Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

FŐVÁM TÉR: A REJTŐZKÖDŐ


2014. szeptember 4.

A Dunát jó 30 méteres mélységben átszelő 4-es metróvonal pesti hídfője a Fővám téri állomás. A Duna közelsége miatt nagy építési kockázatot rejtő, vitatott pozíciójú állomás építészetileg mindenképpen izgalmas megoldásokat mutat. Bán Dávid következő írása a 4-es metró állomásáról.

Már előző cikkünkben is kitértünk arra, hogy a 4-es metróvonal tervezésekor egy ideig komoly dilemmaként merült fel – kritikaként pedig máig él –, hogy a Szent Gellért tér és a Kálvin tér közötti szakaszon túl sűrű a megállókiosztás. A mélyépítésű metróvonalak átlagos 700–1000 méteres megállóközéhez képest itt 300-400 méterenként állnak meg a szerelvények, s miközben nem tudnak ideális mértékben felgyorsulni, az építési költségeket is feleslegesen terheli ennyi állomás. A kritikusok szerint egyértelműen a tervezett Fővám téri állomás tűnt a legkevésbé szükségszerűnek, ehelyett azt javasolták, hogy a Duna alatt egy közös megálló szolgálja ki a két oldalt, kijárattal Buda és Pest felé egyaránt. Az állomás melletti érvek viszont azt hangsúlyozták, hogy a 2-es villamossal közvetlen átszállást adó állomás lesz a Belváros új déli kapuja, miközben a Kálvin téri állomás elsődleges szerepe a 3-as metróval kialakuló csomóponti kapcsolat. Végül mégis megépült mindhárom állomás, és közben a metróvonallal párhuzamos villamosforgalom sem állt le, megszüntetése jelenleg sincs napirenden, a Szabadság híd rekonstrukciójával maga a villamosvonal is megújult.

Az elkészült Fővám téri metróállomást szintén egy megújult köztér fogadta. A Váci utca déli szakaszának sétálóutcává alakítása után a térrel való kapcsolat újraértelmeződött, a gyalogosforgalomé lett a főszerep. A parkrekonstrukcióval vonzóbbá vált a tér környezete, és a 2-es villamos Szabadság híd alatti részének megújulásakor megnőtt a lefedett szakasz hossza, így a felszínen kialakulhatott egy – a hídra felvezető járműforgalommal ugyan megtört – rövidebb Duna-parti sétány is. A felszíni villamosmegálló peronjai a két pálya közé kerültek, így kényelmesebben lehet várakozni, innen pedig széles lépcső vezet a korábban szűk és ténylegesen szürke folyosók helyén kialakított szellős, nagyterű aluljáróba, a 2-es villamos föld alatti megállójába.

A cikk folytatása az epiteszforum.hu weboldalon:
http://epiteszforum.hu/fovam-ter-a-rejtozkodo

Fotó: Bujnovszky Tamás