Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

MÁRCIUS UTOLSÓ HÉTVÉGÉJÉN PÓTLÓBUSZ JÁR AZ M4-ES METRÓ HELYETT A VÉGLEGES HASZNÁLATBAVÉTELI ENGEDÉLYHEZ SZÜKSÉGES TESZTEK MIATT


2015. március 24.

2015. március 28-án és 29-én, szombaton és vasárnap – hatósági tesztek miatt – nem közlekedik az M4-es metró, a vonalon metrópótló busszal, valamint az ilyenkor napközben a szokásosnál kétszer gyakrabban közlekedő 47-es és 49-es villamossal lehet utazni. Második szakaszához érkezett az a speciális, járműkísérői beavatkozás nélküli tesztidőszak, ami március közepén kezdődött az M4-es metró vonalán.

A három, egymásra épülő szakaszból álló tesztelés első fázisában, tíz napon át a vonal végállomásainál, az utastereket nem érintő területeken közlekedtek, illetve fordultak járműkísérői beavatkozás nélkül a szerelvények, a március 28-29-ei hétvégén zajló második szakaszban pedig a teljes vonalon járműkísérő nélkül fognak futni. A speciális próbákra a végleges használatbavételi engedély megszerzéséhez van szükség: a vonalnak bizonyítania kell, hogy éles helyzetben is biztonságosan és kiszámíthatóan működik a rendszer emberi beavatkozás nélkül.

Fontos kiemelni, hogy már Budapest első automata vonatvezérléssel üzemelő metróvonalának sötétüzemi – azaz még utasok nélküli, vállalkozói, majd megbízói, illetve hatósági – tesztelése is vezető nélkül zajlott, ahogy a jelenlegi utasforgalmi próbaüzemben is automata üzemmódban közlekednek a járművek. A szerelvényeken van ugyan ideiglenes vezetőfülke, az abban tartózkodó járműkísérők feladata azonban csak annyi, hogy felügyeljék a járművek mozgását és probléma esetén beavatkozzanak. A szerelvények mozgatását, irányítását a központi automata vonatvezérlő rendszer látja el.

A végleges használatbavételi engedély kiadását követően elbontják majd az ideiglenes vezetőfülkéket és az automata üzemmódban történő vonatmozgásokat felügyelő járműkísérők helyett a központi és az állomási diszpécserek biztonsági felügyelete – és a legmagasabb automatizáltsági fok – mellett futnak majd a szerelvények. A március közepén indult és a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakembereinek bevonásával zajló teszteket a beruházó és a vállalkozó kezdeményezte az ideiglenes használatbavételi engedélyben foglaltak teljesítése érdekében, a cél pedig az, hogy a járműkísérői beavatkozás fokozatos elhagyásával bizonyítsák: ami működött a tervezőasztalon és a műszaki dokumentációkban, az éles helyzetben is ugyanúgy működni fog. A speciális teszteken a szakemberek a Siemens munkatársaival együttműködve folyamatosan vizsgálják a rendszer működését a különböző – gyakran előre modellezett – helyzetekben.

A 2014. március végén kezdődött utasforgalmi próbaüzem célja éppen az üzemeltetés során jelentkező kisebb hibák kiszűrése és kijavítása. Ezek száma folyamatosan csökkent, a rendszer megbízható működésének köszönhetően a közel egy év során pedig semmilyen biztonságkritikus probléma nem történt. Amennyiben a hosszú és szigorú, neves hazai és nemzetközi cégek bevonásával zajlott tanúsítási eljáráson átesett és a legszigorúbb biztonsági szintnek megfelelő rendszer jól teljesít az első két fázisban, akkor – várhatóan április közepétől – indul majd egy kéthetes, már utasforgalomban zajló, diszpécserek által felügyelt utolsó szakasz, amikor a járműkísérő hiba esetén csak rövid idő eltelte után avatkozhat be a működésbe. Erről azonban időben részletes tájékoztatást kap az utazóközönség.

Közlekedés március 28-án és 29-én az M4-es metró vonalán

2015. március 28-án (szombaton) és 29-én (vasárnap) az M4-es metró egész nap nem közlekedik, ezért M4-es jelzéssel metrópótló autóbuszt indítunk Kelenföld vasútállomás M és a Keleti pályaudvar M között. Az Újbuda-központ M, a Fővám tér M és a Kálvin tér M megállóhelyek a metrópótlóval nem lesznek elérhetőek; ezek a megállóhelyek a 47-es és a 49-es villamossal közelíthetőek meg, ezért a metrópótlásban kiemelt szerepüknek megfelelően mindkét járat a szokásosnál kétszer gyakrabban jár: 3-4 percenként követik majd egymást közös szakaszukon a villamosok. Az M4-es metrópótló buszról az átszállási lehetőséget az M2-es metróra a Keleti pályaudvar M megállóhelyen kívül a Blaha Lujza tér M és az Astoria M megállóhelyen biztosítjuk, míg az M3-as metróra a Kálvin tér M helyett a Ferenciek tere M megállóhelyen lehet átszállni. A Budapest és Budaörs között közlekedők gyorsabb eljutása érdekében napközben sűrűbben, 15 helyett 10 percenként jár majd a 240E busz, amelyről mind a metrópótló buszra, mind a 47-es és 49-es villamosra át lehet szállni. Ezzel párhuzamosan a 40-es busz kissé ritkábban, 10 helyett 15 percenként jár majd a hétvégén napközben. A Budaörsi lakótelep és a Gazdagréti út közötti szakaszon a két járat közös járatsűrűsége ugyanakkor nem változik.

Az M4-es metrópótló busz közlekedése

Az M4 jelzésű metrópótló autóbusz a Kelenföld vasútállomás M végállomásról (Etele téri oldal) a Keleti pályaudvar M felé az Etele út–Tétényi út–Bartók Béla út–Szent Gellért tér–Szent Gellért rakpart–Erzsébet híd–Szabad sajtó út–Ferenciek tere–Kossuth Lajos utca–Rákóczi út–Baross tér–Thököly út–Keleti pályaudvar útvonalon közlekedik halad, az alábbi megállóhelyek érintésével:

• Kelenföld vasútállomás M: a 907-es busz felszállóhelye,
• Bikás park M: a 7-es, a 107-es, a 114-es, a 153-as, a 153A, a 154-es, a 213-as és a 214-es busz megállóhelye,
• Kosztolányi Dezső tér: a 7-es, a 107-es, a 188E, a 240E és a 272-es busz megállóhelye,
• Móricz Zsigmond körtér M: a 7-es, a 107-es, a 188E, a 240E és a 272-es busz megállóhelye,
• Szent Gellért tér M: a 7-es és a 107-es busz megállóhelye,
• Ferenciek tere M: az 5-ös, a 7-es, a 8-as, a 107-es, a 110-es, a 112-es, a 133-as, a 178-as, a 233-as és a 239-es busz megállóhelye,
• Astoria M: az 5-ös, a 7-es, a 8-as, a 107-es, a 110-es, a 112-es, a 133-as, a 178-as, a 233-as és a 239-es busz megállóhelye,
• Blaha Lujza tér M: az 5-ös, a 7-es, a 7E, a 8-as, a 107-es, a 110-es, a 112-es, a 133-as, a 178-as, a 233-as és a 239-es busz megállóhelye,
• Huszár utca: az 5-ös, a 7-es, a 8-as, a 110-es, a 112-es, a 178-as és a 239-es busz megállóhelye,
• Keleti pályaudvar M: az 5-ös, a 7-es, a 7E, a 8-as, a 20-as, a 20E, a 30-as, a 30A, a 107-es, a 110-es, a 112-es, a 133-as, a 178-as, a 230-as, a 233-as és a 239-es busz megállóhelye.

Az M4 jelzésű metrópótló autóbusz a Keleti pályaudvar M végállomástól a Kelenföld vasútállomás M felé a Thököly út–Baross tér–Rákóczi út–Kossuth Lajos utca–Ferenciek tere–Szabad sajtó út–Erzsébet híd–Szent Gellért rakpart–Szent Gellért tér–Bartók Béla út–Tétényi út–Etele út–Kelenföld vasútállomás útvonalon közlekedik halad, az alábbi megállóhelyek érintésével:

• Keleti pályaudvar M: az 5-ös, a 7-es, a 7E, a 8-as, a 20E, a 30-as, a 30A, a 107-es, a 110-es, a 112-es, a 133-as, a 178-as, a 230-as, a 233-as és a 239-es busz megállóhelye,
• Huszár utca: az 5-ös, a 7-es, a 8-as, a 110-es, a 112-es, a 178-as és a 239-es busz megállóhelye,
• Blaha Lujza tér M: az 5-ös, a 7-es, a 7E, a 8-as, a 107-es, a 110-es, a 112-es, a 133-as, a 178-as, a 233-as és a 239-es busz megállóhelye,
• Astoria M: az 5-ös, a 7-es, a 8-as, a 107-es, a 110-es, a 112-es, a 133-as, a 178-as, a 233-as és a 239-es busz megállóhelye,
• Ferenciek tere M: az 5-ös, a 7-es, a 8-as, a 107-es, a 110-es, a 112-es, a 133-as, a 178-as, a 233-as és a 239-es busz megállóhelye,
• Szent Gellért tér M: a 7-es és a 107-es busz megállóhelye,
• Móricz Zsigmond körtér M: a 7-es és a 107-es busz megállóhelye,
• Kosztolányi Dezső tér: a 7-es, a 107-es, a 153-as, a 153A és a 154-es busz megállóhelye,
• Bikás park M: a 7-es, a 107-es, a 114-es, a 153-as, a 153A, a 154-es, a 213-as és a 214-es busz megállóhelye,
• Kelenföld vasútállomás M: a buszvégállomáson.

Eljutási lehetőségek az M4-es metró állomásaihoz

Az M4-es metró állomásai március 28-án és 29-én az alábbi járatokkal érhetőek el:

• Keleti pályaudvar: az M4-es metrópótlóval.
• II. János Pál pápa tér:
o az M4-es metrópótló busszal a Blaha Lujza tér M-ig, majd onnan a 28-as, a 37-es vagy a 37A villamossal.
o az M4-es metrópótló busszal, a Huszár utca megállóhelyről a Rákóczi út–Kenyérmező utca gyalogos útvonalon, 500 méteres, körülbelül 7-8 perces sétával.
• Rákóczi tér: az M4-es metrópótló busszal a Blaha Lujza tér M megállóhelyről a 4-es vagy a 6-os villamossal.
• Kálvin tér: a 47-es vagy a 49-es villamossal.
• Fővám tér: a 47-es vagy a 49-es villamossal.
• Szent Gellért tér: az M4-es metrópótló busszal, illetve a 47-es vagy a 49-es villamossal egyaránt.
• Móricz Zsigmond körtér: az M4-es metrópótló busszal, illetve a 47-es vagy a 49-es villamossal egyaránt.
• Újbuda-központ: a 47-es villamossal.
• Bikás park: az M4-es metrópótló busszal.
• Kelenföld vasútállomás: az M4-es metrópótló busszal, illetve a 49-es villamossal egyaránt.

Nem kell új jegyet érvényesíteni a kényszerű átszálláskor

Az M4-es metró pótlása miatti kényszerű átszállás nem minősül útmegszakításnak. Tekintettel arra, hogy az M4-es metrópótló busz nem érint minden, az M4-es metró által egyébként kiszolgált megállóhelyet, ezért azok csak más felszíni járatainkkal érhetőek el, nem kell új jegyet érvényesíteni annak, aki a metrópótló buszról

• az Astoria M, a Szent Gellért tér M, vagy a Móricz Zsigmond körtér M megállóhelyen a 47-es vagy a 49-es villamosra száll át, és a Kálvin tér M-ig vagy a Fővám tér M-ig utazik tovább.
• az Astoria M, a Szent Gellért tér M, vagy a Móricz Zsigmond körtér M megállóhelyen a 47-es villamosra száll át, és Újbuda-központ M-ig utazik tovább.
• a Blaha Lujza tér M megállóhelyen a 4-es vagy a 6-os villamosra száll át, és a Rákóczi tér M-ig utazik tovább.
• a Blaha Lujza tér M megállóhelyen a 28-as, a 37-es vagy a 37A villamosra száll át, és a II. János Pál pápa térig utazik tovább.

További változások a felszíni járatok közlekedésében

A 8-as és a 178-as busz március 28-án és 29-én a Keleti pályaudvar M végállomásról nem a megszokott megállóhelyéről, hanem a 79-es trolibusz felszállóhelyéről (a Thököly úton a Bethlen Gábor utca kereszteződése előtt) indul.

A 103-as busz március 28-án és 29-én a Kelenföld vasútállomás M végállomásról nem a megszokott megállóhelyéről, hanem a mellette lévő, belsőbb peronról, a vonatpótló autóbusz indulási helyéről. A vonatpótló busz ebben az időszakban a 154-es busz Neumann János utca irányú Kelenföld vasútállomás M megállóhelyéről indul.

Az utolsó M4-es metróhoz kapcsolódó felszíni járataink menetrendje az átszállás biztosítása érdekében március 28-án és 29-én az alábbiak szerint módosul:

• 8-as busz: Kelenföld vasútállomás M és a Gazdagréti tér között 0:08-kor egy további indulást biztosítunk,
• 40-es busz: A Kelenföld vasútállomás M-től 23:58-kor induló busz ezen a két napon 10 perccel később, 0:08-kor indul,
• 240E busz: a Móricz Zsigmond körtér M-től a menetrendben feltüntetetthez képest egy további indulást biztosítunk, 23:54-kor,
• 250-es busz: a Kelenföld vasútállomás M-től 23:58-kor induló (és csak a Savoyai Jenő térig közlekedő) busz ezen a két napon 10 perccel később, 0:08-kor indul,
• 272-es busz: a Móricz Zsigmond az utolsó buszjárat 23:53 helyett 23:55-kor indul.

A metrópótlás okozta kényelmetlenségek miatt az utazóközönség megértését és türelmét kérjük.

Budapest, 2015. március 24.

Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt. / BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság

Fotó: Nyitrai Dávid (BKK)