Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

AZ UTOLSÓ M4-ES METROPOLIS METRÓSZERELVÉNY IS MEGÉRKEZETT BUDAPESTRE


2013. szeptember 16.

Megérkezett Katowicéből az ALSTOM által gyártott utolsó Metropolis metrószerelvény is az M4-es metró kelenföldi járműtelepére. Ezzel kezdetét veheti a tizenötödik automata üzemmódra is képes szerelvény tesztelése a teljes – Kelenföld vasútállomás és Keleti pályaudvar közötti – vonalszakaszon annak érdekében, hogy az ősz folyamán valamennyi jármű megkaphassa az üzemeltetési bizonyítványt és tartható legyen a 2014. március végére kitűzött átadási véghatáridő.

Ahogy arról korábban már beszámoltunk, az M4-es vonal szerelvényeit is gyártó ALSTOM 2012. november végén mutatta be Valenciennes-ben a magyar hatóságnak a prototípus járművet, majd december elején leszállította azt Budapestre és megkezdte a tesztelést. A számos vizsgálatot – rövidzárlat-próba, vonatszakadást, szétkapcsolást és gyors feszültségugrást ellenőrző próba, zajmérés, akadályérzékelés, kisiklás-érzékelés – és a tartampróbát követőn az ALSTOM 2013 februárjában, a vállalt határidőre megszerezte a jármű végleges típusengedélyét, a szériaszerelvényeket pedig katowicei gyárában maradéktalanul legyártotta. A járművek tesztelése és vizsgáztatása február óta folyamatosan zajlik.

Mindezek tarthatóságában jelentős szerepe volt a Főváros és az ALSTOM által 2011 júliusában kötött megállapodásnak, melynek értelmében a gyártó vállalta, hogy 2013 februárjáig megszerzi a M4-es metróvonalra szállítandó szerelvények típusengedélyét, és az M4-es metróvonal összes szerelvényét leszállítja Budapestre legkésőbb 2013 szeptemberében. E megállapodás nélkül nem lett volna esély az új metróvonal utasforgalmi próbaüzemének elindulására a 2014. március végére tervezett időpontban.

Amint azt közismert, az ALSTOM összesen 15 darab, egyenként négy kocsiból álló, automata üzemmódra is képes METROPOLIS járművet gyártott az M4-es metróvonalra 76,5 millió euró értékben. A vonatok – az M2-es vonal járműveihez hasonlóan – egyterűek, azaz az utasok által teljes hosszukban végigjárhatók, ami egyenletes utaseloszlást, kényelmes és tágas utasteret, gyors ki- és beszállási lehetőséget biztosít az utasok részére.

Az új metrószerelvények közlekedésének kezdeti, egy-másfél éves időszakában még lesz a szerelvényeken járműkísérő, de a vonatot nem ő, hanem már az automatika fogja irányítani. A járművek belső felügyeletét kamerákkal, az utastájékoztatást pedig egy központi felügyeleti helyről biztosítják a szakemberek. A járművek korszerű hajtásrendszere fékezéskor áramot táplál vissza a hálózatba, ami energiatakarékos üzemeltetést tesz majd lehetővé.

Budapest Főváros Önkormányzata
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság
ALSTOM Transport

Fotó: Nyitrai Dávid, BKK