Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

KÁLVIN TÉR: AZ IDŐALAGÚT


2014. szeptember 7.

A Belváros délkeleti sarkában különös időkapszula került a föld alá. A 3-as és a 4-es metró állomásainak közel 40 évnyi építészeti kontrasztja néz farkasszemet egymással. Az 1976-os metróátadáskor már tervezték a folytatást, de szalagot csak most vághattak újra a Kálvin tér alatt. Bán Dávid írása.

A mai Kálvin tér mindig is a pesti Belváros fontos pontja volt. Évszázadokon keresztül a korabeli pesti városfal délkeleti, kereskedelmi szempontból kiemelt, az Alföld felé nyitott kapuja állt itt, előtte – a mai tér területén – rendszeresek voltak a vásárok, állandó a szekérforgalom. A tér jelenlegi arculatának alapját a városfal elbontása után, az elmúlt két évszázadban nyerte el, és ugyan az utolsó néhány évtizedben – ha nem is feltétlenül az előnyére – sokat változott, de megtartotta 19. századi kontúrjait.

A forgalomtól mindig is nyüzsgő téren a szekerek, a lóvasút és a villamos után 1976-ban jelent meg a metró, ezzel megindult a közlekedési térség föld alatti terjeszkedése is, a tér minden szinten masszív csomóponttá változott. Az akkor elkészült észak–déli metróvonal első szakaszának átadásakor már egy komolyabb hálózat kialakításának terve feküdt a közlekedési mérnökök asztalán, amelyben a Kálvin téren egy, a mai 4-es metró nyomvonalában létesülendő új, kelet–nyugati vonal csatlakozó állomásának kialakítását is előkészítették. Igaz, akkor az új vonalat mélyebbre szánták, mint a most megépült 4-es metrót, így a csatlakozó alagút kiépítését lefelé kezdték meg, erre kellett a módosult vonalvezetéssel létrejött, magasabban fekvő állomásnak felülről rácsatlakoznia.

A cikk folytatása az epiteszforum.hu weboldalon:
http://epiteszforum.hu/kalvin-ter-az-idoalagut

Fotó: Bujnovszky Tamás