Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

MÁR AZ M4-ES METRÓ ÁLLOMÁSAINAK TÖBB MINT FELE VÁRJA LEENDŐ UTASAIT


2013. december 20.

A MÓRICZ ZSIGMOND KÖRTÉRI ÉS A II. JÁNOS PÁL PÁPA TÉRI MEGÁLLÓ IS MEGKAPTA A HASZNÁLATBAVÉTELI ENGEDÉLYT

Újabb két állomás – a Móricz Zsigmond körtér és a II. János Pál pápa tér megálló – kapta meg a használatbavételi engedélyt a hatóságtól az M4-es metró vonalán. Az állomások több mint fele várja készen, hogy az utasforgalmi próbaüzem a jelenleg is zajló tesztek befejezését követően megkezdődhessen. Számos egyéb engedélyezési eljárás is zajlik.

A Móricz Zsigmond körtér alatti megálló számtalan autóbusz-viszonylat és villamosvonal metszéspontjában épült, és a budai oldal egyik legfontosabb átszállási kapcsolatát biztosítja. Az állomás létrehozását nagy volumenű felszínrendezési munkák kísérték: többek között a körtér új burkolatot kapott, megújult valamennyi utca torkolata, villamosmegálló épült, aluljárórendszer biztosítja a lejutást a metróállomásra a körtér számos pontjáról, illetve a kerületi önkormányzat beruházásában hamarosan befejeződik a Gomba épületének rekonstrukciója is. A tágas és világos állomás teljesen egyedi arculatot kapott: a vágánytér feletti válaszfalakat – az úgynevezett füstkötényfalakat – színesre festett betonelemek teszik látványossá, melyeknek köszönhetően ez az M4-es metró legszínesebb megállója. A 24 méter mélyen található peronszintről két irányban összesen 6 mozgólépcsővel és 2 lifttel érhető el az aluljáró, majd a felszín. Az aluljáróba a természetes fény az új villamosmegálló részét képező felülvilágítón keresztül jut le.

Az M4-es metró II. János Pál pápa téri állomása az Erkel Színház és a Népszínház utca közötti térrész alatt épült, a Rákóczi tér és a Keleti pályaudvar megálló között. Az új metróvonal talán legegyszerűbb és legfunkcionálisabb állomása ez, melynek építését szintén fontos felszínrendezési munkák kísérték. A megújult térrészt jelentős pihenő-, illetve zöldövezettel december közepén vehette birtokába a környék lakossága. A peron 19 méter mélyen található, a megálló egy mozgólépcső- és egy liftkijárattal rendelkezik. A felszín, az aluljáró és a peron között összesen 4 mozgólépcső, illetve 2 lift biztosítja majd a le- és felszállási lehetőséget az utasforgalmi próbaüzem megindulását követően. A felszíni medence mellett elhelyezett felülvilágítón keresztül itt is lejut majd a természetes fény az aluljárószintre. A két tartó gerendasor közötti belső teret a látszóbeton és a megvilágított fémfelületek összhangja jellemzi. Az állomás Keleti pályaudvar felőli részét Jovánovics György térplasztikája díszíti.

Tarlós István főpolgármester kezdeményezésére a Nemzeti Közlekedési Hatóság összevonta a különböző engedélyezési eljárásokat, ezáltal gyorsabbá és ésszerűbbé vált a teljes folyamat. Az eddig alkalmazott eljárásrend szerint minden állomás esetében külön kellett volna használatbavételi engedélyt kérni egyebek mellett a mozgólépcsőkre, a liftekre, a vízelvezető, a vízköd oltó-, illetve a szellőzőrendszerre, illetve az adott állomás minden egyes elemére. Ez nem azt jelenti, hogy a közlekedési hatóság a bevont szakhatóságokkal nem vizsgálja meg az állomások valamennyi elemét, de a kiemelt jelentőségű projekteknél Európa több országában már alkalmazott modell szerint 13 használatbavételi engedélyezési eljárásban több mint 300 olvadt össze.

Külön használatbavételi engedélyt kell szerezni a 10 állomásra, az alagútra és annak létesítményeire – a pályával, az áramellátó rendszerrel és a biztonsági berendezésekkel együtt –, valamint a kelenföldi járműtelephez is kapcsolódik további kettő. Ám a projekt főbb elemein kívül számos egyéb hozzájárulást is meg kell szereznie a BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóságnak ahhoz, hogy az utasforgalmi próbaüzem a tervezett időpontban, azaz 2014. március végén megindulhasson. Külön használatbavételi engedélyeket kell szerezni az állomásszerkezetek felszín feletti részeire, a beruházáshoz kapcsolódó felszínrendezési projektelemekre, azaz a parkokra, terekre, utcákra, de számos csatorna-, és vízjogi, illetve egyéb speciális engedély is szükséges ahhoz, hogy Budapest új metróvonalát birtokukba vehessék a fővárosiak. Az engedélyek jelentős részét az elmúlt hónapok munkájának eredményeként már megszerezte a DBR, a kormánymegbízott, a főpolgármester és a Nemzeti Közlekedési Hatóság együttműködésének gyümölcse pedig a mostani két határozat, amellyel az M4-es metró állomásainak már több mint fele rendelkezik használatbavételi engedéllyel.

Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság

Fotók: Maróti Péter