Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

MEGNYITOTT A RÁKÓCZI TÉRI MÉLYGARÁZS


2013. február 6.

Mától üzemel a Rákóczi téren elkészült 98 férőhelyes, 3800 négyzetméteres mélygarázs, amely 1,2 milliárd forintból épült, és a Váráscsarnokhoz, valamint a 4-es metró ottani állomásához kapcsolódó parkolási igényeket és forgalmat szolgálja ki – mondta Tarlós István főpolgármester a létesítmény szerdai átadásán, amelyen részt vett Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója is.

A mélygarázst a Budapesti Közlekedési Központ üzemelteti, az építési költségekből mintegy 250 millió forintot a Csarnok és Piac Igazgatóság, 995 millió forint pedig a 4-es metró beruházásában szerepelt. Autóval a garázsba a tér Vásár utca felőli oldalán lehet behajtani, a kijárat a Déri Miksa utca felé vezet. Gyalog a Vásár utca felől vagy közvetlenül a Rákóczi térről is megközelíthető a létesítmény. A mélygarázs éjjel-nappal üzemel, a várakozás óránkénti díja reggel 6 és este 8 óra között 300, éjszaka pedig 150 forint. Lesznek havibérlet-konstrukciók, olcsóbb parkolási lehetőséget kínálva.

A Rákóczi téren a végleges forgalmi rendet már kialakították: a tér északi oldalát határoló útpálya a József körút felől, a déli határoló út a tér felé lett egyirányú. A tér felszínrendezésének végleges befejezése, a gyalogos- és zöldterületek átadása idén folyamatosan történik majd. „Egy új, városképi szempontból is meghatározó közterület jön létre, amely nemcsak küllemében, hanem a közlekedésben betöltött szerepe miatt is jelentős. Az új metróépítéssel kapcsolatban itt a padlástól a pincéig minden megújítunk” – fogalmazott a főpolgármester.

A 4-es metró beruházásról szólva Tarlós István bejelentette, hogy a szerkezetépítés készültsége közel százszázalékos. Az „indokolatlanul pazarlóan épített” állomások és az alagút már döntően elkészült, már csak kisebb, garanciális, hibajavítási munkák vannak folyamatban. Tavaly novemberben megkezdődhetett a Baross tér felszínrendezése is, amelynek teljes befejezése 2014-ben várható. A tér új, végleges formája egyszerre biztosítja majd a Keleti pályaudvar műemléki látványának érvényesülését és az eredeti térforma visszaállítását: egy olyan városközponti tér jön létre, amely megteremti a közösségi közlekedés jobb kapcsolatrendszerét és a tér közösségi funkcióit a pihenőterületekkel és a pályaudvar előtti gyalogos tengellyel. Elkészült és már látogatható a Rákóczi téri, megújult vásárcsarnok is.

A 4-es metró építéséből még hátra van a belső beépítés és a rendszerépítés befejezése, de ezek műszaki készültsége is 60 százalékos – tette hozzá a főpolgármester. A belső beépítési munkák idén ősszel, a rendszerépítési munkák pedig 2014 elején fejeződhetnek be, párhuzamosan a felszínrendezési munkálatokkal. Mindent egybevetve a teljes projekt készültsége ma közel 80 százalékos – emelte ki Tarlós István. Emlékeztetett rá, hogy november végén sikeresen lezajlott a Kelenföldi pályaudvar és a Móricz Zsigmond körtér közötti vonalszakasz pályatesztje. Decemberben megkezdődhetett az Alstom metrókocsi prototípusának felkészítése az úgynevezett tartampróbára, hogy a 2014 első felére tervezett utasforgalmi próbaüzem ideje tartható legyen.

Tarlós István megemlítette, hogy decemberben új, egységes metrószerződést írt alá a főváros és a kormány nevében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség a 4-es metró finanszírozásáról, amely sokkal átláthatóbbá teszi az állami és a fővárosi szerepvállalás mértékét, és az európai uniós elszámolhatóság maximalizálása érdekében egységes elvek mentén módosult a támogatási és finanszírozási szerződés. Az összköltségvetés a korábbi 373,4 milliárdos keret helyett 452,5 milliárd forint, amely tartalmazza valamennyi már megkötött és még megkötendő szerződés, valamint a korábban kötött, előnytelen szerződések következtében képződött jelenlegi és várható vitatott tételek, vállalkozói követelések kalkulált maximális összegét.

A korábbi összköltségvetés két új elemmel bővült: az időközben a vonal maximális biztonsága érdekében előírt EDR (Egységes Digitális Rádiórendszer) egymilliárdos, valamint a kelenföldi intermodális csomópont megvalósításának várható, 10 milliárdra becsült költségével. Az összes, jelenleg látható követelés becsült legmagasabb összegét is tartalmazza, azaz a jelenleg ismert maximális kockázatot, ami 68 milliárd forint, ide értve azon követeléseket, amelyek rendezése jelenleg döntőbizottsági, illetve választott bírósági szakaszban van. A főpolgármester hangsúlyozta: ez egy maximális elvi keret, ami nem jelenti azt, hogy a teljes összeggel ténylegesen növekedni fognak a beruházás költségei.

„Remélem, a mélygarázs átadása azt is mutatja, hogy a főváros, a BKK és a BKV vezetése valóban minden tettével azon van, hogy az itt élők, ide munkába vagy látogatóba érkezők esztétikusabb, szebb városban lakjanak, illetve városba érkezzenek, ahol a közlekedés az eddiginél kisebb gond, a parkolás pedig nem órákig tartó helykeresés” – zárta szavait a főpolgármester.

Fotók: Nyitrai Dávid, BKK / Pető Szabolcs, DBR