az Astoriáig, új aluljáró épült a Fővám téren, korszerű, mégis a környezetbe illeszkedő arculatot kapott a Kálvin tér, megújult a Rákóczi tér, sőt, a metróállomáshoz kapcsolódva egy mélygarázs is épült a Vásárcsarnokkal közösen. Még tart a Kelenföld vasútállomás megálló őrmezői kijáratának építése, a Móricz Zsigmond körtér rendezése, a Szent Gellért tér megújítása, a II. János Pál pápa tér Népszínház utca felőli részének parkosítása, illetve a Baross tér és környezetének teljes rekonstrukciója, de a 2014. március végére tervezett átadásig ezeknek a munkáknak is be kell fejeződniük.

A Kelenföld vasútállomás megálló építését is jelentős felszíni beruházások kísérik az őrmezői oldalon. A teljes intermodális, azaz több közlekedési ágazat csatlakozására épülő csomópont előkészítése – döntően területszerzési, illetve szabályozási nehézségek miatt – korábban jelentős késést szenvedett. A terület rendezésére csak 2012 őszén tudott kiírni – a helyi és helyközi autóbusz-pályaudvar, továbbá közel 500 férőhelyes P+R parkoló és 120 B+R kerékpártároló tervezését magában foglaló – tervpályázatot a Fővárosi Önkormányzat, a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság. A tervpályázat már lezárult, hamarosan megkezdődhet a tervezés. A végállomás térségének felszínrendezése azonban tovább tart, mint a metróépítés műszaki véghatárideje. Ugyanakkor az állomás Őrmező felőli kijáratának megépítése elengedhetetlen az M4-es metró utasforgalmi próbaüzemének elindításához, így az külön szerződés keretében valósul meg. A kijárat építése, illetve a Péterhegyi út 800 méteres szakaszának átépítése jelenleg is zajlik, a munkák befejezése 2014 februárjában várható. A kijárati műtárgy dobozszerkezete és a főszellőző már elkészült, belül vakolási, villanyszerelési, illetve aljzatbetonozási munkálatokat, kívül földfeltöltéseket és közműmunkákat végeznek. A kijárati műtárgy építéséhez kapcsolódóan az ősz folyamán több ütemben kell majd kisebb forgalmi változásokra számítani a Budaörsi úton a Balatoni út - Menyecske út csomópontban, a Boldizsár utca és Balatoni út találkozásánál, a Gazdagréti út - Budaörsi út csomópontban, illetve az M1-M7 bevezető szakaszán.

A Móricz Zsigmond körtér állomáshoz kapcsoló felszínrendezési munkák előrehaladása ez év nyarán tette lehetővé, hogy megindulhasson a buszforgalom a Fehérvári út és a Karinthy Frigyes út érintett szakaszainak megújult burkolatán. Elkészült a Szent Imre szobor környékén a járdák díszburkolata, a Karinthy Frigyes úti buszforduló, a Fehérvári út torkolatában az új, magas peronos kialakítású villamosmegálló, illetve megújultak a kapcsolódó járdaszakaszok is. A Gomba közvetlen környezetét kivéve a tervek szerint még október végéig befejeződik a tér teljes burkolatának cseréje, amely az épület felújításával együtt Újbuda Önkormányzatának beruházásában valósul meg. A munkálatokat a kivitelezők egymással egyeztetve, de külön ütemezés szerint végzik. A megújuló Móricz Zsigmond körtéren jövő év márciusától a közösségi közlekedés, a gyalogosok, illetve kerékpárosok kapnak majd prioritást, a téren átmenő autósforgalom jelentősen korlátozottá válik, ezáltal forgalomcsillapított városrészi központ jön létre a kerület szívében.

A Szent Gellért tér és a Műegyetem rakpart több ütemben újult meg. Szeptember közepén végre megszűnt a Műegyetem rakpart Budafoki út és a Bertalan Lajos utca közötti, jelentős részben a metróállomás fölött elhelyezkedő szakaszán is a forgalomkorlátozás, és mindkét oldalon a korábbi helyükre kerültek a forgalmi sávok. A Duna felőli oldalon újra lehet várakozni a legszélső sávban, és a két irány között egészen a Budafoki útig két sorban, ferde beállású parkolóhelyek találhatók. A metróépítéshez kapcsolódóan az egyetem felőli lift- és lépcsőkijárat vonalában még számítani kell kisebb korlátozásokra előreláthatólag október végéig, illetve a tér közepén található, medencével határolt másik kijárat és a Duna között is várhatóak félpályás útlezárások az elkövetkezendő hetekben aszfaltozási munkák miatt.

A II. János Pál pápa téren is hamarosan véget érnek a belső beépítési és rendszerépítési munkák, majd ezt követően - még várhatóan október végén - befejeződhet a felszínrendezés. A metróállomásnak köszönhetően a tér jelentős része mára megújult. Az új járdákat, útfelületeket már 2009 őszén átadta a kivitelező a forgalomnak, de az állomásszerkezet építésével érintett térrészen a térburkolat és a medence kialakítása, valamint az állomás körüli terület kertészeti, parkosítási munkái is befejeződtek az elmúlt hónapokban. A pihenőpadokkal, új facsemetékkel, kutyafuttatóval és medencével elkészült térrészt a tervek szerint még októberben birtokba veheti a kerület lakossága, és 2014 márciusáig már csak a lépcső, illetve a liftkijárat marad lezárva.

A Baross térnek, illetve térségének teljes rekonstrukciója jelentős késést szenvedett az alagútépítés, és ezáltal az állomásszerkezet befejezésének elhúzódó munkálatai, majd a felszínrendezésre kiírt korábbi tender sikertelensége miatt. A Keleti pályaudvar állomás szerkezetépítője a Thököly út belső szakaszán korábban már elvégezte a szükséges közműkiváltási, járda-, illetve útépítési munkákat, de a teljes felszínrendezés csak 2012 novemberében kezdődhetett el. A közúti csomópont keresztmetszetének csökkentésével párhuzamosan növekszik a zöldterületek aránya és nagyobb gyalogosfelületek jönnek létre. A kerékpársávok kialakításával a kerékpáros átvezetés is biztosított lesz a főbb irányokban. Csökken a metrókijáratok és a felszíni tömegközlekedési eszközök közötti átszállási távolság, javulnak az átszállási kapcsolatok, a tér közepén pedig új aluljáró épül fákkal, bokrokkal és gyeppel beültetett, teraszos jellegű födémmel. A Keleti pályaudvar homlokzata előtti térrészen parkos pihenőterület, illetve tágas gyalogos-tengely kap helyet. Az átépítés eredményeként még várhatóan idén ősszel az eredeti helyére kerül vissza Baross Gábor szobra is. Megújul a Thököly út a Hernád utcáig, a Hernád utca és a Dózsa György út közötti szakasz felújítása pedig a BKK beruházásában valósul meg. Ma már közel a végleges nyomvonalon halad a közúti forgalom, nagyrészt elkészültek a járdafelületek, de előrehaladott állapotban vannak a Thököly úti parkoló burkolási munkálatai is. Ősszel az aluljáró szakipari munkái, építészeti, gépészeti és elektromos munkálatai zajlanak majd, és a trolibusz közlekedést szolgáló felsővezeték hálózat is kiépül. Kisebb forgalmi változásokra még számítani kell a tér 2014 márciusára tervezett átadásáig.

Budapest Főváros Önkormányzata
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság

Fotók: Pető Szabolcs (DBR)