Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

AZ M4-ES METRÓ KEREKESSZÉKES SZEMMEL


2013. április 5.

Látogatást tett szerdán az Esélyegyenlőségi Magazin a már majdnem kész Tétényi úti állomáson, ahol megtekintették a lifteket, a mozgólépcsőket, a taktilis sávokat, illetve a speciális tájékoztató eszközöket. A Magazin beszámolóját a látogatásról, illetve a helyszínen készült fotókat az alábbiakban tesszük közzé.

***

A napokban az Esélyegyenlőségi Magazin leszállt a mélybe, ahol megtekinthettük mozgássérült feleségemmel az M4-es metró Tétényi út állomását. Milyen is lesz az új metró egy kerekesszékes szemével?

Nos, nekünk, fiataloknak is újdonságot hoz majd, hiszen Magyarországon elsőként lesz vezető nélküli metró. Talán minekünk is olyan érzés lesz, mint az idősebb korosztálynak, akiknek a mozgólépcsőt kellett megszokniuk, minekünk, fiataloknak pedig a digitális technikával közlekedő metrószerelvényt. Már szinte minden állomás üzemkészen várja sorsát, hogy megérkezzenek 2014 első negyedévében az első utasok. Sokan kérdeztétek tőlünk, hogy milyen is lesz az M4-es metró? Nos, íme a válaszok pár kérdésünkre.

Mikor vetődött fel a kérdés, hogy szüksége van Budapestnek az M4-es metróvonalra?
A Dél-Budát Rákospalotával, azaz Budapest dél-nyugati szegmensét az észak-keletivel összekötő új metróvonal ötletre már az 1970-es években felmerült, a tényleges tervezésre, a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésére azonban csak az 1990-es évek második felében került sor, a kivitelezés pedig 2006-ban kezdődhetett el az állomások építésével.

A metróállomások mindegyike akadálymentes lesz?
A tervezők elsődleges célja az volt, hogy egy merőben más metróvonal épüljön a fővárosban, ami végül valós alternatívája lehet majd az autós közlekedésnek. Ennek a koncepciónak a része természetesen volt az is, hogy legyen a teljes vonal akadálymentes: a látás-, illetve hallássérült embereken túl a kerekesszékkel közlekedők, az idősek és a kismamák is nehézségek nélkül használni tudják majd. Utóbbiak érdekében a mozgólépcsők mellett valamennyi állomáson liftek is biztosítják majd a lejutást a felszínről egészen a peronszintre.

Az átszállási kapcsolatoknál is akadálymentesek a metróállomások?
Az átszállási kapcsolatoknál – a Kálvin téren, illetve a Keleti pályaudvarnál – nem terveztek a szakemberek további lifteket, tekintettel arra, hogy a másik két vonal nem akadálymentes, azaz hiába érné el a kerekesszékkel közlekedő az M4-es vonalról a másik két vonalat, hiszen nem tudná azokat használni. Ennek újragondolása akkor lesz aktuális, ha a másik két metróvonal akadálymentessége már megoldott lesz.

Magyarországon elsőként lesz vezető nélküli metró Budapesten. Mit gondolnak, az utasokban nem lesz egy kicsit szokatlan?
Az M4-es metró automata vonatvezérléssel épül, az automata üzemmódra képes szériaszerelvények Budapestre szállítása és tesztelése folyamatos. Az automata üzemmód az első időszakban egészen biztosan szokatlan és merőben új lesz a budapestieknek, az utasforgalmi próbaüzemtől kezdődően a tervek szerint egy éven át lesz azonban – a lehajtható vezetőfülke mellett – vonatkísérő is a járműveken, amíg a szerelvények és a rendszer tökéletes összhangja nem szavatolható.

Hány szerelvény közlekedik majd csúcsidőben?
A vonalon összesen 15 darab, egyenként 4 kocsis, 80 méter hosszú szerelvény fog közlekedni – csúcsidőben 12 szerelvény folyamatosan, a tervek szerint 90 másodperces követési idővel. Ez azt jelenti, hogy alig több mint negyedóra alatt el lehet majd jutni az egyik végállomásról a másikra.

Mi történik, ha üzemzavar lép fel? Ebben az esetben hogyan lehet menteni a fogyatékkal élő, kerekesszékest utast?
Amennyiben az alagútban a szerelvény mozgásképtelenné válik, akkor az utasok menekítése a menekítő járdán, illetve a szerelvények homlokfalán lenyitható ajtón keresztül lehetséges, mivel erre a csuklós kialakítás lehetőséget ad. Ha emellett tűz is bekövetkezik, akkor a követő állomáson megindul a füstelszívás, és az utasok a menekülő járdán, illetve az előbbiekben ismertetett módon a vasúti pálya szintjén menekülhetnek a vonalalagutakat - hozzávetőleg 300 méterenként - összekötő alagutak felé, melyeken keresztül juthatnak át a másik, füstmentes alagútba.

Mikor is utazhatunk az M4-es metróval?
A projekt befejezése egy év múlva, azaz 2014 első félévében várható, ekkor kezdődik meg a tervek szerint az utasforgalmi próbaüzem.

Szerző: Bratkó József
Fotók: Pető Szabolcs (DBR)