Keresés    Magyar  Magyar

Vissza

Ossza meg ezt az oldalt:
Facebook Delicious Digg Google Stumble upon

A projekt az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg.

A KELETI PÁLYAUDVAR METRÓÁLLOMÁS IS FELKÉSZÜLT AZ UTASFORGALMI PRÓBAÜZEMRE


2013. december 31.

Megkapta a hatóságtól a használatbavételi engedélyt az M4-es metró Keleti pályaudvar állomása is, ezzel megteremtődött az elvi lehetőség arra, hogy az utasok márciusban birtokukba vehessék. A vonal pesti végállomása kiemelten fontos közlekedési csomópont, ennek arányában jelentős felszínrendezési munkák is kapcsolódnak a projekthez a Baross téren, illetve annak térségében. Ezek befejezése közvetlenül az utasforgalmi próbaüzem indulása előtt, 2014 márciusában várható.

A Keleti pályaudvar az M4-es metróvonal egyik végállomása, melynek építését szintén nagy volumenű felszínrendezési munkák kísérték. Márciusra teljesen megújul a tér és vonzáskörzete: kiterjedt gyalogos- és pihenőövezet jön létre, megújul a térburkolat, illetve egy nyitott aluljáró biztosítja majd a gyors és biztonságos átszállást az egyes közösségi közlekedési eszközökre. A Baross tér, illetve a Thököly út torkolata alatt nemcsak metróállomás épült, hanem a végállomási funkciót kiszolgálva egy 240 méter hosszú kihúzó-fordító alagút is, mely a szerelvények visszaindulását teszi lehetővé Kelenföld vasútállomás irányába. A tér már ma is igen fontos közlekedési csomópont, ezt a helyzetet az M4-es metró tovább erősíti. A megálló megépítésével már két metróvonal, nagyszámú belföldi és nemzetközi járatot fogadó vasútállomás és több fontos felszíni közösségi közlekedési esz¬köz kapcsolódik itt össze.

A II. János Pál pápa téri megállóhoz hasonlóan a vonal pesti végállomása is döntően funkcionális kialakítású, a megszokottnál kisebb belső tér jellemzi. A peronszint itt mindössze 16 méter mélyen található a felszín alatt, az állomást és a Kerepesi út felőli nyitott aluljárót elválasztó üvegfalon át jut le a legtöbb természetes fény az utastérbe. Az átszállást az M2-es metró vonalára egy most épült aluljáró-kapcsolat biztosítja majd. A peronszintről két irányban is el lehet indulni – az aluljáróba, a galériaszintre –: 3-3 mozgólépcsővel és 2 lifttel érhető el felszín. A 86 méter hosszú megálló egyik különleges építészeti megoldása a két oldalról döntött falszerkezet, illetve a falak megtámasztását biztosító sajátos gerendaszerkezet. Az állomást a letisztult stílusjegyek jellemzik. Az úgynevezett roncsolt látszóbeton falak megvilágításáról a természetes fényen kívül a gerendákba épített lámpatestek gondoskodnak, a tájékoztatást pedig a megálló felüljáró felőli végében elhelyezett tájékoztató LED-fal fogja segíteni.

Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatala
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt. DBR Metró Projekt Igazgatóság

Fotók: Váczi Anna és Maróti Péter