Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

MÁR HÉT ÁLLOMÁS RENDELKEZIK KOMPLEX ENGEDÉLYCSOMAGGAL AZ M4-ES METRÓ VONALÁN


2014. január 22.

Az M4-es metró állomásainak használatbavételi engedélyein túl számos egyéb – szakhatósági, felszíni, vízjogi, illetve az épített vagy felújított utak tekintetében forgalomba helyezési – engedélyt is meg kell szereznie a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóságnak ahhoz, hogy a teljes vonal megkaphassa március végén az ideiglenes használatbavételi engedélyt, azaz az utasforgalmi próbaüzem megkezdődhessen. Ez a nagyon komplex engedélyezési eljárás a sötétüzemi teszteken kívül a projekt legfontosabb eleme az utolsó hónapokban. A folyamat a Fővárosi Önkormányzat, Budapest Főváros Kormányhivatala, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság, valamennyi bevont szakhatóság és a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság szoros együttműködésének eredményeként jó ütemben halad: már hét olyan állomás van, amely a használatbavételi engedélyen túl az összes kapcsolódó engedélyt is megkapta.

Az M4-es metró állomásainak használatbavételi engedélyein túl számos egyéb – szakhatósági, felszíni, vízjogi, illetve az épített vagy felújított utak tekintetében forgalomba helyezési – engedélyt is meg kell szereznie a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóságnak ahhoz, hogy a teljes vonal megkaphassa március végén az ideiglenes használatbavételi engedélyt, azaz az utasforgalmi próbaüzem megkezdődhessen. Ez a nagyon komplex engedélyezési eljárás a sötétüzemi teszteken kívül a projekt legfontosabb eleme az utolsó hónapokban. A folyamat a Fővárosi Önkormányzat, Budapest Főváros Kormányhivatala, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság, valamennyi bevont szakhatóság és a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság szoros együttműködésének eredményeként jó ütemben halad: már hét olyan állomás van, amely a használatbavételi engedélyen túl az összes kapcsolódó engedélyt is megkapta.

Tekintettel arra, hogy teljes projektet végigkísérte a különböző engedélyek megszerzésének elhúzódása, a projekt befejezéséhez és az új vonal átadásához közeledve 2013 nyarán Tarlós István, Budapest főpolgármestere kezdeményezte az illetékes kormányszerveknél az M4-es metró engedélyezési eljárásainak, különösen a használatbavételi engedélyek kiadásának felgyorsítását. Ennek érdekében a Kormány a 308/2013. (VIII. 15.) számú rendelete alapján dr. Pesti Imrét, Budapest Főváros Kormányhivatalának vezetőjét bízta meg az M4-es metró építésével összefüggő közigazgatási hatósági engedélyezési eljárások – mint kiemelt jelentőségű ügyek – koordinációjával.

A kezdeményezés hatására a Nemzeti Közlekedési Hatóság összevonta a különböző engedélyezési eljárásokat, ezáltal gyorsabbá és ésszerűbbé vált a teljes engedélyezési folyamat. Az eddig alkalmazott eljárásrend szerint minden állomás esetében külön kellett volna használatbavételi engedélyt kérni egyebek mellett a mozgólépcsőkre, a liftekre, a vízelvezető, a vízköd-oltó-, illetve a szellőzőrendszerre, a tűzjelző berendezésekre, azaz az állomás minden egyes elemére. Ez például a Bikás park megálló esetében 4 külön eljárást jelentett volna összesen 48 szakhatósági megkereséssel és 4 helyszíni szemlével. Ehelyett egy eljárásban 12 szakhatósági megkereséssel, 1 helyszíni szemlét követően születhetett meg az első állomás használatbavételi engedélye.

A kiemelt jelentőségű projektek esetében Európa több országában már alkalmazott megoldás keretében a teljes projekt több mint 300 engedélyezési eljárása csupán 13 nagy engedélyezési eljárásban olvadt össze (a 10 állomás, az alagút a kapcsolódó műtárgyakkal, pályával, illetve áramellátó és biztosítóberendezéssel, valamint két külön engedély a járműtelepre). Az egyes eljárásokon belül – például egy megálló esetében – az állomás használatbavételi engedélyén túl meg kell szerezni a felszíni létesítmények, a kapcsolódó úthálózat, illetve a szennyvíz- és csapadékelvező csatornák tekintetében is az engedélyeket. Ezekből áll végül össze a teljes, komplex folyamat.

A fent említett szervezetek több száz munkatársának szoros együttműködése nyomán ennek a nagyon komplex, több száz különböző részfolyamatot (bejárást, szemlét, szakhatósági hozzájárulást, határozathozatalt stb.) magában foglaló engedélyezési folyamatnak az eredménye az, hogy mára kilenc állomás rendelkezik a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiadott használatbavételi engedéllyel, és közülük hét már a teljes engedélycsomagot megszerezte. Ez azt jelenti, hogy az új vonal állomásainak több mint fele Budapest Főváros Kormányhivatalától már rendelkezik felszíni használatbavételi, az utak, utcák tekintetében forgalomba helyezési, a csatornák tekintetében pedig a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség, valamint a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Hatóság által kiadott vízjogi üzemeltetési engedéllyel is.

Az állomásokon túl az alagútnak is kell használatbavételi engedéllyel rendelkeznie a kapcsolódó műtárgyakkal, pályával, illetve áramellátó és biztosítóberendezéssel együtt, ennek kiadása azonban csak a jelenleg zajló sötétüzemi tesztek sikerét követően történhet meg. Fontos még kiemelni, hogy az M4-es vonal kelenföldi járműtelepére is két nagy engedélyt kellett megszereznie a DBR-nek. Az egyik a járműtelepi vágányokat a MÁV-vágányokkal összekötő kapcsolatra, a másik a depó gépészeti berendezéseire vonatkozik. Összességében elmondható, hogy 2014. január közepéig a szükséges engedélyek 90%-a megszületett. Döntően már csak a Keleti pályaudvar állomás felszíni létesítményeinek, útjainak és a Móricz Zsigmond körtér úthálózatának engedélyei hiányoznak, illetve a Kelenföld vasútállomás megálló engedélycsomagja, de ezek megszerzése is folyamatban van.

Budapest, 2014. január 22.
BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság

Fotó: Nyitrai Dávid, BKK